19/11/09

Ανασχεδιασμός εκ βάθρων της εκπαίδευσης

Οι προστάσεις αλαλαγών του συμβουλίου «δίνουν» την πρόσβαση στα ΑΕΙ σε ειδικό φορέα και ανασυγκροτούν Λύκειο, Γυμνάσιο και Δημοτικό

Με βασική υπόδειξη την πλήρη ανασύσταση όχι μόνο του λυκείου, αλλά και του γυμνασίου και του δημοτικού, χθες, το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ) διαμόρφωσε τις τελικές του προτάσεις για τον νέο χάρτη της εκπαίδευσης, ο οποίος πάντως δεν μπορεί να τεθεί σ' εφαρμογή πριν την παρέλευση της πενταετίας.
Ηαποδέσμευση του λυκείου από το εξεταστικό, με την πρόταση για εξετάσεις υπό την ευθύνη ειδικού κρατικού φορέα με τη συνδρομή των ΑΕΙ, και παράλληλα η πρόβλεψη για δικαίωμα σε περισσότερες ευκαιρίες αποτελούν τις βασικές κατευθύνσεις που υποδεικνύει το ΣΠΔΕ στο τελικό του πόρισμα, το οποίο και θα παραλάβει αύριο η ίδια η υπουργός Παιδείας από τα χέρια του προέδρου του Συμβουλίου, καθηγητή Γ. Μπαμπινιώτη.

Αν και αποτελεί κεντρικό ζητούμενο η «απομυθοποίηση των εξετάσεων με ένα σύστημα πιο δίκαιο, πιο αξιόπιστο, πιο ανθρώπινο και πάντοτε αδιάβλητο», το Συμβούλιο δεν παρέλειψε να επισημάνει ότι προς το παρόν δεν μπορεί να υπάρξει σύστημα ελεύθερης πρόσβασης χωρίς εξετάσεις, «έστω και αν αποτελεί απώτερο επιθυμητό στόχο ένα σύστημα άμεσης πρόσβασης με μόνο το απολυτήριο λυκείου».
Οι αλλαγές οι οποίες αποτελούν τα σημεία σύγκλισης όλων όσοι συμμετείχαν στο Συμβούλιο (εκπρόσωποι κομμάτων, Ομοσπονδιών, συναρμόδιων φορέων κ.ά.) υποδεικνύουν έναν πλήρη ανασχεδιασμό όλων των δομών της εκπαίδευσης. Βασικά προτεινόμενα χαρακτηριστικά:
- Αλλαγές στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια με νέα βιβλία (πρόβλεψη για πολλαπλό, αλλά και ηλεκτρονικό βιβλίο), νέα αναλυτικά προγράμματα που θα στηρίζονται στο τρίπτυχο «γνώσεις-ικανότητες-δεξιότητες», διεύρυνση του σχολικού χρόνου μέχρι τις 4 το απόγευμα, σταδιακή επέκταση στα 11 χρόνια της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, διετές νηπιαγωγείο, ζώνη πολιτισμού εντός σχολικού προγράμματος.
- Αυτοτελές λύκειο, που θα απεξαρτηθεί από το εξεταστικό, θα απαλλαγεί από τα γνωστικά πεδία και αποκτήσει παιδευτική αυτοτέλεια, θα περιλαμβάνει μαθήματα υποχρεωτικά αλλά και επιλογής, ενώ θα περιλαμβάνει περιφερειακές εξετάσεις σε α' και β' τάξη λυκείου και μεταβατικά, μέχρι την καθιέρωση του νέου συστήματος, την ύπαρξη δύο κύκλων σπουδών στη β' λυκείου και τριών στη γ' λυκείου.
- Πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση με εισαγωγικές εξετάσεις υπό την ευθύνη ειδικού κρατικού φορέα («Εθνικό Κέντρο Αξιολόγησης»), ο οποίος θα έχει τράπεζα θεμάτων, ενώ θα διεξάγει πολλές φορές τις εξετάσεις, ανάληψη καθοριστικού ρόλου από τα ΑΕΙ, με συμπροδιορισμό ύλης και συντελεστών βαρύτητας στα μαθήματα, δραστικό περιορισμό διδασκόμενης και εξεταζόμενης ύλης, μείωση εξεταζόμενων μαθημάτων, συνυπολογισμό (για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια) της επίδοσης και στις τρεις τάξεις του λυκείου, δυνατότητα περισσότερων ευκαιριών εξέτασης μέσα στον ίδιο χρόνο, κατοχύρωση βαθμολογίας.
- Αναβάθμιση της Τεχνικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, που θα συνδυάζει τη γενική με την επαγγελματική εκπαίδευση, θα επιτρέπει την κινητικότητα με το γενικό λύκειο και θα δίνει διέξοδο στην τριτοβάθμια. Η πρακτική άσκηση θα προσμετράται για την εισαγωγή. Α' τάξη κοινή για όλους, β' τάξη με περιορισμένους τομείς, γ' τάξη με τμήματα ειδικοτήτων.
- Αξιολόγηση εκπαιδευτικών και εκπαιδευτικού έργου κατά σχολικές μονάδες, νομό, περιφέρεια, πανελλαδικά.
- Επιμόρφωση εκπαιδευτικών με κύριο φορέα τον ΟΕΠΕΚ. Συγκρότηση σώματος επιμορφωτών με πιστοποίηση, επίπεδα επιμόρφωσης, ειδικά προγράμματα από ΑΕΙ κ.ά.
Στο πλαίσιο των συζητήσεων εντός του ΣΠΔΕ έχει τεθεί και το ζήτημα της κατάργησης της βάσης του 10, χωρίς ωστόσο να αποτελεί σημείο σύγκλισης όλων των συνομιλητών. Πάντως, για το θέμα αυτό έδωσε για ακόμη μία φορά την ίδια απάντηση η υπουργός, Αννα Διαμαντοπούλου. Οπως τόνισε, χθες, ερωτώμενη σχετικώς: «Το ΠΑΣΟΚ θα τηρήσει τις προεκλογικές του δεσμεύσεις. Βρισκόμαστε σε φάση ανάλυσης των δεδομένων, ώστε η ρύθμιση να μην είναι αποσπασματική, να μη δημιουργήσει αναστάτωση και να είναι προς όφελος κυρίως των μαθητών, αλλά και των Πανεπιστημίων και των ΤΕΙ». *
Πηγή: Ελευθεροτυπία (Άννα Ανδριτσάκη)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου