Το υπουργείο εισήγαγε φέτος τα Ισπανικά, αλλά δεν ενημέρωσε τους μαθητές, ούτε προχώρησε σε προσλήψεις καθηγητών. Ελλείψεις σε αίθουσες καταγγέλλουν οι διευθυντές
Μπορεί η χώρα μας να βρίσκεται στις υψηλότερες θέσεις ανάμεσα στις χώρες της ΕΕ όσον αφορά τη γλωσσομάθεια, αλλά η δημόσια ξενόγλωσση εκπαίδευση δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της ελληνικής οικογένειας, που στρέφεται στα Κέντρα Ξένων Γλωσσών προκειμένου να είναι σίγουρη ότι τα παιδιά θα μάθουν σωστά μια ξένη γλώσσα.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Εurostat,το 91,8% των μαθητών στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα διδάσκονται μία ξένη γλώσσα, αλλά το περίεργο είναι ότι, ενώ στη χώρα μας υπάρχουν οι προϋποθέσεις να μαθαίνουν τα παιδιά ξένες γλώσσες μέσα στο σχολείο, η ίδια η πολιτεία εδώ και πολλές δεκαετίες έχει υποβαθμίσει το κομμάτι της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης στέλνοντας τους μαθητές στα φροντιστήρια και εξαναγκάζοντας τους γονείς να πληρώνουν για να αποκτήσουν τα παιδιά τους τις πολύτιμες για το μέλλον τους γνώσεις.
Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το γεγονός ότι το υπουργείο Παιδείας εισάγει μεν και τη διδασκαλία νέων γλωσσών στα γυμνάσια και λύκεια (φέτος τα ισπανικά), αλλά δεν φροντίζει να... ενημερώσει έγκαιρα τους μαθητές και τους γονείς τους ούτε και προσλαμβάνει τους αντίστοιχους καθηγητές, ενώ ταυτόχρονα δεν παρέχει δωρεάν βιβλία στα παιδιά του λυκείου όπως κάνει για όλα τα υπόλοιπα μαθήματα, ούτε έχει και τις απαραίτητες υποδομές.
Οι... 4 γλώσσες
Φέτος το υπουργείο Παιδείας έστειλε με καθυστέρηση σε όλα τα γραφεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης εγκύκλιο, βάσει της οποίας οι μαθητές των γυμνασίων και των λυκείων θα έχουν το δικαίωμα να επιλέξουν τη β ξένη γλώσσα που επιθυμούν να διδαχθούν ανάμεσα σε 4 γλώσσες (γαλλικά, γερμανικά, ιταλικά και από φέτος ισπανικά).
Όμως, όπως τονίζει η κ. Στέλλα Βαλσαμή, καθηγήτρια Ισπανικής Γλώσσας «το γεγονός της εισαγωγής και νέων γλωσσών θα έπρεπε να ήταν κάτι που θα χαροποιούσε όλη την εκπαιδευτική κοινότητα, τους μαθητές γιατί θα μπορούν να επιλέξουν τη γλώσσα που τους ταιριάζει μέσα στο σχολείο, τους γονείς γιατί δεν θα χρειάζεται να ψάχνουν φροντιστήρια για να αξιοποιήσουν την έφεση των παιδιών τους και τους καθηγητές αυτών των γλωσσών αφού επιτέλους θα είχαν δουλειά.
Αντιθέτως, με τον τρόπο που εισήχθησαν έχει προκληθεί σύγχυση και αρκετά προβλήματα όχι μόνο σε όλους τους παραπάνω αλλά και στους διευθυντές των γυμνασίων και λυκείων.
Αιτία το χρόνιο γνωστό κτιριακό θέμα το οποίο μέχρι τώρα κανένας υπουργός και καμία κυβέρνηση δεν κατάφερε να λύσει.
Οι εγκύκλιοι αποστέλλονται και εκ πρώτης όψεως ικανοποιούνται αιτήματα όπως η εισαγωγή της ισπανικής γλώσσας από την πλευρά του υπουργείου, αλλά με πρόχειρο και αφελή τρόπο, αφού δεν έχει προβλέψει και τις αντίστοιχες υποδομές.
Η παράλληλη διδασκαλία ξένων γλωσσών προϋποθέτει την ύπαρξη επαρκών αιθουσών οι οποίες δεν υπάρχουν παρά σε ελάχιστα σχολεία της επικράτειας, κάτι που είναι ευρέως γνωστό».
ΔΙΑΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ: Στο περιθώριο Ιταλικά και Ισπανικά
Οι καθηγητές της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης κατηγορούν το υπουργείο Παιδείας για την απαράδεκτη κατάσταση που επικρατεί στη δημόσια ξενόγλωσση εκπαίδευση όπως αυτή έχει διαμορφωθεί με την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, στα γυμνάσια και στα λύκεια ολόκληρης της χώρας και επισημαίνουν τα εξής:
- Οι διευθυντές γυμνασίων και λυκείων δεν έχουν ενημερώσει ή ενημερώνουν προφορικά τους μαθητές, χωρίς να μοιράσουν, όπως οφείλουν να πράξουν, τις δηλώσεις προτίμησης για τη β ξένη γλώσσα, καταστρατηγώντας την οριζόμενη διαδικασία από την εγκύκλιο και παρεμποδίζοντας το αναφαίρετο δικαίωμα των μαθητών και των γονέων τους στην ενημέρωση και την ελεύθερη επιλογή.
- Πολλοί διευθυντές γυμνασίων και λυκείων προτρέπουν τους μαθητές τους να επιλέξουν τη γαλλική ή τη γερμανική γλώσσα, δεδομένου ότι υπάρχει πληθώρα μόνιμων καθηγητών της γαλλικής και της γερμανικής γλώσσας στην πλειονότητα των σχολικών μονάδων, ενώ αντίστοιχα δεν υπάρχουν μόνιμοι καθηγητές για τις άλλες γλώσσες, επειδή δεν θέλουν να αναμορφώσουν το ωρολόγιο πρόγραμμα της σχολικής τους μονάδας.
- Παρόλο που πανελλαδικώς σχηματίζονται πολυάριθμα τμήματα (ξεπερνούν κατά πολύ το προβλεπόμενο όριο των 12 μαθητών) που επιθυμούν να διδαχτούν την ιταλική γλώσσα, οι διευθυντές επικαλούνται κτιριακό πρόβλημα (έλλειψη αιθουσών) και κατευθύνουν τους μαθητές τους στις άλλες 2 παλαιές γλώσσες (γαλλική και γερμανική), παρόλο που υποχρεούνται από τον νόμο να ενημερώσουν τις Διευθύνσεις Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για την εξεύρεση λύσης, ώστε να μπορέσει να εφαρμοστεί η παράλληλη διδασκαλία και για τις τέσσερις ξένες γλώσσες (γαλλική, γερμανική, ιταλική ή ισπανική).
ΔΩΡΕΑΝ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΑ ΒΙΒΛΙΑ ΖΗΤΕΙ Ο ΣΥΝΗΓΟΡΟΣ ΤΟΥ ΠΟΛΙΤΗ
Και φέτος οι μαθητές των λυκείων καλούνται να αγοράσουν τα ξενόγλωσσα βιβλία που προτείνονται από το σχολείο, με αποτέλεσμα γονείς να φτάσουν μέχρι τον Συνήγορο του Πολίτη ζητώντας κάποια λύση.
Το υπουργείο Παιδείας απάντησε στον Συνήγορο ότι από φέτος θα διένειμε δωρεάν στους μαθητές τα βιβλία, κάτι που δεν έγινε. Σύμφωνα με ανακοίνωση του Συνήγορου του Πολίτη, διερεύνησε αναφορά με θέμα την υποχρέωση των μαθητών του λυκείου να αγοράζουν τα βιβλία που χρειάζονται για να παρακολουθήσουν το μάθημα της ξένης γλώσσας (Α.Π. 18556/2007).
Κατά την αρχική διερεύνηση της αναφοράς προέκυψε ότι δεν έχει προβλεφθεί εκ μέρους του ΥΠΕΠΘ η απαραίτητη διαδικασία για την προμήθεια των βιβλίων αυτών από τα λύκεια, με αποτέλεσμα να επιβαρύνονται με τη δαπάνη του σχετικού ποσού οι γονείς των μαθητών.
ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ
ΠΑΡΕΜΒΑΣΗ
Γιώργος Ποπετσίδης, πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Καθηγητών Ιταλικής Γλώσσας & Φιλολογίας
Απαιτείται νέο πλαίσιο
Η δημόσια ξενόγλωσση εκπαίδευση νοσεί και είναι απαραίτητη η θεσμοθέτηση ενός νέου πλαισίου για την αποκατάσταση της νομιμότητας το συντομότερο δυνατόν, καθώς και για την ενσωμάτωση και την προώθηση των νέων γλωσσών (ιταλικά, ισπανικά) στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Μόνο έτσι μπορεί να διαφυλαχτεί η νέα πραγματικότητα της πολυγλωσσίας που επιχειρείται χωρίς σχεδιασμό στο εκπαιδευτικό μας σύστημα.
Δυστυχώς συντρέχουν σημαντικοί λόγοι για να προβεί ο Σύλλογος Καθηγητών Ιταλικής Γλώσσας στα ένδικα μέσα και να διεκδικήσει κάθε νόμιμο δικαίωμά του, καθώς παρεμποδίζεται από την πλειονότητα των εκτελεστικών οργάνων του υπουργείου Παιδείας (διευθυντές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, διευθυντές γυμνασίων και λυκείων) το δικαίωμα του κάθε μαθητή στη δυνατότητα εκμάθησης της ιταλικής γλώσσας, μιας ξένης γλώσσας που το ελληνικό εκπαιδευτικό μας σύστημα προσφέρει τα τελευταία 2 χρόνια μόνο θεωρητικά και όχι στην πράξη.
Επίσης κατ' εξαίρεση αφαιρείται από τους καθηγητές ιταλικής γλώσσας το δικαίωμα στην εργασία και στην αξιοπρέπεια.
Πηγή: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου