1/5/09

Υποθαλάσσια έρευνα στο ναυάγιο του Βρετανικού

Στις 15 Μαΐου θα αρχίσει υποθαλάσσια έρευνα του National Geographic, στα ανοιχτά της Κέας, με στόχο να δοθούν απαντήσεις σε ερωτήματα σχετικά με το ναυάγιο του «Βρετανικού». Η έρευνα αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το Νοέμβριο και πραγματοποιείται με την έγκριση του Κεντρικού Αρχαιολογικού Συμβουλίου.
Ταυτόχρονα με την υποθαλάσσια έρευνα θα πραγματοποιηθεί κινηματογράφηση στο εξωτερικό και το εσωτερικό του σκάφους. Το ΚΑΣ έδωσε τη συγκατάθεσή του για την κινηματογράφηση έναντι δικαιωμάτων 1.200 ευρώ την ημέρα υπό δύο όρους: οι ερευνητές, κάτοχοι προηγμένης τεχνολογίας την οποία δεν διαθέτει η Εφορεία Εναλίων Αρχαιοτήτων, θα υποβάλουν όλο το υλικό (φωτογραφίες, ταινίες, ευρήματα και πορίσματα της έρευνας) και στην ελληνική πλευρά και φυσικά ότι θα εφαρμόσουν όλα τα μέτρα για την προστασία του ναυαγίου και του βυθού.
Στην έρευνα θα συμμετάσχουν ένα ωκεανογραφικό σκάφος, ένα βαθυσκάφος, τηλεκατευθυνόμενες κάμερες και ηχοβολιστικά μηχανήματα, είκοσι δύτες, επιστήμονες του Πανεπιστημίου του Νότιγχαμ, αλλά και ένας εκπρόσωπος της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων.
Ιστορική αναδρομή:
Ο "Βρετανικός", μήκους 260 μ. και βάρους 58.500 τόνων, ήταν το "μεγάλο αδελφάκι" του "Τιτανικού", κατασκευασμένο σε ναυπηγείο του Μπέλφαστ, το 1914 -1915. Η εταιρία μάλλον σκόπευε να ονομάσει το πλοίο "Γιγαντικό" αλλά μετά την τραγωδία του "Τιτανικού" προτίμησε κάτι σεμνότερο. Ο "Βρετανικός" επρόκειτο να νηολογηθεί στη γραμμή Νέα Υόρκη - Σάουθάμπτον, αλλά τον πρόλαβε ο Α Παγκόσμιος Πόλεμος. Το πλοίο επιτάχθηκε από το βρετανικό ναυτικό και, από τις 13 Νοεμβρίου 1915 ανέλαβε καθήκοντα πλωτού νοσοκομείου.
Άρχισε τη δράση του στην περιοχή του ανατολικού Αιγαίου και της Μέσης Ανατολής, από όπου παραλάμβανε και μετέφερε ασθενείς στη Μεγάλη Βρετανία. Κατόρθωσε ασφαλώς πέντε ταξίδια, πριν το μοιραίο έκτο.
Ο "Βρετανικός" έφυγε από το Σάουθάμπτον για το μοιραίο έκτο ταξίδι στις 12 Νοεμβρίου του 1916, με προορισμό τη Λήμνο. Στις 17 του μηνός ανεφοδιάστηκε στη Νάπολη και κατόπιν, εκμεταλλευόμενο μια παύση της κακοκαιρίας, πέρασε σε ελληνικά νερά. Στις 21 του μηνός, περί την ογδόη πρωινή, στην περιοχή μεταξύ Σουνίου και Κέας, οι επιβαίνοντες αισθάνθηκαν το πλοίο να χτυπά κάπου - ακούστηκε ένας δυνατός θόρυβος αλλά θεώρησαν ότι μάλλον επρόκειτο για κάποια μικρή βάρκα.
Η αυτοψία έδειξε ότι τα πράγματα ήταν πολύ χειρότερα. Τα τέσσερα πρώτα στεγανά και το λεβητοστάσιο είχαν γεμίσει με νερό μέσα σε ελάχιστο χρόνο. Ενώ ο καπετάνιος έδινε εντολή να εγκαταλειφθεί το πλοίο, το νερό ανέβαινε ταχύτατα. Βούλιαξε τρία μίλια ανοικτά της Κέας. Διεσώθησαν 1.036 άνθρωποι. Χάθηκαν 30 ζωές.
Το "κουφάρι" του Βρετανικού ανακάλυψε κι εξερεύνησε η ομάδα του Ζακ Υβ Κουστώ το 1975. Από τον τρόπο που έχει ανοίξει το πλοίο, πιστεύεται ότι επλήγη από μία και μόνη γερμανική νάρκη.
Πηγή: ΣΚΑΪ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου