Μετά τα αγγλικά και τα γαλλικά, αυξάνονται οι προτιμήσεις των Ελλήνων για τα γερμανικά, στις ξένες γλώσσες
«Αν δεν ξέρεις αγγλικά, μην ψάχνεις για πτυχίο. Αν ξέρεις κινεζικά ή αραβικά έχεις βρει δουλειά ». Ο κ. Σταμάτης Κάντζας, ιδιοκτήτης εταιρείας στον χώρο της έρευνας αγοράς και πρώην στέλεχος πολυεθνικής εταιρείας, ξεκαθαρίζει τη θέση του με το «καλημέρα» όταν η συζήτηση έρχεται στο θέμα των ξένων γλωσσών. « Προτιμώ να προσλάβω κάποιον που έχει ένα πτυχίο και μιλάει μια γλώσσα όπως τα κινεζικά ή τα αραβικά παρά κάποιον άλλον με δύο πτυχία και διδακτορικούς τίτλους. Η γνώση ξένων γλωσσών είναι χειροπιαστή γνώση. Το να έχεις πτυχία σε συναφή επιστημονικά αντικείμενα στον χώρο των επιχειρήσεων δεν προσφέρει πολλά καθώς συχνά οι γνώσεις αλληλοκαλύπτονται. Η ξένη γλώσσα, όμως, μπορεί να αξιολογηθεί και να αξιοποιηθεί άμεσα. Καλύτερα σήμερα να μιλάς αγγλικά παρά ελληνικά ».
Οπως δηλώνει, το να ξέρεις μια γλώσσα όπως τα κινεζικά ή τα αραβικά αποτελεί το «εισιτήριο» για μια επιτυχημένη επιχειρηματική συμφωνία, καθώς στην κουλτούρα των χωρών της Ασίας αλλά και της Ανατολής εκτιμάται περισσότερο κάποιος που έχει αφιερώσει τον προσωπικό του χρόνο για να μάθει τη γλώσσα.
« Πιστεύω ότι η γνώση των κινεζικών έχει δώσει μια ώθηση στη ζωή μου και στη δουλειά μου » λέει από την πλευρά του ο κ. Χρήστος Γκίκας που είδε τις δουλειές του να «ανθίζουν» τα τελευταία χρόνια.
Ο κ. Γκίκας ασχολείται με τον συνεδριακό τουρισμό. Οπως λέει ο ίδιος, έμαθε κινεζικά τη δεκαετία του 1980, όπου οι διπλωματικές σχέσεις της Κίνας δεν είχαν ακόμη αναπτυχθεί και η χώρα δεν είχε εξελιχθεί σε παγκόσμια οικονομική δύναμη. Την ίδια περίοδο σπούδασε ισπανικά και ιταλικά, εκτός των αγγλικών, τα οποία ήδη ήξερε. « Για εμένα η εκκίνηση ήταν πολύ διαφορετική » λέει ο κ. Γκίκας. « Εμαθα τις γλώσσες που ξέρω κυρίως για να διαβάζω λογοτεχνία από τα πρωτότυπα κείμενα και να διευκολύνω τις μετακινήσεις μου στις χώρες που με ενδιέφεραν » δηλώνει. « Τα κινεζικά τα έμαθα στο πανεπιστήμιο, όπου μπορούσαμε να επιλέξουμε μεταξύ οκτώ ξένων γλωσσών. Ξέροντας ήδη άλλες γλώσσες εκτός των αγγλικών, βρήκα τα κινεζικά μια πρόκληση, που τελικά αποδείχθηκε θησαυρός. Οι ξένες γλώσσες είναι ένα εργαλείο που μπορεί να σε βοηθήσει σε κάθε είδους δραστηριότητα » συνεχίζει. « Εμένα με βοήθησαν και σε προσωπικό επίπεδο, καθώς στην Κίνα γνώρισα τη γυναίκα μου... » καταλήγει χαριτολογώντας.
Στην Ελλάδα η γνώση ξένων γλωσσών μοριοδοτείται και για την πρόσληψη στον δημόσιο τομέα. Παρ΄ ότι όμως είναι αυξημένη η ζήτηση, το ελληνικό δημόσιο εκπαιδευτικό σύστημα δεν ακολουθεί τις απαιτήσεις της αγοράς και οι ξένες γλώσσες παραμένουν ένα υποτιμημένο μάθημα στα σχολεία. Το υπέρογκο ποσόν των 900 εκατ. ευρώ ετησίως δαπανούν οι Ελληνες για ξένες γλώσσες. Ενα εκατομμύριο μαθητές και μαθήτριες, κυρίως του Δημοτικού και του Γυμνασίου, φοιτούν σε φροντιστήρια.
Τα έξοδα μιας οικογένειας για την εκμάθηση ξένων γλωσσών ξεκινούν από 60 ευρώ μηνιαίως και φθάνουν στα 200 ευρώ, όσο οι τάξεις ανεβαίνουν. Σε γλώσσες όπως τα κινεζικά, τα ρωσικά ή τα αραβικά, βέβαια, το κόστος μπορεί να διπλασιαστεί.
Το εκπαιδευτικό σύστημα ωστόσο δεν έχει κάνει ακόμη την πολυπόθητη «στροφή» προς την υποστήριξη και πιστοποίηση ξένων γλωσσών. Υπάρχουν μάλιστα περιπτώσεις όπως τα σχολεία της Μυκόνου, όπου οι ξένες γλώσσες απλώς... δεν υπάρχουν.
«Η κατάσταση με τις ελλείψεις σε δασκάλους ειδικοτήτων είναι τραγική, ίσως η χειρότερη των τελευταίων ετών» αναφέρουν σε επιστολή τους προς το υπουργείο Παιδείας οι εκπρόσωποι των συλλόγων γονέων δημοτικών σχολείων Μυκόνου.
«Στο 1ο και 2ο Δημοτικό Σχολείο Μυκόνου οι ελλείψεις στο μάθημα των αγγλικών είναι τεράστιες. Το ίδιο συμβαίνει και στο μάθημα των γερμανικών». Τα στοιχεία των εκπαιδευτικών ομοσπονδιών αναφέρουν ότι στις Κυκλάδες, στον Εβρο και στο Ρέθυμνο τα κενά σε δασκάλους ξένων γλωσσών είναι μεγάλα, παρ΄ ότι βρισκόμαστε στη μέση της σχολικής χρονιάς.
Τι επιλέγουν οι μαθητές
- Αγγλικά (διδάσκονται σε όλους τους μαθητές)
- Γαλλικά 53%
- Γερμανικά 45%
- Ιταλικά 2% (κυρίως στα Επτάνησα).
Σε σύγκριση με τα αντίστοιχα στοιχεία του 2007-08, δηλαδή πριν από την εισαγωγή της ιταλικής γλώσσας σε όλα τα γυμνάσια, φαίνεται ότι υπάρχει μια μικρή στροφή των μαθητών που επέλεξαν τη γαλλική γλώσσα προς την ιταλική γλώσσα (56% είχαν επιλέξει τα γαλλικά το 2007-08). Η γερμανική δεν φαίνεται να επηρεάζεται, αντίθετα η προτίμηση των μαθητών προς τα γερμανικά συνεχίζει να ενισχύεται (44% το 2007-08 και 45% το 2008-09).
Πηγή: Τμήμα Στατιστικής και Επιχειρησιακών Ερευνών του υπουργείου Παιδείας (ΜΑΡΝΥ ΠΑΠΑΜΑΤΘΑΙΟΥ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου