20/11/09

Στην τελική ευθεία οι αλλαγές στην Παιδεία

Το πόρισμα του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης πρόκειται να δοθεί αύριο στο υπουργείο Παιδείας

Με ένα εικοσασέλιδο πόρισμα που θα καταθέσει αύριο το Συμβούλιο Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ) στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας τίθενται επί τάπητος οι αλλαγές στο λύκειο και το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Η αποδέσμευση του λυκείου από το σύστημα πρόσβασης, η αλλαγή των διδακτικών μεθόδων και των βιβλίων, καθώς και η γενίκευση του ολοήμερου σχολείου σε όλη την υποχρεωτική εκπαίδευση -δηλαδή και στο γυμνάσιο, εκτός από το νηπιαγωγείο και το δημοτικό- είναι τα βασικά στοιχεία στα οποία συμφώνησαν τα μέλη του ΣΠΔΕ (μεταξύ αυτών, εκπρόσωποι του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, των Πανεπιστημίων, των ΤΕΙ, των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών, της τοπικής αυτοδιοίκησης, των παραγωγικών φορέων).
Αντίθετα, το σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ είναι το θέμα με τις περισσότερες διαφοροποιήσεις, αφού στο ΣΠΔΕ κατετέθησαν περί τις 10 προτάσεις. «Το σύστημα πρόσβασης θα πρέπει να είναι σε δεύτερη μοίρα όσον αφορά την εθνική πολιτική για την Παιδεία, καθώς το βάρος πρέπει να δοθεί στην υποχρεωτική εκπαίδευση», ανέφερε χθες στην «Κ» ο πρόεδρος του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου κ. Σ. Γκλαβάς. Βέβαια, ως προς το σύστημα πρόσβασης, τα μέλη του ΣΠΔΕ συγκλίνουν στην άποψη το Εθνικό Απολυτήριο να είναι η βάση των αλλαγών. Αυτό, άλλωστε, προβλέπεται στις προεκλογικές εξαγγελίες του ΠΑΣΟΚ και οδηγεί στην κατάργηση της βάσης του 10, που είναι μία ακόμη δέσμευση του ΠΑΣΟΚ. Χθες, η υπουργός Παιδείας κ. Αννα Διαμαντοπούλου, ερωτηθείσα για την προοπτική κατάργησης της βάσης του 10, επανέλαβε ότι «το ΠΑΣΟΚ θα τηρήσει τις προεκλογικές του δεσμεύσεις.

Βρισκόμαστε σε μια φάση ανάλυσης των δεδομένων, ώστε η ρύθμιση να μην είναι αποσπασματική, να μη δημιουργήσει αναστάτωση και να είναι προς όφελος κυρίως των μαθητών, αλλά και των ΑΕΙ και των ΤΕΙ», δήλωσε. Στο Συμβούλιο ολοκληρώθηκε χθες ο σχετικός διάλογος, που άρχισε επίσημα στις 11 Μαρτίου. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», οι βασικές αλλαγές στις οποίες συγκλίνουν τα μέλη του ΣΠΔΕ είναι οι ακόλουθες και αφορούν και τα 12 χρόνια του σχολείου, δηλαδή από το δημοτικό έως και το λύκειο.
- Αναλυτικά προγράμματα: Αλλάζουν με άξονα την περιγραφή των μορφωτικών στόχων και όχι την ύπαρξη ενός λεπτομερούς αναλυτικού προγράμματος που θα δεσμεύει τον εκπαιδευτικό.
- Μέθοδοι διδασκαλίας: Υιοθετείται η μαθητοκεντρική, η οποία έχει κεντρικό άξονα την καθοδήγηση του μαθητή από τον δάσκαλο στην επεξεργασία και τη σύνθεση της γνώσης.
- Βιβλία, νέες τεχνολογίες: Οι αλλαγές σε αναλυτικά προγράμματα και τη μέθοδο διδασκαλίας θα απαιτήσουν καινούργια βιβλία. Ταυτόχρονα, κρίνεται απαραίτητη η δημιουργία σχολικών βιβλιοθηκών και η αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία.
- Μικρότερη ύλη: Η μείωση της ύλης σε βασικά μαθήματα κρίνεται απαραίτητη. Ο αριθμός των μαθημάτων θα παραμείνει ο ίδιος.
- Ζώνες πολιτισμού: Κρίνεται απαραίτητη η προσθήκη ωρών με αντικείμενο τη μουσική, τη λογοτεχνία, τον αθλητισμό κ. ά. Ο μαθητής θα μπορεί να επιλέξει αντικείμενο, όμως οι ώρες αυτές θα είναι υποχρεωτικές, και όχι ως χόμπι, όπως συμβαίνει τώρα.
- Ολοήμερα σχολεία: Επεκτείνονται και στα γυμνάσια έως τις 4 μ. μ., με ώρες πολιτισμού και ενισχυτικής διδασκαλίας.
- Αξιολόγηση: Καθίσταται υποχρεωτική με τη θέσπιση διδακτικών στόχων, στο πλαίσιο και των υπόλοιπων αλλαγών.
- Μαθητική διαρροή: Στοχευμένες δράσεις για περιοχές όπου υπάρχει μεγάλη «διαρροή» μαθητών και σχολική αποτυχία.
- Κατάρτιση φοιτητών «καθηγητικών» σχολών: Οσοι φοιτητές μαθηματικών, φυσικών, ιστορικών, φιλολογικών κ. ά. τμημάτων επιθυμούν να εργαστούν στην εκπαίδευση, υποχρεωτικά θα διδάσκονται μαθήματα με αντικείμενο ψυχοπαιδαγωγικά θέματα, αλλά και τη φιλοσοφία και τους στόχους της σχολικής ύλης της ειδικότητάς τους.
- Επιμόρφωση εκπαιδευτικών: Καθίσταται υποχρεωτική για όλους, σε προγράμματα παράλληλα με τα διδακτικά τους καθήκοντα. Εξετάζεται η χρονική περιοδικότητα και η ανανέωση των προγραμμάτων επιμόρφωσης.
Για το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ οι διαφωνίες...
Παρότι τα μέλη του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΣΠΔΕ) θεωρούσαν ήσσονος σημασίας το νέο σύστημα πρόσβασης στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ, ο διάλογος επ' αυτού συγκέντρωσε τις περισσότερες διαφωνίες. Περί τις δέκα προτάσεις κατετέθησαν στο ΣΠΔΕ καθ' όλη τη διάρκεια του διαλόγου για το εξεταστικό. Μεταξύ αυτών ήταν οι προτάσεις του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, της Ομοσπονδίας των Πανεπιστημιακών (μάλιστα σε δύο εκδοχές), της Ομοσπονδίας Διδασκόντων στα ΤΕΙ, της Συνόδου Πρυτάνεων, της Συνόδου Προέδρων ΤΕΙ, των κομμάτων που μετείχαν στον διάλογο (ΠΑΣΟΚ, ΛΑΟΣ), της επιτροπής του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας (ΕΣΥΠ), της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαιδευτικών Λειτουργών Ελλάδος. Ολες περιέχονται στη 20σέλιδη πρόταση - πόρισμα, που θα παραδώσει αύριο ο πρόεδρος του ΣΠΔΕ κ. Γ. Μπαμπινιώτης στην υπουργό Παιδείας. Το πόρισμα του ΣΠΔΕ θα εξεταστεί στο πλαίσιο του διαλόγου που θα πραγματοποιηθεί από το νέο ΕΣΥΠ, το οποίο θα ανασυσταθεί σε ανεξάρτητη αρχή. «Ο πρώτος κύκλος διαλόγου ολοκληρώνεται, τώρα θα αρχίσει ένας νέος», είναι η άποψη του υπουργείου Παιδείας.
Πηγή: Καθημερινή(Αποστολου Λακασα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου