16/11/09

Εκπαιδευτικοί: Κόκκινο πανί οι αλλαγές στους διορισμούς

Θερμός ο χειμώνας στην παιδεία μετά την απόφαση της κυβέρνησης για αλλαγές στο σύστημα των διορισμών.

Επί ποδός πολέμου βρίσκεται η εκπαιδευτική κοινότητα σε ολόκληρη τη χώρα, που υποδέχεται με μάλλον εχθρικές διαθέσεις τις κυβερνητικές εξαγγελίες για την εκ βάθρων αλλαγή στο σύστημα πρόσληψης νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών στα δημόσια σχολεία.
“Κόκκινο πανί” αποτελούν για τους εκπαιδευτικούς η σχεδιαζόμενη διενέργεια των προσλήψεων αποκλειστικά μέσω του ΑΣΕΠ, η παράλληλη κατάργηση των πινάκων αναμονής και η πρόβλεψη για την ισχύ διετούς δοκιμαστικής περιόδου για τους νεοδιοριζόμενους.
Οι ρυθμίσεις αυτές, όπως εκτιμούν οι συνδικαλιστικές οργανώσεις των εκπαιδευτικών, αφενός αφήνουν μετέωρους τους χιλιάδες λειτουργούς της εκπαίδευσης που εργάζονται επί σειρά ετών είτε ως ωρομίσθιοι είτε ως αναπληρωτές, αφετέρου θέτουν εν αμφιβόλω τη μονιμότητα στα δημόσια σχολεία.
Οι εξαγγελίες της υπουργού Παιδείας Άννας Διαμαντοπούλου σχετικά με τις επικείμενες αλλαγές στον εργασιακό βίο νηπιαγωγών, δασκάλων και καθηγητών προκάλεσαν τις οξύτατες αντιδράσεις των συνδικαλιστικών οργάνων της εκπαίδευσης, που το προσεχές διάστημα δεν αποκλείεται να διαμαρτυρηθούν ακόμη πιεστικότερα με την οργάνωση κινητοποιήσεων.

Σε αμφισβήτηση η μονιμότητα
Την έντονη ανησυχία του για τις κυβερνητικές εξαγγελίες που αφορούν τις αλλαγές στο σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών εξέφρασε ο Θεμιστοκλής Κοτσιφάκης, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Ομοσπονδίας Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΟΛΜΕ).
“Με τη διετή δοκιμαστική περίοδο που προτείνεται να ισχύσει για τους πρωτοδιόριστους, ουσιαστικά τίθεται σε αμφισβήτηση η μονιμότητα, γεγονός που θεωρείται απαράδεκτο”, ανέφερε μεταξύ των άλλων ο κ. Κοτσιφάκης και τόνισε ότι τα μέτρα που παρουσιάστηκαν από πλευράς υπουργείου Παιδείας θα φέρουν έντονη κοινωνική αναστάτωση, χωρίς από την άλλη μεριά να δίνουν λύσεις στο ζήτημα της σωστής στελέχωσης των σχολείων.
Η ΟΛΜΕ δεν αποκλείει το ενδεχόμενο οργάνωσης κινητοποιήσεων, κάτι που θα συζητηθεί στη συνεδρίαση του διοικητικού της συμβουλίου που έχει προγραμματιστεί για την προσεχή Τρίτη.
Στον αέρα ωρομίσθιοι – αναπληρωτές
Σημαντικές αναταράξεις προκαλούν και οι εξαγγελίες της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για το εργασιακό μέλλον των περίπου εκατό χιλιάδων εκπαιδευτικών που επί σειρά ετών απασχολούνται είτε ως ωρομίσθιοι είτε ως αναπληρωτές.
“Οι εκπαιδευτικοί που μέχρι τώρα εργάζονται είτε ως αναπληρωτές είτε ως ωρομίσθιοι, γνωρίζοντας ότι αυτός είναι ο τρόπος διορισμού, έχουν μαζέψει την προϋπηρεσία τους γυρνώντας όλη την Ελλάδα. Κάποιος πρέπει να απαντήσει υπεύθυνα τι μέλλει γενέσθαι με το τεράστιο αυτό ζήτημα”, σχολίασε ο κ. Κοτσιφάκης.
“Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εξήγγειλε σειρά μέτρων για το καθεστώς των προσλήψεων από εδώ και στο εξής, αλλά δεν είπε ούτε μία κουβέντα σχετικά με το πώς σχεδιάζει να αντιμετωπίσει τα ζητήματα που ανοίγουν για τη μεταβατική περίοδο. Πρέπει να τοποθετηθούν ξεκάθαρα αφενός για το τι σκοπεύουν να κάνουν με το καθεστώς της ωρομισθίας και αφετέρου για το πώς σκοπεύουν να καλύψουν τις χιλιάδες των εκπαιδευτικών που εργάζονται ως ωρομίσθιοι εδώ και πολλά χρόνια”, σημείωσε ο εκπρόσωπος του Συλλόγου Ωρομισθίων Εκπαιδευτικών Θεσσαλονίκης Αλέξανδρος Καρυπίδης, γνωστοποιώντας ότι η στάση των ωρομισθίων θα καθοριστεί σε συνέλευση που συγκαλείται σήμερα.
Στα πρότυπα των Stage
Για κατάφωρη αδικία σε βάρος χιλιάδων εκπαιδευτικών που εργάζονται ως ωρομίσθιοι ή αναπληρωτές έκανε λόγο ο Τριαντάφυλλος Μηταφίδης, μέλος του διοικητικού συμβουλίου της Γ΄ Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης (ΕΛΜΕ) Θεσσαλονίκης.
“Οι συνάδελφοι αυτοί, με κίνητρο την προϋπηρεσία, γύρισαν όλη την Ελλάδα, προσφέροντας επί της ουσίας τις υπηρεσίες τους εντελώς δωρεάν. Δυστυχώς με τα νέα κυβερνητικά σχέδια οι άνθρωποι αυτοί μένουν στον αέρα και το πρόβλημά τους αντιμετωπίζεται πέρα ως πέρα αναποτελεσματικά, όπως συνέβη και στην περίπτωση των προγραμμάτων Stage”, υπογράμμισε ο κ. Μηταφίδης, τονίζοντας ότι τα μέτρα που σχεδιάζει η κυβέρνηση στην πραγματικότητα δημιουργούν σοβαρότερα προβλήματα από αυτά που επιχειρείται να λύσουν.
Ο κ. Μηταφίδης χαρακτήρισε “ανήκουστη τη θεωρία περί δοκίμων εκπαιδευτικών”, σημειώνοντας ότι τα σχέδια αυτά εγείρουν τεράστια ζητήματα ως προς τη μονιμότητα.
Εμπόριο ελπίδας
Για εμπόριο ελπίδας μίλησε ο πρόεδρος της Α΄ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης Νίκος Αγαθαγγέλου, λέγοντας ότι “είναι απολύτως απαράδεκτο η κυβέρνηση να διαγράφει τα πάντα εν μια νυκτί, όταν χιλιάδες εκπαιδευτικοί ταλαιπωρούνταν επί σειρά ετών, τρέχοντας από χωριό σε χωριό ανά την Ελλάδα, για να συγκεντρώσουν μόρια”.
Ο κ. Αγαθαγγέλου κάλεσε την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας σε έναν ειλικρινή διάλογο με τους φορείς της εκπαίδευσης, σχολιάζοντας δηκτικά ότι οι κυβερνητικές εξαγγελίες περί διαβουλεύσεων μέσω ίντερνετ αποτελούν απλώς επικοινωνιακές κινήσεις χωρίς ουσιαστικό αντίκρισμα, καθώς τα προβλήματα δεν λύνονται με τη συγκέντρωση απόψεων από άτομα άσχετα με τον εκπαιδευτικό τομέα.
“Το τελευταίο διάστημα έχουν ανοίξει πολλά μέτωπα, εργασιακά, φορολογικά κ.ά. Δεν θα καθίσουμε για πολύ καιρό ακόμη με σταυρωμένα τα χέρια, περιμένοντας τις επικοινωνιακού τύπου κινήσεις της κυβέρνησης. Θα προχωρήσουμε σε γενικές συνελεύσεις, για να καθορίσουμε τα επόμενα βήματά μας”, διαμήνυσε ο πρόεδρος της Α΄ ΕΛΜΕ.
¨Πειρματόζωα¨ οι εκπαιδευτικοί
“Το σύστημα πρόσληψης κατά 60% από τον ΑΣΕΠ και κατά 40% από τον ενιαίο πίνακα είναι για μας αδιαπραγμάτευτο”, ξεκαθάρισε ο πρόεδρος της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) Δημήτρης Μπράτης, γνωστοποιώντας ότι για το θέμα αυτό έχει συγκληθεί συνεδρίαση του διοικητικού συμβουλίου του οργάνου την προσεχή Τρίτη.
“Οι εκπαιδευτικοί έχουν προγραμματίσει τη ζωή τους με βάση τους ισχύοντες νόμους και δεν πρέπει να αποτελούν πειραματόζωα για κανέναν. Εξάλλου, η εμπειρία του παρελθόντος διδάσκει ότι όσοι επιχείρησαν βίαιες αλλαγές στο σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών προκάλεσαν κοινωνικές συγκρούσεις και αναταραχές που τελικά έβλαψαν την ίδια την εκπαίδευση”, σημείωσε ο κ. Μπράτης, προσθέτοντας ότι κάθε αλλαγή στην εκπαίδευση θα πρέπει να προκύπτει μετά από έναν ουσιαστικό, ειλικρινή και σε βάθος διάλογο με την εκπαιδευτική κοινότητα.
Πλαίσιο οκτώ αλλαγών προτείνει το υπουργείο Παιδείας
Οι προτάσεις της ηγεσίας του υπουργείου Παιδείας για τις αλλαγές στο σύστημα πρόσληψης των εκπαιδευτικών συνοψίζονται στα ακόλουθα οκτώ σημεία:
1. Κωδικοποίηση της νομοθεσίας που αφορά τους εκπαιδευτικούς και τα όργανα εκπαίδευσης.
2. Διενέργεια όλων των προσλήψεων αποκλειστικά με διαδικασίες μέσω ΑΣΕΠ και κατάργηση της τροφοδοσίας των πινάκων αναπληρωτών και ωρομισθίων. Οι προσλήψεις θα γίνονται είτε σε επίπεδο σχολείου είτε σε επίπεδο αρμόδιας διεύθυνσης και ο χρόνος υπηρεσίας στον τόπο του πρώτου διορισμού θα είναι εξαρχής προσδιορισμένος και ίδιος για όλους.
3. Οι πρωτοδιόριστοι δεν θα μπορούν να μετακινηθούν.
4. Επί μία διετία θα υπάρχει ο θεσμός του δόκιμου εκπαιδευτικού. Στη συνέχεια θα γίνεται αξιολόγηση και μόνο αν υπάρχει θετική κρίση ο εργαζόμενος θα παραμένει στην εκπαίδευση, διαφορετικά θα μελετάται η μεταφορά του σε άλλη υπηρεσία.
5. Κανένας εκπαιδευτικός δεν θα αποσπάται, εάν δεν έχει βρεθεί ο αντικαταστάτης του.
6. Πρόκειται να επανεξεταστεί συνολικά το σύστημα της μοριοδότησης και των κινήτρων. Tα μόρια αφορούν τον τόπο και το αντικείμενο της διδασκαλίας. Aν ο εκπαιδευτικός μετακινηθεί, τα μόρια δεν τον ακολουθούν. Δεν τα μεταφέρει μαζί του, αλλά αντίθετα παραμένουν στη θέση, από την οποία ο ίδιος μετακινείται.
7. Σε ό,τι αφορά τις μεταθέσεις, βασική αρχή πλέον θα είναι πως κάθε μετάθεση αποφασίζεται για να εξυπηρετηθεί πρώτα και κύρια το σχολείο. Δεν είναι αποδεκτό για το δημόσιο συμφέρον να υπάρχουν σχολεία με πλεονάζον προσωπικό και σχολεία με κενά.
8. Αρχίζει διάλογος με την Eθνική Σχολή Δημόσιας Διοίκησης, ώστε να διερευνηθεί η δυνατότητα λειτουργίας ειδικού τμήματος για την εκπαίδευση στελεχών διοίκησης της εκπαίδευσης.
Πηγή: Μακεδονία (Βαρβάρας Ζούκα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου