28/6/10

Διάτρητες εξετάσεις στο Κολλέγιο Αθηνών

Ενα χρόνο μετά το σκάνδαλο που ξέσπασε με τη διαρροή και την εξαγορά θεμάτων στις περσινές εξετάσεις του Internationale Baccalaureat (Ι.Β.), σοβαρές καταγγελίες που έρχονται στο φως, απειλούν να τινάξουν στον αέρα την αξιοπιστία ενός πολύ δημοφιλούς θεσμού, να μειώσουν το κύρος αξιόλογων σχολείων και να αναδείξουν την αγκύλωση και την ανυπαρξία των ελεγκτικών μηχανισμών του κράτους.

Λίγες μέρες πριν, κι ενώ οι ανακρίσεις για την περσινή εξαγορά θεμάτων έχουν ολοκληρωθεί και 21 άτομα παραπέμπονται σε δίκη στις 16 Δεκεμβρίου, στο Ε' Τριμελές Πλημμελειοδικείο Αθηνών, σε ένα πολύ γνωστό ιδιωτικό σχολείο της Αθήνας συμβαίνουν απίστευτα περιστατικά.
Η καταγγελία που έχει στην διάθεσή της η «Κ.Ε.» μιλάει για θέματα που ανοίχτηκαν πριν τις εξετάσεις του Ι.Β. 1 στις αρχές Ιουνίου, που γίνονται εσωτερικά σε κάθε σχολείο. Πρόκειται για το Κολλέγιο Ψυχικού, το πρώτο ιδιωτικό που ενσωμάτωσε στη λειτουργία του πρόγραμμα Ι.Β., πριν από 15 χρόνια. Σήμερα, έχει το μεγαλύτερο Ι.Β. στην Ευρώπη με πάνω από 250 μαθητές.
Να εξηγήσουμε ακριβώς τι συνέβη: Οι εξετάσεις του Ι.Β. 1 ( τάξη αντίστοιχη με αυτή της β' λυκείου) γίνονται σε κάθε σχολείο με σύστημα προσομοίωσης των εξετάσεων που διοργανώνει ο ΙΒΟ (κεντρικός οργανισμός του Ι.Β.) για τις εξετάσεις του Ι.Β. 2 που είναι οι τελικές εξετάσεις. Οι εξετάσεις του Ι.Β. 1 αντιστοιχούν με τις προαγωγικές της β' λυκείου.
Τα αποτέλεσματα στο Ι.Β. 1 επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την πρόβλεψη, την οποία δίνουν οι καθηγητές στα πανεπιστήμια ήδη από τον Οκτώβριο για τη βαθμολογία που θα συγκεντρώσουν οι μαθητές τους. Με βάση αυτήν τη βαθμολογία, αποφασίζουν τα πανεπιστήμια ποιους θα δεχτούν.
Παιδιά καλών οικογενειών
Αυτές οι εξετάσεις είναι καθοριστικής σημασίας κυρίως για τους μαθητές που ενδιαφέρονται να φοιτήσουν σε αμερικανικά πανεπιστήμια, τα οποία έχουν τη μεγαλύτερη ζήτηση. Στο Ι.Β. 1 φοιτούν σήμερα παιδιά πολλών γνωστών οικογενειών όπως των επιχειρηματιών (Παπαλεξόπουλου, Δουράμπεη, Σαράντη, Μαρτιγοπούλου, Ψάλτη, Βασιλιά, Καλλιτσάντζη, Βαράγκη, Θεοχαράκη), των δημοσιογράφων (Κούλογλου, Τρέμη, Νικολοπούλου) και η κόρη του προέδρου του δ.σ. του Κολλεγίου, Αλ. Σαμαρά.

Οι εξετάσεις γίνονται ως εξής: Οι καθηγητές ετοιμάζουν τα θέματα, τα σφραγίζουν και παραδίδουν τους σφραγισμένους φακέλους στη γραμματεία του Ι.Β., η οποία τα μεταβιβάζει στον υπεύθυνο συντονιστή του προγράμματος. Τα θέματα ανοίγονται την ώρα των εξετάσεων ενώπιον μαθητών και εκπαιδευτικών. Η καταγγελία, που είναι στην διάθεση της «Κ.Ε.», λέει ότι:
*Καθηγητές οι οποίοι εκλήθησαν να παραλάβουν τα θέματα των εξετάσεων στο μάθημα «Business and Manage ment», που διενεργήθηκαν στις 2 Ιουνίου, διαπίστωσαν πως οι σφραγισμένοι φάκελοι είχαν ανοιχτεί. Το ίδιο ακριβώς διαπιστώθηκε πως είχε συμβεί και με τα θέματα στο μάθημα της Ιστορίας, που εξετάστηκε στις 3 Ιουνίου. Οταν κάποιοι από τους εκπαιδευτικούς αντέδρασαν και ζήτησαν εξηγήσεις, τους απάντησαν ότι η συντονίστρια του Ι.Β. άνοιξε τους φακέλους για να ελέγξει την καταλληλότητα των θεμάτων.
Υστερα από τα δύο αυτά περιστατικά για τα οποία, όπως ήταν φυσικό, βούηξε ο τόπος στο Κολλέγιο, ο διευθυντής του λυκείου Νίκος Μανταράκης απέστειλε σε όλους τους καθηγητές του Ι.Β. μια επιστολή με την οποία τους ζητάει «να δίνουν στη συντονίστρια του Ι.Β αντίγραφο των θεμάτων των εξετάσεων μαζί με την κλείδα, δηλαδή τις λύσεις, πριν τις εξετάσεις». Η επιστολή αν και εστάλη στις 4 Ιουνίου, έχει ημερομηνία 2 Ιουνίου, την ημέρα δηλαδή που ξέσπασε ο θόρυβος για τους παραβιασμένους φακέλους.
Συντονιστής του Ι.Β. (Ι.Β. Coordinator) στο Κολλέγιο Ψυχικού είναι η Πένι Ρόουτζ, η οποία κατηγορείται, σύμφωνα με άλλη καταγγελία, ότι πλαστογράφησε τις υπογραφές μαθητών και κατέθεσε πλασματικές βαθμολογίες για το μάθημα της «Θεωρίας της Γνώσης». Για το θέμα αυτό διενεργείται ήδη έλεγχος από τον ΙΒΟ, που εδρεύει στη Γενεύη, μετά από καταγγελία της ΟΙΕΛΕ, και ΕΔΕ από το υπουργείο Παιδείας.
Η Πένι Ρόουτζ τοποθετήθηκε συντονίστρια τη χρονιά 2008-2009. Αμέσως, κατήργησε τις εισαγωγικές εξετάσεις που έδιναν οι μαθητές στην α' λυκείου προκειμένου να επιλεγούν για το πρόγραμμα του Ι.Β. και τις αντικατέστησε με μια απλή συνέντευξη.
Γιατί άραγε αυτός ο τρόπος εισαγωγής στο Ι.Β., να επιλέγονται δηλαδή οι ικανότεροι μαθητές μέσω μιας συνέντευξης που κάνει ένας καθηγητής, εφαρμόστηκε μόνο μια φορά, τη συγκεκριμένη χρονιά, 2008-2009; Μήπως για να βοηθηθούν κάποιοι μαθητές να μπουν πιο εύκολα στο Ι.Β.;
Οι «τυχεροί» μαθητές
Γιατί έπειτα από αυτή τη χρονιά, το Κολλέγιο επανήλθε στις καθιερωμένες εξετάσεις εισαγωγής που γίνονταν πάντα; Οι τυχεροί μαθητές πάντως που επελέγησαν με συνέντευξη είναι αυτοί που φέτος τελείωσαν το Ι.Β. 1, στις εξετάσεις του οποίου σημειώθηκαν όλα τα παραπάνω. Πολλές οι συμπτώσεις δηλαδή.
«Πώς ένα ολιγόλεπτο inter view αναδεικνύεται στη μοναδική ευκαιρία για την είσοδο στο Ι.Β.;» αναρωτιούνται σε επιστολή τους που δημοσιεύτηκε σε εφημερίδα του σχολείου, οι γονείς πέντε μαθητών του Κολλεγίου.
Στην ίδια επιστολή παραθέτουν μια σειρά ερωτήματα προς τη διοίκηση του σχολείου, μιλώντας για αδιαφάνεια στον τρόπο ανακοίνωσης των αποτελεσμάτων. Χαρακτηρίζουν «κρυφό σχολειό» το γραφείο του Ι.Β. και μιλούν για «τηλεφωνήματα», «οχλήσεις» και «ραντεβού» που χρειάστηκε να γίνουν προκειμένου να πληροφορηθούν ένα αποτέλεσμα. Ρωτούν ακόμη εάν είναι αλήθεια ότι «απορριφθέντες μαθητές τελικώς έγιναν δεκτοί εκ των υστέρων», ενώ δεν δόθηκε σε όλα τα παιδιά τουλάχιστον μια δεύτερη ευκαιρία.
Να σημειωθεί πως για τον διορισμό της υπεύθυνης συντονίστριας στο ΙΒ του Κολλεγίου, Πένι Ρόουτζ, δεν υπάρχει νόμιμο διοριστήριο, κατατεθειμένο στο υπουργείο Παιδείας (4ο γραφείο εκπαίδευσης) όπως είναι υποχρεωτικό για όλους τους εκπαιδευτικούς. Υποχρεωτικό είναι επίσης όσοι καθηγητές έχουν πτυχία ξένων πανεπιστημίων να καταθέτουν στον ΔΟΑΤΑΠ τους πρωτότυπους τίτλους σπουδών. Παρ' όλα αυτά η Πένι Ρόουτζ ασκεί πλήρως εκπαιδευτικά καθήκοντα με αυξημένες μάλιστα αρμοδιότητες.
Η «Κ.Ε.» αναζήτησε τον διευθυντή του λυκείου του Κολλεγίου Ψυχικού προκειμένου να θέσει υπ' όψιν του τα παραπάνω. Ενημερώσαμε μάλιστα την γραμματέα του για τις σχετικές καταγγελίες. Ο Ν. Μανταράκης δεν μας απάντησε.
Υπάρχουν κι άλλα ερωτήματα που συνδέονται με τη λειτουργία του Ι.Β. όπως:
*Γιατί μετακινήθηκαν μαθητές από τάξη σε τάξη και καθηγητές στη μέση της χρονιάς;
*Γιατί κανένας καθηγητής έως τώρα δεν έχει δει την έκθεση που συνέταξε ο ΙΒΟ (επί των ημερών του Woodcock) για το Ι.Β. του Κολλεγίου, αν και εστάλη στο σχολείο από το 2008; Πρόκειται για μια διαδικασία αξιολόγησης που γίνεται κάθε 5 χρόνια και βασίζεται σε αναφορές των καθηγητών του Ι.Β. των σχολείων.
*Εχει ενημερωθεί για όλες αυτές τις αυθαιρεσίες ο ΙΒΟ και ποια είναι η θέση του;
Πηγή: Ελευθεροτυπία (Ολυμπία Λιάτσου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου