15/12/09

Η κατάργηση της «βάσης του 10» σκοντάφτει στο... άρθρο 16

Το υπουργείο Παιδείας που δεσμεύτηκε να την ακυρώσει, χωρίς να γνωρίζει με τι θα την αντικαταστήσει, βλέπει τη λύση στο μέλλον
Εξοδο διαφυγής από την εξαγγελία κατάργησης της βάσης του 10 αναζητεί τώρα το υπουργείο Παιδείας. Τα διλήμματα είναι δύο: Μπορεί να καταργηθεί φέτος το βαθμολογικό όριο ή αυτό πρέπει να γίνει με την εφαρμογή του νέου συστήματος εισαγωγικών;
Η κυβέρνηση δεσμεύτηκε στην κατάργηση της βάσης εισαγωγής που έθεσε το 2006 η Μαριέττα Γιαννάκου, χωρίς να γνωρίζει με τι θα την αντικαταστήσει, καθώς δεν μπορούν να δημιουργηθούν «βάσεις αλά καρτ», διαφορετικών ταχυτήτων.
Η κατάργηση της βάσης του 10, σκοντάφτει σε «νομικούς σκοπέλους», με αποτέλεσμα να φαίνεται μετέωρη οποιαδήποτε απόπειρα τροποποίησή της, για τις πανελλαδικές εξετάσεις του ερχόμενου Μαΐου. Ολα δείχνουν πως το Εθνικό Απολυτήριο θα είναι αυτό που τελικά θα καταργήσει τη βάση.
Με το νέο σύστημα θα διευρυνθεί ο αριθμός των εισακτέων και θα ακυρωθεί στην πράξη η βάση του 10.
Σύμφωνα με πληροφορίες του «Εθνους της Κυριακής» το βασικό σενάριο που επεξεργαζόταν το υπ. Παιδείας δεν μπορεί να εφαρμοστεί, καθώς προέβλεπε διαφορετική βάση για τα ΤΕΙ, κάτι που προσκρούει στην αρχή της ισότητας της ανώτατης εκπαίδευσης του άρθρου 16 του Συντάγματος.

Δύο στρατιές
Οι πρόεδροι των ΤΕΙ πρότειναν στο υπουργείο την επαναπροκήρυξη των θέσεων των ΤΕΙ που έμεναν κενές μετά τις πανελλαδικές εξετάσεις, ώστε αυτές να καταληφθούν από υποψηφίους που δεν κατάφεραν να πιάσουν το βαθμολογικό όριο του 10.
Αυτό, όμως, δεν μπορεί να συμβεί καθώς αυτομάτως θα δημιουργούνταν δύο στρατιές υποψηφίων, αυτοί που εισάγονται μέσω εξετάσεων και αυτοί που μπαίνουν χωρίς. Στο σημείο αυτό καταστρατηγείται η αρχή της ισότητας.
Με λίγα λόγια, δεν μπορεί να τεθεί διαφορετική βάση για τα ΤΕΙ και διαφορετική για τα ΑΕΙ, από τη στιγμή που όλα πλέον τα τριτοβάθμια ιδρύματα της χώρας μας, ανήκουν στην ανώτατη εκπαίδευση.
Ως γνωστόν, τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ με νόμο παρέχουν ανώτατη εκπαίδευση και ως εκ τούτου οι υποψήφιοί τους πρέπει και να εξετάζονται, αλλά και να εισάγονται με τους ίδιους όρους.
ΜΕ ΔΕΜΕΝΑ ΧΕΡΙΑ
Αυτήν τη στιγμή τα χέρια της κυβέρνησης είναι δεμένα, καθώς:
1. Να γυρίσει στο παλαιό καθεστώς της βάσης, πολιτικά δεν την ευνοεί καθώς έχει δεσμευθεί στη δημιουργία νέου χωροταξικού χάρτη στα ΑΕΙ-ΤΕΙ, που περιλαμβάνει την κατάργηση τμημάτων με κενές θέσεις.
2. Να κατεβάσει το βαθμολογικό όριο δεν θα έχει νόημα, μια και εγείρονται νέα ζητήματα, όπως πού θα το πάει και με τι κριτήρια.
3. Είναι βέβαιον ότι δεν μπορεί να θέσει διαφορετικές βάσεις σχολών.
Αναζητούνται ισορροπίες
Οι τελικές αποφάσεις για τη βάση δεν έχουν παρθεί ακόμη. Στο υπουργείο μελετούν και το τι συμβαίνει με τα βαθμολογικά όρια στα υπόλοιπα ευρωπαϊκά συστήματα. Η αλήθεια είναι ότι αναζητούνται ισορροπίες, ανάμεσα στις προεκλογικές εξαγγελίες περί κατάργησης του 10 που είναι στον αέρα, καθώς και μεταξύ των ΤΕΙ που πλήττονται από τις 50.000 κενές θέσεις που δημιουργήθηκαν από το 2006 και μετά, και από τα περίπου 43 ΤΕΙ που κινδυνεύουν με «λουκέτο» εξαιτίας της έλλειψης υποψηφίων.
ΓΙΑ ΑΠΟΦΟΙΤΟΥΣ ΚΟΛΛΕΓΙΩΝ
Αναγνωρίζονται επαγγελματικά προσόντα, δεν θα προσλαμβάνονται στο Δημόσιο
Ενσωματώνεται μέχρι τα τέλη Δεκεμβρίου στο εθνικό μας δίκαιο η κοινοτική οδηγία 36/2005. Η Οδηγία δίνει το δικαίωμα άσκησης επαγγέλματος στους αποφοίτους των κολεγίων που συνεργάζονται με ευρωπαϊκά ανώτατα ιδρύματα.
Με λίγα λόγια εντός του 2010 θα αναγνωρίζονται τα επαγγελματικά δικαιώματα που απορρέουν από τους τίτλους σπουδών τους οποίους χορηγούν ευρωπαϊκά πανεπιστήμια που συνεργάζονται με κολέγια τα οποία εδρεύουν στη χώρα μας. Το «μπαλάκι» όμως της αναγνώρισης, η κυβέρνηση το πετάει... στους επαγγελματικούς συλλόγους, όπως πρώτο είχε αποκαλύψει ακριβώς πριν από έναν χρόνο το «Εθνος της Κυριακής». Οι απόφοιτοι των κολεγίων θα αποκτούν αρχικά τα «επαγγελματικά προσόντα».
Για να μετεξελιχθεί το «επαγγελματικό προσόν» σε «επαγγελματικό δικαίωμα» θα περνάει μέσα από την κρησάρα του ΤΕΕ, του Δικηγορικού Συλλόγου, του Ιατρικού Συλλόγου, του Οικονομικού Επιμελητηρίου και άλλων.
Το αν αυτή η κρησάρα θα περιλαμβάνει γραπτές ή προφορικές εξετάσεις σε ένα επιπλέον ή περισσότερα μαθήματα, ή πρακτικές ασκήσεις, επαφίεται στη διακριτική ευχέρεια των επαγγελματικών ενώσεων.
Aντισταθμιστικά μέτρα
Η Ευρωπαϊκή Οδηγία προβλέπει ότι η Ελλάδα είναι δυνατόν να επιβάλλει αντισταθμιστικά μέτρα σε αυτούς που ζητούν επαγγελματική αναγνώριση των πανεπιστημιακών τους πτυχίων. Συγκεκριμένα, αναφέρουν ότι αυτά μπορεί να είναι ή πρακτική άσκηση ή κάποιες εξετάσεις σε αντικείμενο σχετικό με το επάγγελμα, με παροχή στον υποψήφιο του δικαιώματος της επιλογής: Η υπουργός Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου, λέει σχετικά:
«Η οδηγία θα ενσωματωθεί. Είμαστε σε μια τελική φάση διαπραγματεύσεων με αρκετούς φορείς. Εχουμε λάβει υπόψη μας και έχουμε κάνει αρκετές αλλαγές στο κείμενο της οδηγίας και θα υπάρχει και μία γενική προσέγγιση. Το λέω για όσους ξέρουνε, και είναι αρκετοί, ότι υπάρχει ένα άρθρο. Το άρθρο 14, σύμφωνα με το οποίο θα δίνουμε τη δυνατότητα όταν δεν υπάρχει ο ίδιος αριθμός μαθημάτων, ο επαγγελματικός φορέας να ζητάει εξετάσεις ή να ζητάει περίοδο άσκησης έως και τρία χρόνια ώστε να δώσει τα επαγγελματικά δικαιώματα». Η όλη διαδικασία θα υπαχθεί στο Συμβούλιο Αναγνώρισης Επαγγελματικών Ισοτιμιών Τίτλων Εξωτερικού (ΣΑΕΙΤΕ) του υπουργείου Παιδείας, που είναι το αντίστοιχο του ΔΟΑΤΑΠ. Το μεν ΣΑΕΙΤΕ αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα, ο δε ΔΟΑΤΑΠ την ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων σπουδών εξωτερικού. Ο συγκεκριμένος απόφοιτος δεν θα μπορεί να συμμετάσχει ως πτυχιούχος σε διαγωνισμό του ΑΣΕΠ για διορισμό στο Δημόσιο.
Πηγή: Έθνος (ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου