Το 1900 μόλις το 10% του πληθυσμού της γης ζούσε σε πόλεις. Το ποσοστό αυτό το 2007 έφτασε στο 50% και το 2050 προβλέπεται ότι στις πόλεις θα ζει το 75% του παγκόσμιου πληθυσμού.
Οι αριθμοί είναι απογοητευτικοί τόσο για το μέλλον των πόλεων (σε ό,τι αφορά την ποιότητα και τις συνθήκες ζωής που θα προσφέρουν) όσο και για το μέλλον των υπόλοιπων περιοχών του πλανήτη.
Οι επιστήμονες διατείνονται ότι οι πόλεις που θα επιβιώσουν είναι οι ενεργειακές πόλεις. Σωστό!
Ομως, αντί να επενδύουμε σε ενεργειακές πόλεις μήπως θα ήταν πιο σωστό να επενδύσουμε στη δημιουργία κινήτρων για να αποτρέψουμε τη μετανάστευση στα μεγάλα αστικά κέντρα; Ας είναι.
Μια πόλη που υποφέρει από τον σύγχρονο τρόπο ανάπτυξης των αστικών κέντρων είναι το Αμπου Ντάμπι.
Οι εμίρηδες δημιούργησαν πριν από χρόνια μια πόλη «copy-paste» του Μανχάταν σε μια προσπάθεια να αισθανθούν Αμερικανοί. Σήμερα, η πόλη αυτή είναι ό,τι χειρότερο για να ζήσεις. Το καλοκαίρι αν επιχειρήσεις να διασχίσεις μια κεντρική λεωφόρο είναι σίγουρο ότι θα πάθεις θερμοπληξία πριν φτάσεις από το ένα πεζοδρόμιο στο άλλο, αφού πολλές φορές η θερμοκρασία ξεπερνά τους 55 βαθμούς Κελσίου.
Η φιλοσοφία
Ο Matthias Schuler, μηχανικός με ειδίκευση στην έρευνα για ενεργειακά κτίρια και με ακαδημαϊκή καριέρα στα πανεπιστήμια της Στουτγάρδης, του Χάρβαρντ και του Λίμερικ στην Ιρλανδία, δημιούργησε το 1992 την εταιρεία Transsolar.
Σήμερα, αυτή η εταιρεία μαζί με άλλες 1500, ασχολείται με ένα project 22 δισ. δολαρίων που ακούει στο όνομα Masdar City και αποτελεί το όραμα του σεΐχη Mohamed Bin Zayed Al Nahyan, πρίγκιπα του Αμπου Ντάμπι.
Πρόκειται για το χτίσιμο μιας ενεργειακής πόλης στο Αμπου Ντάμπι, η οποία φιλοδοξεί να γίνει η περιβαλλοντολογική silicon valley, θα έχει τη δυνατότητα να φιλοξενεί 100.000 κατοίκους και επισκέπτες και της οποίας οι απαιτήσεις σε ενέργεια θα είναι 79% λιγότερες από αυτές μιας αντίστοιχης σύγχρονης αλλά «συμβατικής» πόλης.
Βασικός άξονας της φιλοσοφίας της νέας αυτής πόλης (που βέβαια χρηματοδοτούν οι εμίρηδες) είναι ότι «οι πόλεις είναι για τους ανθρώπους και όχι για τα αυτοκίνητα».
Οι ενεργειακές της ανάγκες θα καλύπτονται αποκλειστικά από φυσικές πηγές (φωτοβολταϊκά πάνελ, γεωθερμική ενέργεια, πυρόλυση μη ανακυκλώσιμων υλικών κτλ.), ενώ ο σχεδιασμός της είναι τέτοιος ώστε να επιτρέπει στον αέρα από τη θάλασσα την ημέρα και από την έρημο τη νύχτα να κυκλοφορεί ελεύθερος και να κρατά τη μέση θερμοκρασία πολύ πιο χαμηλά απ’ ό,τι στο υπόλοιπο Αμπου Ντάμπι.
Οι μετακινήσεις θα γίνονται αποκλειστικά από ηλεκτρικά τρένα (περιφερειακά) και μικρά ηλεκτρικά αυτοκίνητα (στο κέντρο), ενώ θα υπάρχουν μεγάλες περιοχές, όπου κανένα τροχοφόρο δεν θα κυκλοφορεί.
Το νερό θα προέρχεται από τη θάλασσα και θα αφαλατώνεται με τη χρήση της ηλιακής ενέργειας, ενώ το χρησιμοποιούμενο νερό θα ανακυκλώνεται, θα καθαρίζεται και θα χρησιμοποιείται για το πότισμα των κήπων. Τα φίλτρα που θα υπάρχουν κάτω από το χώμα θα κρατούν μόνο όσο νερό χρειάζονται τα φυτά και το υπόλοιπο θα πηγαίνει πίσω, εκεί απ’ όπου ξεκίνησε, στη θάλασσα.
Ηδη αυτήν τη στιγμή, το πανεπιστήμιο της πόλης είναι σχεδόν έτοιμο και προχωρά με γρήγορους ρυθμούς το κτίσιμο και των περιφερειακών κτιρίων. Κύριο συστατικό το γυαλί και το μέταλλο. Ισως το συγκεκριμένο project να είναι το μόνο που χειροκροτήθηκε τόσο αυθόρμητα και τόσο πολύ στο Μουσείο Louisiana της Κοπεγχάγης, όπου και παρουσιάστηκε...
Πηγή: Έθνος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου