2/12/09

Εθισμένοι έφηβοι, όμηροι του Ιντερνετ

Εντυπωσιακά αποτελέσματα έρευνας

Παιδιά που ξενυχτούν στα Iντερνετ καφέ. Εφηβοι που απομονώνονται. Μαθητές που παραμελούν τα μαθήματά τους. Νέοι που αναπτύσσουν σε μεγαλύτερο βαθμό «παραβατική συμπεριφορά». Πίσω απ’ όλα αυτά μπορεί να βρίσκεται ένας σύγχρονος εθισμός, που «χτυπάει» όλο και περισσότερο: ο εθισμός στο Διαδίκτυο. Δεν πρόκειται για περιθωριακό φαινόμενο. Απογραφική έρευνα που πραγματοποιήθηκε στην Κω, το πρώτο τρίμηνο του 2008 και παρουσιάστηκε στο πετυχημένο 1ο πανελλήνιο διεπιστημονικό συνέδριο για τους κινδύνους από τη χρήση του διαδικτύου (27 - 29 Νοεμβρίου στην Λάρισα) καταγράφει ότι μέχρι και το 11,3% των εφήβων χρηστών του Ιντερνετ αντιμετωπίζει πρόβλημα εθισμού.
«Επρόκειτο για την πρώτη στον κόσμο σχετική απογραφική έρευνα. Δηλαδή, ερωτήθηκε όλος ο πληθυσμός ηλικίας 14 - 19 ετών του νησιού, σύνολο 1.221 άτομα. Χρησιμοποιήθηκαν δύο εργαλεία μέτρησης του εθισμού στο Διαδίκτυο, δύο κλίμακες», λέει στην «Κ» ο κ. Κωνσταντίνος Σιώμος, εκ των ερευνητών, Δρ Ιατρικής στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας και ειδικευόμενος ψυχίατρος παιδιών και εφήβων στο Ιπποκράτειο νοσοκομείο Θεσσαλονίκης.

Με την πρώτη κλίμακα, το ποσοστό των εθισμένων εφήβων ανήλθε στο 11,3% των χρηστών, ενώ με τη δεύτερη στο 6,7%. «Και με τις δύο κλίμακες όμως καταγράφεται σημαντική άνοδος των εθισμένων παιδιών σε σχέση με την αντίστοιχη έρευνα που είχαμε διεξαγάγει στη Θεσσαλία το ίδιο διάστημα του 2006. Τότε, για παράδειγμα, το ποσοστό με την κλίμακα ΙΑΤ ήταν 8,2% στη Θεσσαλία, τώρα έφτασε το 11,3%», σημειώνει ο κ. Σιώμος. Αυξημένο ποσοστό (15%) κατέγραψε και μια άλλη έρευνα, μεταξύ 308 μαθητών 12 - 18 ετών στη Χίο, η οποία παρουσιάστηκε στο συνέδριο από την κ. Αντωνία Κυπαρίσση.
Η σημαντική αύξηση των ποσοστών εθισμού οφείλεται στη μεγαλύτερη διείσδυση του Διαδικτύου στην Ελλάδα, αλλά και στον εμπειρικό τρόπο με τον οποίο τα παιδιά το προσεγγίζουν, χωρίς καμία προειδοποίηση για τους κινδύνους ενός μέσου το οποίο έχει πάρα πολλές θετικές δυνατότητες. «Ο έφηβος δεν προσεγγίζει το Διαδίκτυο μέσα από την εκπαιδευτική διαδικασία, όπως και θα έπρεπε, ούτε οι γονείς του μπορούν να τον βοηθήσουν, αφού συνήθως δεν γνωρίζουν και πολλά πράγματα», τονίζει ο Κ. Σιώμος.
Οπως έχει καταγραφεί στις περισσότερες έρευνες, τα αγόρια είναι εκείνα που κινδυνεύουν περισσότερο. Επίσης, η επαρχία αντιμετωπίζει μεγαλύτερο πρόβλημα. «Η πολιτεία πρέπει να προχωρήσει στον σχεδιασμό προγραμμάτων πρόληψης του φαινομένου στα παιδιά και τους εφήβους», υπογραμμίζει ο Κ. Σιώμος, ο οποίος είναι και Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Μελέτης της Διαταραχής Εθισμού στο Διαδίκτυο.
Οταν ο χρήστης αρχίσει...
Τι σημαίνει όμως εθισμός στο Διαδίκτυο; «Οταν ο χρήστης αρχίσει να συμπεριφέρεται όπως ο εθισμένος σε ουσίες. Οταν κάποιος σερφάρει για να ικανοποιήσει μια εσωτερική του ανάγκη και όχι για να εκτελέσει κάποιο έργο. Οταν χρειάζεται όλο και περισσότερο χρόνο στο Διαδίκτυο και αρχίζει να ελαττώνει τις υπόλοιπες καθημερινές του δραστηριότητες», λέει στην «Κ» ο κ. Γιώργος Φλώρος, ειδικευόμενος ψυχίατρος στην Πανεπιστημιακή Ψυχιατρική Κλινική του AΠΘ. Πλέον υπάρχει και κλινική εμπειρία, καθώς δεκάδες παιδιά έχουν ήδη επισκεφθεί το ειδικό ιατρείο, που λειτουργεί στο Ιπποκράτειο Θεσσαλονίκης. «Υπήρχαν παιδιά που άφησαν το σχολείο, για να βρουν συμπαίκτες σε διαδικτυακά παιχνίδια από τις ΗΠΑ. Λόγω της διαφοράς ώρας (όταν είναι μέρα στις ΗΠΑ εδώ είναι νύχτα), οι έφηβοι ξενυχτούσαν», λέει ο κ. Φλώρος.
Ανησυχητικό είναι ότι τα φαινόμενα εθισμού στο Διαδίκτυο συνδέονται με παραβατική συμπεριφορά, όπως υπογραμμίζει στην «Κ» η κ. Βιργινία Φυσσούν, κλινική ψυχολόγος στον Ευαγγελισμό, που συμμετείχε στην έρευνα της Κω (μαζί με τους Κ. Σιώμο, Γ. Φλώρο, Νικ. Αγγελόπουλο, Νικ. Ιωαννίδη και τον επιστημονικά υπεύθυνο του Κέντρου Πρόληψης ΟΚΑΝΑ Κω Δ. Γερούκαλη). «Το ποσοστό εθισμού είναι μεγαλύτερο μεταξύ των παιδιών που έχουν υπολογιστή στο δωμάτιό τους. Δεν καταγράφηκαν διαφορές σχετικά με το οικονομικό ή μορφωτικό επίπεδο της οικογένειας, αλλά γενικά όσα παιδιά είχαν μεγαλύτερο χαρτζιλίκι ήταν πιο επιρρεπή», σημειώνει η κ. Φυσσούν. Η κορύφωση στο φαινόμενο του εθισμού καταγράφηκε στην ηλικία της Β΄ Λυκείου.
Μεγαλύτερο ενδιαφέρον των γονιών, γνώση και κριτήρια από το σχολείο και μια «γεμάτη» ζωή, ίσως είναι τα αντίδοτα στο νέο εθισμό.
Πηγή: Καθημερινή (Γιαννη Eλαφρου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου