Φυσική και Αρχαία από πρωτότυπο χαρακτηρίζονται, από μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικούς, ως τα δυσκολότερα μαθήματα, ενώ τα Νεοελληνικά Κείμενα, η Πληροφορική και η Γλώσσα-Έκθεση θεωρούνται τα ευκολότερα, διότι είναι άμεσα συνυφασμένα με την καθημερινότητα των παιδιών.
Όπως αποκαλύπτει έρευνα, την οποία διενήργησαν ο διευθυντής του 9ου Γυμνασίου Καλλιθέας δρ. Νίκος Αναστασάτος και η εκπαιδευτικός Λίνα Κεχαγιά, το μάθημα «Αρχαία από πρωτότυπο» εμφανίζει το χαμηλότερο μέσο όρο βαθμολογίας από το σύνολο των βασικών μαθημάτων του Γυμνασίου και το χαμηλότερο «δείκτη συμπάθειας» εκ μέρους των μαθητών. Η έρευνα διενεργήθηκε κατά το τρέχον σχολικό έτος, μεταξύ μαθητών Γυμνασίου, γονέων και εκπαιδευτικών.
Οι δύο επιστήμονες ερεύνησαν μεθοδικά τις στάσεις και αντιλήψεις μαθητών σε ζητήματα που αφορούν στο «βαθμό δυσκολίας» αλλά και το «βαθμό συμπάθειας» των βασικών μαθημάτων του Γυμνασίου. Στη βαθμολογική κλίμακα της δυσκολίας των διδασκομένων μαθημάτων η Φυσική έρχεται πρώτη με 48% και ακολουθούν τα Αρχαία από πρωτότυπο με 44%, η Χημεία με 35%, τα Αρχαία από μετάφραση με 26%, τα Μαθηματικά με 20%, η Ιστορία με 12%, η Γλώσσα-Έκθεση με 8%, ενώ μόνο το 4% βρίσκει δυσκολίες στην Πληροφορική και κανείς στα Νεοελληνικά Κείμενα.
Σύμφωνα με τη στατιστική επεξεργασία των ευρημάτων της έρευνας, τα Αρχαία από πρωτότυπο θεωρούνται δύσκολα λόγω της «φύσης του μαθήματος», επειδή «δεν τους ενδιαφέρουν», είναι «πολλή η ύλη», «δεν τα κατανοούν» και εξαιτίας των «κακών βιβλίων». Ένας στους τρεις μαθητές Γυμνασίου (ποσοστό 36%) δηλώνει ότι «κάνει φροντιστήριο» για να αντεπεξέλθει στις δυσκολίες του μαθήματος. Ακόμη μεγαλύτερη δυσκολία, σύμφωνα με δήλωσή τους, αντιμετωπίζουν οι μαθητές στη Φυσική, για την οποία καταφεύγουν σε φροντιστήριο σε ποσοστό 24%.
Υψηλότερους δείκτες συμπάθειας συγκεντρώνουν τα Μαθηματικά για τα αγόρια και η Πληροφορική για τα κορίτσια.
Υπερβολικές απαιτήσεις
Σύμφωνα με την κ. Κεχαγιά, οι ερωτηθέντες εκπαιδευτικοί στο σύνολό τους επεσήμαναν ότι τα κείμενα που περιέχονται στα βιβλία των Αρχαίων από πρωτότυπο είναι δύσκολα και ότι υπάρχει αναντιστοιχία διδακτέας ύλης και χρόνου μέσα στον οποίο πρέπει να διδαχθεί το μάθημα. Το 80% δηλώνει ότι δίνεται μεγάλη έμφαση στη γραμματική και το συντακτικό και όχι στο περιεχόμενο των κειμένων και ότι δεν υπάρχει διασαφηνισμένος στόχος για το μάθημα στο Γυμνάσιο.
Το 90% των καθηγητών αναφέρει ότι οι απαιτήσεις του αναλυτικού προγράμματος για το συγκεκριμένο μάθημα είναι υπερβολικές και ότι τα βιβλία δεν έχουν ελκυστική γραφή και δεν χρησιμοποιούν σύγχρονες παιδαγωγικές μεθόδους.
Η γνώμη των γονέων
Έξι στους 10 γονείς (ποσοστό 58%) δηλώνουν ότι τα παιδιά τους αντιμετωπίζουν προβλήματα σε συγκεκριμένα μαθήματα, τα οποία και ιεραρχούν ως ακολούθως: Αρχαία-Μαθηματικά-Φυσική-Χημεία.
Από την ανάλυση των ατομικών δελτίων φοίτησης προκύπτει ότι οι επιδόσεις των κοριτσιών συγκριτικά με τις αντίστοιχες των αγοριών είναι σαφώς καλύτερες, τόσο στο γενικό μέσο όρο όσο και στις ομάδες «θεωρητικών» και «θετικών» μαθημάτων.
Σύμφωνα με τον κ. Νίκο Αναστασίου, τα αγόρια δηλώνουν ότι δυσκολεύονται περισσότερο στα μαθήματα των Αρχαίων από πρωτότυπο, των Νεοελληνικών Κειμένων και της Γλώσσας-Έκθεσης, ενώ τα κορίτσια βρίσκουν πιο δύσκολα τα μαθήματα της Ιστορίας, των Μαθηματικών, της Φυσικής και της Χημείας.
Τα Αρχαία Ελληνικά παρουσιάζουν το μεγαλύτερο βαθμό δυσκολίας για τους μαθητές, αν αυτό συσχετιστεί με τις βαθμολογικές επιδόσεις σε όλες τις τάξεις και στα δύο φύλα. Ενδιαφέρον σχετικά με το μάθημα των Αρχαίων παρουσιάζει το εύρημα ότι ο μέσος όρος μειώνεται από τάξη σε τάξη, αντί να αυξάνεται όσο περισσότερο οι μαθητές εξοικειώνονται με το αντικείμενο.
Η Πληροφορική προβάλλει ως το δημοφιλέστερο μεταξύ των μαθημάτων. Οι μαθητές είναι απολύτως εξοικειωμένοι με τους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, επιδεικνύουν ενδιαφέρον κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας και συγκεντρώνουν υψηλές βαθμολογίες.
Πηγή: Απογευματινή (Λίας Νικητάκη)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου