25/2/10

Φίμωση και φακέλωμα εκπαιδευτικών στην Κύπρο

Κρατούσε χρόνια αυτή η κολόνια
Παντελής Νικολαΐδης: «Βγαίνουμε από καθεστώς τρόμου»

Tου Γιάννη Κωστακόπουλου

«Εγώ είχα το χαρακτήρα, είχα και τη δύναμη ν΄ αντιδράσω, καθώς εκπροσωπούσα και μια εκπαιδευτική οργάνωση. Σκεφτείτε, όμως, τους εκπαιδευτικούς εκείνους,που μπροστά στην αυθαιρεσία των ανωτέρων τους διοικητικών αντιμετώπιζαν παθητικά κάθε απειλή ή προσβολή. Για κάθε μου άρθρο, λάμβανα και μια προειδοποίηση για πειθαρχικά μέτρα εναντίον μου. Με μεθοδεύσεις, η διευθύντρια Μέσης του υπουργείου Παιδείας καθήλωσε την ανέλιξή μου, ενώ σε σημείωμά της δεν δίστασε να με χαρακτηρίσει ανήθικο και άτιμο. «Προσωνύμια» παρακαλώ, για έναν εκπαιδευτικό που μορφώνει παιδιά και διαμορφώνει χαρακτήρες».
Ο καθηγητής Φυσικής κ. Παντελής Νικολαΐδης, πρόσωπο των ημερών στη συνεδρία της κοινοβουλευτικής επιτροπής Παιδείας, που συζήτησε τον τροποποιητικό κανονισμό για την διασφάλιση της ελευθερίας της γνώμης των εκπαιδευτικών, εξιστορεί την ανελέητη επαγγελματική δίωξή του έως σήμερα. Όπως και τον προσωπικό του αγώνα για το κατοχυρωμένο (και με νόμο σύντομα), δικαίωμα των εκπαιδευτικών για έκφραση της γνώμης τους.

Μυθιστορηματική μπορεί να χαρακτηριστεί η περίπτωσή σας, όπως δημόσια εμφανίζεται το τελευταίο διάστημα με την ανακίνηση του ζητήματος της ελευθερίας έκφρασης των εκπαιδευτικών από τη Βουλή. Θα θέλαμε να μάθουμε πώς αρχίσατε να βιώνετε την αντίδραση που εκδηλώθηκε σε βάρος σας, επειδή εκφράζατε δημόσια τις απόψεις σας.
Αρθρογραφούσα με μόνιμη στήλη στην εφημερίδα σας από το 2007. Ασχολούμουν με εκπαιδευτικά, αλλά και συνδικαλιστικά θέματα, ως μέλος του Κεντρικού Συμβουλίου της ΟΕΛΜΕΚ. Συνέπεσε την ίδια περίοδο ν΄ αναλάβει η συγκεκριμένη διευθύντρια Μέσης στο υπουργείο Παιδείας, που θεώρησε μεμπτή την ενασχόλησή μου με την αρθρογραφία. Φρόντισε απ΄ την πρώτη στιγμή να με προειδοποιήσει πως, αν συνέχιζα, θα λαμβάνονταν πειθαρχικά μέτρα εναντίον μου. Προσέφυγα αμέσως στην επίτροπο Διοίκησης, η οποία εκδίδει σχετική απόφαση με την οποία καταδικάζεται η ενέργεια της διευθύντριας, αφού στη βάση του ευρωπαϊκού δικαίου είναι κατοχυρωμένο το δικαίωμα έκφρασης όλων των πολιτών και των εκπαιδευτικών. Μάλιστα, η Επίτροπος από τότε καλούσε το υπουργείο να τροποποιήσει τη σχετική αναχρονιστική νομοθεσία.
Εγώ συνέχισα να αρθρογραφώ, όπως συνέχισα και τη συνδικαλιστική μου δραστηριότητα.

Προχωρήσατε, όμως, και λίγο πιο κάτω. Απαιτήσατε ν΄ ανοίξει στον κάθε εκπαιδευτικό ο προσωπικός του φάκελος.
Μέχρι τον Μάιο του 2008, οι εκπαιδευτικοί δεν είχαν δικαίωμα πρόσβασης στον προσωπικό τους υπηρεσιακό φάκελο. Με δική μου προσφυγή στην επίτροπο Προσωπικών Δεδομένων, εξασφαλίζεται το δικαίωμα «να δει ο κάθε καθηγητής τι συσσωρεύονταν για δεκαετίες στον φάκελό του. Από καταγγελίες επωνύμων ανωτέρων του, αλλά κι από ανώνυμες καταχωρημένες καταγγελίες».

Δεν θα πέσατε κι από τα σύννεφα μ΄ αυτά που είδατε. Θα τα αναμένατε.
Ο δικός μου φάκελος σάς πληροφορώ, ήταν ογκωδέστατος. Για κάθε μου δημοσίευμα υπήρχε και πρόταση από τη διευθύντρια Μέσης για λήψη πειθαρχικών μέτρων εναντίον μου. Εκείνη λέει πως μόνο δεκαπέντε καταγγελίες έκανε σε βάρος μου, εγώ μέτρησα πολύ περισσότερες.
Φυσικά, οφείλω να ομολογήσω εξαρχής πως οι προτάσεις της και τα σχετικά αιτήματα για δίωξή μου δεν έγιναν δεκτά ούτε από τον τωρινό υπουργό κ. Δημητρίου, ούτε από τον προκάτοχό του, κ. Κλεάνθους.
Όσο κι αν οι συνέπειες εξαιτίας του φακελώματος δεν ήταν άμεσες, οι παρενέργειές τους «περπατούσαν» κι έξω από τον φάκελο.
Πέρα από τα γραπτά διαβήματα, που φάνηκε πως δεν είχαν «τύχη εξαργύρωσης», άρχισαν να δημιουργούνται και τεχνητά επεισόδια σε βάρος μου. Κάποιοι επιθεωρητές βάλθηκαν να με τιμωρήσουν βαθμολογικά. Θεωρώ πως είμαι μεταξύ εκείνων με τα ικανοποιητικά ακαδημαϊκά προσόντα, ανάμεσα σε 6,5 χιλιάδες συναδέλφους μου, που θα μπορούσαν να ανελιχθούν. (ο κ. Νικολαΐδης κατέχει πτυχίο Φυσικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, το Master in Mathematics New York University και το Master in Statistics and Operation Research New York University). Μέσα από αναφορές διευθυντών κι επιθεωρητών κι ανώτερων στελεχών του υπουργείου Παιδείας αναγνωρίζεται πως μπορώ και χρησιμοποιώ σύγχρονες εκπαιδευτικές και παιδαγωγικές μεθοδολογίες.

Ποιος φταίει για τη στασιμότητα στην ανέλιξή σας; Μπορεί να την καθορίσει ένα στέλεχος του υπουργείου;
Πρώτα, η ίδια η διευθύντρια Μέσης, θεώρησε πως δεν αξίζω βαθμολογικής βελτίωσης, σε αντίθεση, βέβαια, με την ίδια, που βαθμολογήθηκε με 36, ενώ εγώ, που είχα και μεταπτυχιακό, με 32. Θα επαναλάβω και κάτι που δημοσίευσα στο παρελθόν και δεν έχω πάρει απάντηση. Το 1995, ενώ εργαζόμουν ως επιστημονικός συνεργάτης στο Πανεπιστήμιο Κύπρου, η μετέπειτα διευθύντρια Μέσης βρέθηκε να κατέχει master από το ίδιο πανεπιστήμιο. Το τελευταίο, βέβαια, άρχισε να δίνει τα μεταπτυχιακά το 1998. Πώς γίνεται; Ρωτώ και τώρα.
Όσο για το ερώτημά σας, πιστεύω πως μπορεί ένα διευθυντικό στέλεχος να καθορίσει και να καταστρέψει ακόμη το μέλλον ενός εκπαιδευτικού, συνεπικουρούμενο από υποτακτικούς του.

Πώς αντιμετωπίσατε την αδικία; Τι καταφέρατε;
Φυσικά και προσέφυγα στην επίτροπο Διοικήσεως για την αδικία. Εκείνη είδε πως παραβιάστηκαν βασικές αρχές δικαίου και ζήτησε την αναβαθμολόγησή μου. (Σεπτέμβριος 2009). Όμως κι εκεί «πάτησε πόδι» η διευθύντρια. Καθυστέρησε να στείλει βασικά έγγραφα που ζήτησε η επίτροπος. Από τις 20/1 του περασμένου χρόνου έφθασαν στα χέρια της στις 25 Αυγούστου. Η σκοπιμότητα της καθυστέρησης βρισκόταν στο γεγονός αφυπηρέτησης μέλους του κλιμακίου και στην απώλεια του δικαιώματος αναθεώρησης.
Αλήθεια, αν η ανέλιξή σας είχε την αναμενόμενη για σας πορεία, σήμερα σε ποια θέση θα βρισκόσασταν, κ. Νικολαΐδη;
Κανονικά, με τα εκπαιδευτικά προσόντα που διαθέτω και την προϋπηρεσία μου, θα έπρεπε να ήμουν Βοηθός Α΄. Παραμένω απλός καθηγητής, αλλά αυτό ουδόλως με επηρεάζει.

Θα δίνατε κάποια εξήγηση, στα ανεξήγητα για τον περισσότερο κόσμο;
Γιατί αυτή η συνεχής καταδίωξή σας κι οι απόπειρες εξευτελισμού ενός καθηγητή;
Ίσως και γιατί εκλέγομαι μέλος του ΔΣ της ΟΕΛΜΕΚ και κάποιοι, με πρώτη και καλύτερη τη συγκεκριμένη διευθύντρια, λόγω της συνδικαλιστικής μου δράσης και των παρεμβάσεών μου, νιώθουν να θίγονται τα «βασιλικά ...κληρονομικά τους δικαιώματα». Αντιστέκονται όσο κι όπως μπορούν όταν βλέπουν να ανατρέπονται οι αναχρονιστικές κι αντιδημοκρατικές μέθοδοι, που έμαθαν να χρησιμοποιούν.

Ελπίζετε σε καλύτερες μέρες με την τροπή που πήρε η υπόθεση και με παρέμβαση του ίδιου του υπουργού, να το παραδεχτούμε.
Παρ΄ όλο που στην τελευταία παγκύπρια συνδιάσκεψη της ΟΕΛΜΕΚ άσκησα δριμεία κριτική κατά του υπουργού για θέματα εκπαιδευτικά, θεωρώ ότι αξίζει συγχαρητηρίων για το ότι με παρεμβάσεις του εξαλείφθηκαν οι ανώνυμες καταγγελίες και δεν διαπραγματεύεται το δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης των εκπαιδευτικών.
Η τροποποίηση του νόμου για την ελευθερία έκφρασης ανοίγει νέους ορίζοντες στην φιλελευθεροποίηση και τον εκσυγχρονισμό του κυπριακού εκπαιδευτικού συστήματος.
Πηγή: Πολίτης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου