Τα παιδιά καλούνται να γνωρίσουν αριστουργήματα της λογοτεχνίας μέσα από το παιχνίδι στην οθόνη του υπολογιστή
Από την Κόλαση του Δάντη στους βάλτους της αγγλικής υπαίθρου του Αρθουρ Κόναν Ντόιλ και στο Παρίσι του Αλέξανδρου Δουμά. Η λογοτεχνία, αλλά και η Ιστορία, τα κόμικς και ο κινηματογράφος εμπνέουν τους δημιουργούς βιντεογκέιμς, παρέχοντας πλέον παιχνίδια περιπέτειας και φαντασίας που «μυούν» παιδιά και εφήβους (και) στον κόσμο των τεχνών. Με άλλα λόγια, τα παιχνίδια λειτουργούν σαν «διαμεσολαβητές» Ιστορίας, λογοτεχνίας ακόμη και μουσικής, «μαθαίνοντας», εν μέρει, και όχι χωρίς διάφορες αλλοιώσεις, στους μικρούς παίκτες στοιχεία αυτών των τεχνών ή των επιστημών. Τελευταίο «κρούσμα» στην αλματωδώς εμπλουτισμένη λίστα του ηλεκτρονικού αυτού κόσμου η επικείμενη στα μέσα της επόμενης εβδομάδας έκδοση του βιντεοπαιχνιδιού «Κόλαση», που βασίζεται στο ομώνυμο πρώτο μέρος της «Θείας Κωμωδίας» του Δάντη. Η σχέση όμως του παιχνιδιού «εξαντλείται» στα βασικά σημεία του λογοτεχνικού αριστουργήματος.
Με άξονα την περιήγηση του ποιητή, με ξεναγούς τον Βιργίλιο και τη Βεατρίκη, στον Κάτω Κόσμο οι δημιουργοί του παιχνιδιού πρόσθεσαν τις κατάλληλες δόσεις έρωτα, μυστηρίου και περιπέτειας, παραλλάσσοντας την αρχική ιστορία. Ετσι, ο ποιητής Δάντης έχει μεταμορφωθεί σε έναν ιππότη της περιόδου των Σταυροφοριών, ο οποίος καλείται να κατέβει στον Αδη προκειμένου να ελευθερώσει την αγαπημένη του Βεατρίκη, εξοντώνοντας δαίμονες και άλλα αποκρουστικά πλάσματα, ως άλλοςπάνοπλος αυτή τη φορά- Ορφέας την Ευρυδίκη.
Προτού διαμορφωθεί το τελικό «σενάριο» του παιχνιδιού, η εταιρεία που το εκδίδει, η Εlectronic Αrts, διενήργησε δημοσκόπηση ανάμεσα σε 800 νεαρής ηλικίας Αμερικανούς, προκειμένου να διαπιστώσει πόσο γνωστή είναι η ιστορία της αυθεντικής λογοτεχνικής Κόλασης. Μόλις το 17% περιέγραψε ακροθιγώς το περιεχόμενο του έργου, ενώ το 83% ταυτοποίησε τον Δάντη με την Κόλαση. Τα αποτελέσματα όχι μόνο δεν πτόησαν τους επικεφαλής της εταιρείας, αλλά αποτέλεσαν το τελικό πράσινο φως για να προχωρήσουν στην κυκλοφορία του σε πρώτη φάση στην αμερικανική και βρετανική αγορά για κονσόλες Χbox 360 και Ρlaystation 3. Η νέα αυτή εκδοχή βιντεοπαιχνιδιού περιπέτειας δεν είναι η μοναδική περίπτωση που κλασικό έργο της παγκόσμιας λογοτεχνίας δίνει τη βάση, και συνήθως μόνο αυτή, για ένα βιντεοπαιχνίδι. Μέσα στο 2009, η αμερικανική και βρετανική αγορά κατακλύστηκαν από βιντεοπαιχνίδια βασισμένα στις περιπέτειες των «Τριών Σωματοφυλάκων», του κλασικού έργου του Αλέξανδρου Δουμά, στα διηγήματα τρόμου και μυστηρίου του Εντγκαρ Αλαν Πόε, στο τέρας του «Φρανκεστάιν» της Μαίρης Σέλεϊ και στα ταξίδια του «Ναυτίλου», «20.000 λεύγες κάτω από τη θάλασσα», ένα από τα κορυφαία έργα του γάλλου «παραμυθά» και οραματιστή Ιουλίου Βερν.
Κ αι επειδή η... προσέγγιση των κλασικών έργων γίνεται και με αρκετές δόσεις «ελεύθερης απόδοσης», δεν λείπουν σε ορισμένες περιπτώσεις αυθαιρεσίες του τύπου «Σέρλοκ Χολμς εναντίον Τζακ του Αντεροβγάλτη», όπου ο παίκτης του βιντεοπαιχνιδιού αναλαμβάνει να εξιχνιάσει με τη... βοήθεια του γνωστού ντετέκτιβ τα ειδεχθή εγκλήματα που συγκλόνισαν το βιομηχανικό Λονδίνο του 19ου αιώνα, τοποθετώντας τη δράση ακόμη και στους βάλτους της αγγλικής υπαίθρου, τοπίο που παραπέμπει στο βιβλίο «Το σκυλί των Μπάσκερβιλ», όπου εμφανίζεται ο Σέρλοκ Χολμς. O σο για τους εραστές της ναυτικής περιπέτειας, μέσα στο προηγούμενο έτος κυκλοφόρησαν, σε μορφή πάντα βίντεογκεϊμ, οι περιπέτειες δύο βασανισμένων μορφών της παγκόσμιας λογοτεχνίας, του Ροβινσώνα Κρούσου και του κόμη του Μόντε Κρίστο.
Η ελληνική αγορά φαίνεται πάντως να ακολουθεί μια πιο «πεπατημένη» οδό, καθώς εισάγονται και κυκλοφορούν κυρίως βίντεογκεϊμ με εξασφαλισμένη τις περισσότερες φορές εμπορική επιτυχία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το παιχνίδι «Χάρι Πότερ και ο Ημίαιμος Πρίγκιψ», το οποίο βασίζεται στο δημοφιλές βιβλίο, η σειρά παιχνιδιών με κεντρικό χαρακτήρα τον Μπάτμαν, αλλά και το βίντεογκεϊμ «Τhe Godfather ΙΙ», που αποτυπώνει την αιματοβαμμένη ιστορία της οικογένειας Κορλεόνε με τρόπο... πέρα από τη φαντασία του συγγραφέα Μάριο Πούζο, που έγραψε τον διαχρονικά ευπώλητο «Νονό» και τη σκηνοθετική προσέγγιση του Φράνσις Φορντ Κόπολα.
Πάντως, με άξονα και τη μουσική ή πολεμική ιστορία του 20ού αιώνα, έχουν κυκλοφορήσει προσφάτως και στην ελληνική αγορά βίντεογκεϊμ που βασίζονται σε μεγάλα γεγονότα του περασμένου αιώνα. Ετσι, η πορεία των Βeatles «περιγράφεται» μέσα από το παιχνίδι Τhe Βeatles Rock Βand, που διανθίζεται από πολλά δημοφιλή τραγούδια του συγκροτήματος, ενώ οι αντιστασιακές ενέργειες των ομάδων Μακί, που έδρασαν στη Γαλλία κατά τη διάρκεια της γερμανικής Κατοχής, έχουν αποτελέσει την κύρια πηγή έμπνευσης για τους δημιουργούς του παιχνιδιού Saboteur.
Πηγή: Το Βήμα (ΓΙΑΝΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου