Μπρούντζινες χορεύτριες και άλογα, σε απαράμιλλη κίνηση που μόνο ένας Ντεγκά θα μπορούσε να επιτύχει. Ομως ο μεγάλος Γάλλος ιμπρεσιονιστής ποτέ δεν δημιούργησε γλυπτά από μπρούντζο.
Κάτι τέτοιο, μάλιστα, το αρνιόταν κατηγορηματικά. Επομένως τι κρύβεται πίσω από τα 74 μπρούντζινα γλυπτά με την υπογραφή του Εντγκάρ Ντεγκά που θα δούμε το φθινόπωρο, από τις 27 Νοεμβρίου, στο Μουσείο Ηρακλειδών;
Το τελευταίο θα έχει και την παγκόσμια πρωτιά της παρουσίασής τους, προτού ταξιδέψουν σε άλλες πόλεις και χώρες, σε μία περιοδεύουσα έκθεση, που έχει αναλάβει το ίδιο το ιδιωτικό μουσείο της οδού Ηρακλειδών στο Θησείο.
Τα γλυπτά αυτά έχουν πίσω τους μία μακρά και ενδιαφέρουσα για την Ιστορία της Τέχνης ιστορία, που ξεκινά από τον ίδιο τον Ντεγκά.
Ο καλλιτέχνης επιδιώκοντας την τελειότητα της απόδοσης των θεμάτων του, κυρίως των αγαπημένων του χορευτριών και αλόγων που ζωγράφιζε, πειραματίστηκε με πολλά εκφραστικά μέσα, όπως τα προπλάσματα από κερί.
Σε καμία περίπτωση δεν προορίζονταν για να εκτεθούν. Λόγω της ευθραυστότητας του υλικού, τα γλυπτά είχαν μεγάλες φθορές.
Μετά τον θάνατο του Ντεγκά (1917), οι απόγονοί του αποφάσισαν, προκειμένου να διατηρηθεί στον χρόνο αυτή η καλλιτεχνική έκφρασή του, τη χύτευση σε μπρούντζο των λιγότερο φθαρμένων, δηλαδή 74 γλυπτών από 125.
Χυτεύτηκαν σε 22 σειρές, δημιουργώντας ένα σύνολο 1.628 κομματιών που βρίσκονται σε μουσεία και συλλογές, όπως άλλωστε και τα ίδια τα κέρινα που αρχικά είχε αγοράσει ο Αμερικανός επιχειρηματίας - συλλέκτης Πολ Μέλον.
Αλλά δεν θα δούμε στην Αθήνα μία απ αυτές τις σειρές, οι οποίες έτσι κι αλλιώς δεν είναι τόσο «πιστές» στα αυθεντικά κέρινα γλυπτά του Ντεγκά, καθώς από εκείνα έλειπαν και ολόκληρα κομμάτια, π.χ. η περίφημη «Μικρή δεκατετράχρονη μπαλαρίνα» στεκόταν σχεδόν μόνο στο εσωτερικό μέταλλο που τη στήριζε.
Η θεά Τύχη όμως φρόντισε. Πριν από περίπου μία δεκαετία ανακαλύφθηκαν έξω από το Παρίσι, σε μία αποθήκη, κάποια γύψινα γλυπτά πολύ κοντά σε πιστότητα με τα αυθεντικά κέρινα του Ντεγκά. Ο καλλιτέχνης είχε πειστεί από τον στενό του φίλο και ζωγράφο της εποχής Μπαρτολομέ να «μεταφέρει» τα γλυπτά του σε γύψο, αλλά επ ουδενί σε μπρούντζο. Τα γύψινα εκμαγεία ήταν χαμένα από τότε που πέθανε ο Μπαρτολομέ (μετά τον θάνατο του Ντεγκά).
Οι ειδικοί απεφάνθησαν ότι ήταν τα αληθινά και οι κληρονόμοι του καλλιτέχνη ενέκριναν την έκδοση περιορισμένων σειρών σε μπρούντζο από τα ανακαλυφθέντα γύψινα εκμαγεία. Μία τέτοια σειρά θα δούμε στην Αθήνα.
ΣΕ ΙΔΙΩΤΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ
Ιδιοκτήτης των 74 μπρούντζινων γλυπτών του Ντεγκά είναι ένας ξένος επιχειρηματίας - συλλέκτης, ο οποίος μετά την περιοδεύουσα έκθεσή τους θα τα στεγάσει στο ιδιωτικό μουσείο που θα ανεγείρει στην Ελβετία, μαζί με άλλα έργα της συλλογής του (Γερμανοί εξπρεσιονιστές, ρώσικη αβανγκάρντ κ.ά.), όπως μας πληροφορεί ο διευθυντής του Μουσείου Ηρακλειδών, κ. Παύλος Φυρός.
Ο τελευταίος ανέλαβε και την περιοδεία της έκθεσης, η οποία θα ταξιδέψει σε δύο τρεις ακόμη ελληνικές πόλεις. Αυτό τον καιρό γίνονται επαφές για την παρουσίασή της σε Κωνσταντινούπολη, Πράγα, Βουλγαρία, Ρουμανία, Κύπρο κ.ά.
Πηγή: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου