20/12/09

Η σχέση μας με τα Αρχαία Ελληνικά

Η Ρομιγί θα μπορούσε να έχει συνταξιοδοτήσει εαυτόν εδώ και χρόνια- στα μέρη μας οι πανεπιστημιακοί συνταξιοδοτούνται πνευματικά από τα πενήντα τους. Η υστεροφημία της δεν είχε ανάγκη από ακόμη ένα βιβλίο. Το έργο της είναι τόσο πλούσιο, που την έχει εξασφαλίσει.
Όμως αισθάνθηκε την ανάγκη να πάρει τον λόγο για ακόμη μία φορά για να υπερασπιστεί αυτό που την έθρεψε για μια ολόκληρη ζωή: τα Ελληνικά. Θέλησε να μιλήσει, με τον καθαρό και απαλό της τρόπο, για τις δυνατότητες που έδωσε στους Έλληνες η ίδια τους η γλώσσα για να δημιουργήσουν αφαιρετική σκέψη και να κάνουν φιλοσοφία, για τις δομές μιας γλώσσας που επέτρεψε στους ποιητές να οργανώσουν τις μεταφορές τους. Και, τέλος, για την ιστορία μιας γλώσσας που έγινε κοινή σε ολόκληρη τη Μεσόγειο χωρίς πολιτική υποστήριξη, περνώντας από στόμα σε στόμα μέσα από τα έργα της.

«Μια ελληνική αύρα περιβάλλει, επομένως, μέχρι και το όνομα της Ευρώπης», λέει συμπερασματικά. Εμείς εδώ, ως συνήθως, θεωρούμε πως τον δέσαμε τον γάιδαρό μας επειδή διαθέτουμε διαβατήριο που γράφει Ελληνική Δημοκρατία. Τη σχέση της γλώσσας μας με τα αρχαία Ελληνικά την έχουμε ιδεολογικοποιήσει και την έχουμε εγκαταλείψει στην αρμοδιότητα της ψυχοπαθολογικής μας ιδιοσυγκρασίας.
Οι μεν, διαδηλώνοντας τον προοδευτισμό τους, νεόπλουτοι της σύγχρονης γλωσσολογίας, υποστηρίζουν πως η γλώσσα μας δεν έχει καμιά σχέση με τα αρχαία Ελληνικά και το καλύτερο που έχουμε να κάνουμε είναι να τα ξεχάσουμε για να μη μας μπερδεύουν οι δοτικές τους. Οι δε, συντηρητικοί εκ συντηρητικών, αναμασούν την ανάγκη εκμάθησής τους επειδή έτσι έμαθαν, χωρίς να κάνουν τον κόπο να αναρωτηθούν το πώς και το γιατί. Τα εξισώνουν, βλακωδώς, με τα υπόλοιπα εθνικά μας σύμβολα και βαυκαλίζονται απαγγέλλοντας κάνα δυο στίχους από την «Οδύσσεια» ή την «Αντιγόνη».
Μήπως ήρθε η ώρα να σοβαρευτούμε; Μήπως ήρθε η ώρα να συνειδητοποιήσουμε πως η αρχαία Ελλάδα δεν είναι βαρίδι του επαρχιωτισμού μας, αλλά ένας τρόπος για να συνυπάρξουμε στη μεγάλη ευρωπαϊκή κοινωνία; Μήπως ήρθε η ώρα το υπουργείο Παιδείας να αναρωτηθεί όχι πόσες ώρες θα διδάσκονται Αρχαία στη Μέση Εκπαίδευση, αλλά πώς και γιατί πρέπει να διδάσκονται
Πηγή: Τα Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου