3/10/09

«Καυτή πατάτα» εξεταστικό - κολέγια

ΡΕΠΟΡΤΑΖ ΛΙΝΑ ΚΟΪΝΑ

Οι στρεβλώσεις του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος καθιστούν αναγκαίες τις αλλαγές τόσο στο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια και ΤΕΙ όσο και στο προφίλ του σχολείου, προκειμένου να γίνει ελκυστικό για τον μαθητή. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, που θα προκύψει μετά τις εκλογές, θα κληθεί επίσης να χειριστεί την... «καυτή πατάτα» των κολεγίων και άλλα ανοιχτά ζητήματα.

Η παιδεία αποτελεί κατ΄εξοχήν πεδίο συγκρούσεων και όχι συγκλίσεων στο χώρο της πολιτικής τις τελευταίες δεκαετίες. Η υποχρηματοδότηση θεωρείται μείζον πρόβλημα από το σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας, το οποίο τίθεται σε κάθε ευκαιρία και σχεδόν σε κάθε κινητοποίηση. Την ίδια στιγμή, η ελληνική οικογένεια δαπανά μία περιουσία για την εκπαιδευτική στήριξη των παιδιών από το δημοτικό μέχρι και την αποφοίτησή τους από το λύκειο, αν συνυπολογίσει κανείς τα φροντιστήρια, τα ιδιαίτερα, τις ξένες γλώσσες και τις εξωσχολικές δραστηριότητες.
Εξεταστικό κέντρο το λύκειο
Ο ελεύθερος χρόνος των εφήβων συνθλίβεται υπό το βάρος των καθημερινών υποχρεώσεών τους τόσο στο δημοτικό και το γυμνάσιο όσο και στο λύκειο, το οποίο έχει μετατραπεί σε προθάλαμο προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις. Τα αναλυτικά προγράμματα δεν είναι ευέλικτα και ο όγκος της ύλης, ειδικά στο λύκειο, δεν αφήνει περιθώρια ανάληψης πρωτοβουλιών στον εκπαιδευτικό, ο οποίος παραμένει «γαντζωμένος» στο πρόγραμμα.
Το χειρότερο, ίσως όλων, είναι ότι ο μαθητής αντιπαθεί το σχολείο. Παλαιότερη έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου έδειξε ότι οι περισσότεροι μαθητές θεωρούν ότι είναι βαρετό και απωθητικό, καθώς τους προκαλεί κούραση (68%), πίεση (58%), πλήξη (53%) και άγχος (52%). Η απαξίωση της τεχνικής και επαγγελματικής εκπαίδευσης συνιστά επίσης μία σημαντική αδυναμία, ενώ οι συνεχείς αλλαγές την τελευταία δεκαετία εκτιμάται ότι δεν απέφεραν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Μέσα στον «κυκεώνα» των προβλημάτων έρχονται να προστεθούν τόσο η απουσία συστηματικής, επαναλαμβανόμενης, υποχρεωτικής επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών όσο και οι εκπαιδευτικές ανισότητες.
Για την άρση των αδυναμιών του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος διεξάγεται, εδώ και σχεδόν ένα χρόνο, εθνικός διάλογος, με την ευθύνη του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και επικεφαλής τον Γ. Μπαμπινιώτη. Το Συμβούλιο επεξεργάστηκε εκατοντάδες εισηγήσεις φορέων, προκειμένου να καταλήξει στις προτάσεις του, οι οποίες έχουν ως κεντρικό άξονα την αναμόρφωση του σχολείου και την αποσύνδεσή του από τις πανελλήνιες εξετάσεις. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας προγραμμάτιζε να δώσει την εισήγηση στη δημοσιότητα αυτόν το μήνα αλλά ακολούθησε η προκήρυξη των εκλογών.
Υποδομές
Η διπλοβάρδια, οι τάξεις - «κλουβιά», τα γερασμένα σχολικά κτίρια και γενικότερα το πρόβλημα των υποδομών δυσχεραίνουν την καθημερινότητα δεκάδων χιλιάδων μαθητών και εκπαιδευτικών σε αρκετές περιοχές της χώρας. Ειδικά, στο νομό Θεσσαλονίκης οι καθυστερήσεις, οι παλινωδίες και οι αντιπαραθέσεις κυριάρχησαν τις τελευταίες δεκαετίες, με σημείο αναφοράς τη σχολική στέγη. Αν και έχουν γίνει σημαντικά βήματα για τη συρρίκνωση του ποσοστού της διπλοβάρδιας (βρίσκεται κοντά στο 10% στο νομό), αλλά και για τη βελτίωση των σχολικών υποδομών, ωστόσο τα προβλήματα δεν έχουν εξαλειφθεί. Αρκεί να αναλογιστεί κανείς ότι τις μέρες αυτές μαθητές λυκείου της Πολίχνης προχώρησαν σε καταλήψεις με αίτημα, για άλλη μία χρονιά, την κατάργηση της διπλοβάρδιας, η οποία υπερβαίνει το 40% στο συγκεκριμένο δήμο.
Ανοιχτά «μέτωπα» μετά το λύκειο
Εκτός από τα παραπάνω, η νέα κυβέρνηση εκτιμάται ότι θα κληθεί να αντιμετωπίσει και δεκάδες ζητήματα, που αφορούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως η έλλειψη πόρων, η υπόθεση του ακαδημαϊκού ασύλου, το αυτοδιοίκητο των πανεπιστημίων, η αξιολόγηση των ιδρυμάτων και τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Η Αρχή Διασφάλισης Ποιότητας είχε κινήσει τις διαδικασίες για την αξιολόγηση των πρώτων τμημάτων και σχολών, αλλά η προσπάθεια δεν προχώρησε με τους αναμενόμενους ρυθμούς, λόγω έλλειψης χρηματοδότησης.
Ανοιχτό παραμένει και το «καυτό» ζήτημα των κολεγίων, καθώς η σημερινή κυβέρνηση φρόντισε για τη χορήγηση αδειών ίδρυσης σε 41 από αυτά αλλά «πάγωσε» η διαδικασία των ελέγχων, προκειμένου να αποκτήσουν άδειες λειτουργίας. «Επιχειρείται, δια της πλαγίας οδού, υποβάθμιση του δημόσιου πανεπιστημίου», ανέφερε στον «Α» το μέλος της διοικούσας επιτροπής της ΠΟΣΔΕΠ, Γιάννης Κρεστενίτης.
Οπως είναι γνωστό, τόσο η ΠΟΣΔΕΠ (συνδικαλιστικό όργανο των πανεπιστημιακών) όσο και η Ομοσπονδία Συλλόγων Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΟΣΕΠ) των ΤΕΙ έχουν καταθέσει στο Συμβούλιο της Επικρατείας αίτηση ακύρωσης κατά των αδειών ίδρυσης των 41 κολεγίων. Στο μεταξύ, οι κολεγιάρχες αναμένουν όχι μόνο την αδειοδότησή τους αλλά και την έκδοση Προεδρικού Διατάγματος για την ενσωμάτωση της κοινοτικής οδηγίας, που αφορά την αναγνώριση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων τους.
Αλαλούμ επικρατεί και στη... ζώνη των χιλιάδων κέντρων ελευθέρων σπουδών. Λόγω της λήξης της προθεσμίας υποβολής αιτήσεων για χορήγηση άδειας λειτουργίας την 21η Αυγούστου καθώς επίσης και του μεγάλου αριθμού αιτήσεων, που υποβλήθηκαν στην αρμόδια υπηρεσία, δεν κατέστη δυνατό να γίνει πλήρης έλεγχος των φακέλων από την αρμόδια επιτροπή. Ως εκ τούτου, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε να παρατείνει τις προθεσμίες για τον έλεγχο των φακέλων και τη χορήγηση των σχετικών αδειών λειτουργίας μέχρι τις 31 Αυγούστου 2010.
Πηγή: Αγγελιοφόρος

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου