Σαρωτικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης επεξεργάζεται η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας
Η αναζήτηση και η καλλιέργεια των δεξιοτήτων και των κλίσεων κάθε μαθητή ή μαθήτριας, από τις οποίες και θα εξαρτάται η εισαγωγή τους στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ της χώρας, αποτελούν την κεντρική φιλοσοφία του νέου συστήματος που επεξεργάζεται η κυβέρνηση. Σαρωτικές αλλαγές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, που θα ξεκινήσουν άμεσα σε πιλοτική μορφή και έπειτα από δύο χρόνια θα επεκταθούν σε όλα τα σχολεία της χώρας, αποφασίζει σύντομα το υπουργείο Παιδείας. Η νέα φιλοσοφία της κυβέρνησης αλλάζει τον προσανατολισμό της εκπαίδευσης: από «καθηγητοκεντρικό» τον κάνει «μαθητοκεντρικό».
Οπως δηλώνει η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου στο «Βήμα», στόχος πλέον είναι η αναζήτηση των κλίσεων κάθε μαθητή χωριστά από τα πρώτα βήματα της σχολικής ζωής του. «Δεν μπορεί ο κάθε υπουργός Παιδείας να ασχολείται κυρίως με το εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ» προσθέτει η υπουργός Παιδείας. «Ακολούθως δεν μπορεί το υπουργείο Παιδείας να είναι υπουργείο απασχόλησης εκπαιδευτικών. Οι εκπαιδευτικοί δεν επιλέγονται με κοινωνικά κριτήριααλλά με βάση τον κεντρικό στόχο, που είναι η ποιότητα της εκπαίδευσης. Η Παιδεία μας πρέπει να γίνει μαθητοκεντρική. Και αυτό αλλάζει τελείως τις προτεραιότητές μας. Φυσικά η λογική τού “κάνω έναν νόμο και αλλάζω τα πάντα”δεν μπορεί να εφαρμοστεί ξανά. Πρέπει να υπάρξει μια πιλοτική περίοδος εφαρμογής των μέτρων αυτώνώστε να αντιμετωπιστούν τυχόν προβλήματα που θα παρουσιαστούν» καταλήγει.
O ι αλλαγές που επεξεργάζεται η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και οι οποίες αποτελούν τη νέα πολιτική της κυβέρνησης κινούνται σε τρεις άξονες:
* Νέο αναλυτικό πρόγραμμα που θα ξεκινήσει από τις πρώτες τάξεις του δημοτικού, του γυμνασίου και του λυκείου. Περισσότερος σχολικός χρόνος (με τη θέσπιση των ολοήμερων σχολείων), λιγότερα εξεταζόμενα μαθήματα αλλά περισσότερα προσφερόμενα μαθήματα προς επιλογή από τους μαθητές και τις μαθήτριες.
* Θέσπιση συστήματος αξιολόγησης των δασκάλων και των καθηγητών με κριτήριο την ποιότητα της εκπαίδευσης.
* Νέος τρόπος διοίκησης των σχολείων, πιο αξιολογικός και απομακρυσμένος από την κεντρική διοίκηση. Επιλογή στελεχών που θα κρίνονται με βάση τα βιογραφικά και την επιστημονική τους παρουσία. Πάντως το εξεταστικό σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια και στα ΤΕΙ αποτελεί το τελευταίο βήμα για τη νέα ηγεσία του υπουργείου Παιδείας και όχι το πρώτο. Αποτελεί όμως ένα βήμα που θα πρέπει να συνδεθεί στον σχεδιασμό του συνολικά με τη φιλοσοφία των νέων αναλυτικών προγραμμάτων. Το νέο εξεταστικό σύστημα, όπως αναφέρουν στελέχη του υπουργείου Παιδείας, δεν μπορεί να εφαρμοστεί πριν από την πάροδο τεσσάρων ετών και ενώ έχουν συγκεντρωθεί όλα τα δεδομένα και έχουν ληφθεί οι σχετικές αποφάσεις. Το σχέδιο που έχει ήδη κριθεί ως το ορθότερο ωστόσο είναι το εξής:
* Αξιολόγηση του μαθητή με προσωπικούς «φακέλους» που θα τηρούνται σε κάθε σχολείο και στόχο θα έχουν να περιγράφουν τις κλίσεις του και να υποστηρίζουν την καλλιέργειά τους.
* Σύστημα ισχυρού Εθνικού Απολυτηρίου που θα αποτελεί το «εισιτήριο» για την πρόσβαση στην ανώτατη εκπαίδευση της χώρας. Αυτό σημαίνει ότι οι μαθητές θα αξιολογούνται στη διάρκεια όλων των τάξεων του λυκείου αλλά η τελική εξέταση σε εθνικό επίπεδο θα γίνεται στη Γ΄ τάξη του λυκείου για την απόκτηση του Εθνικού Απολυτηρίου. Το απολυτήριο αυτό θα δίνει τη δυνατότητα πρόσβασης σε σχολές πανεπιστημίων και ΤΕΙ που επιθυμεί ο κάθε υποψήφιος, σε συνάρτηση βέβαια με τα κριτήρια που θέτει η κάθε σχολή. Π.χ., η Ιατρική Σχολή Αθηνών θα μπορεί να ορίζει συγκεκριμένη βαθμολογία για την αποδοχή των πρωτοετών φοιτητών της την οποία και θα πρέπει να περιλαμβάνει το Απολυτήριό τους. Οι προτάσεις φορέων περί περιφερειακών εξετάσεων δεν θεωρείται πιθανόν να γίνουν αποδεκτές.
* Οι εξετάσεις στη Γ΄ λυκείου για τη λήψη του Εθνικού Απολυτηρίου θα γίνονται με τράπεζα θεμάτων σταθμισμένης δυσκολίας (π.χ., θα μπαίνουν κάθε χρόνο δύο εύκολες ερωτήσεις, δύο ερωτήσεις μεσαίας δυσκολίας και δύο δύσκολες ερωτήσεις). Η αναλογία αυτή δεν θα αλλάζει κάθε χρόνο ανάλογα με τις διαθέσεις των μελών της Κεντρικής Επιτροπής Εξετάσεων, όπως γίνεται σήμερα.
Δεν καταργείται προς το παρόν η βάση τού δέκα
Καμία κατάργηση μέτρου, όπως αυτό της βαθμολογικής βάσης τού δέκα για την εισαγωγή σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ, δεν μελετάται από το υπουργείο Παιδείας μεμονωμένα και χωρίς να συνδέεται με τον γενικότερο σχεδιασμό του για αλλαγές στην εκπαίδευση. Οπως έλεγαν χθες στελέχη του Τομέα Παιδείας του κόμματος μιλώντας στο «Βήμα», το μέτρο αυτό εκ των πραγμάτων θα καταργηθεί στο μέλλον με τη μεταρρύθμιση που θα γίνει, οπότε επί του παρόντος δεν απασχολεί κανέναν. Το θέμα, όμως, όπως φαίνεται, δεν απασχολεί ούτε τα μέλη του Συμβουλίου Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που διεξάγει τον εθνικό διάλογο για την Παιδεία. Οι νεότερες πληροφορίες αναφέρουν πως, παρ΄ ότι προτάθηκε από μέλη του στην προχθεσινή συνεδρίαση του Συμβουλίου, δεν αποτέλεσε προϊόν συμφωνίας τους και δεν θα συμπεριληφθεί στο τελικό πόρισμα που θα παρουσιαστεί στις 18 του μήνα. Οπως αναφέρεται σε χθεσινή ανακοίνωση του Συμβουλίου, «υπάρχει γενικότερα σύγκλιση απόψεων που διατυπώθηκαν στο Συμβούλιο σχετικά με τον αυτόνομο μορφωτικό χαρακτήρα του λυκείου, τη μείωση των μαθημάτων και της διδακτέας ύλης και την απομυθοποίηση των εξετάσεων. Ως προϋπόθεση όλων των παραπάνω τονίστηκε η δραστική βελτίωση της ποιότητας όλων των εκπαιδευτικών βαθμίδων».
Πηγή: Το Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου