Οι τιμές των έργων τέχνης εκτοξεύονται στα ύψη, η αγορά γίνεται απρόβλεπτη και τίποτα πλέον δεν θυμίζει την οικονομική κρίση
Η αγορά της τέχνης αλλάζει. Οι τιμές εκτοξεύονται σε ύψη που δεν είχαν φανταστεί δημοπράτες και συλλέκτες ούτε καν πριν από την οικονομική κρίση. Έργα τέχνης μοναδικά μένουν στα αζήτητα και άλλα κάνουν ρεκόρ που πιάνουν στον ύπνο ακόμη και έμπειρους εμπόρους τέχνης. Το χρήμα ρέει άφθονο, οι προβλέψεις μοιάζουν αδύνατες και η αγορά φαίνεται ανοργάνωτη.
Η ανατροπή έγινε την περασμένη Τετάρτη. Πρωταγωνιστής ο «Άνδρας που περπατάει» του Αλμπέρτο Τζακομέτι, ο οποίος άλλαξε χέρια προς 74,1 εκατ. ευρώ σε δημοπρασία των Sotheby΄s στο Λονδίνο και αναδείχθηκε ως το ακριβότερο έργο τέχνης που έχει πουληθεί ποτέ σε δημοπρασία. Και όλα αυτά σε μια βραδιά πλούσια σε κέρδη, καθώς τελικά αναδείχθηκε στην ακριβότερη δημοπρασία που έγινε ποτέ στο Λονδίνο συγκεντρώνοντας 167.575.324 ευρώ. Τα 31 από τα 39 έργα που προσφέρονταν προς πώληση άλλαξαν χέρια, με το 51% εξ αυτών να ξεπερνά την τιμή της αρχικής υψηλής εκτίμησης. Ουδείς μπορούσε να προβλέψει τι επρόκειτο να συμβεί όταν άρχισε η βραδιά. Λίγα λεπτά πριν αρχίσει η δημοπρασία έμπορος τέχνης με 30ετή πείρα υποστήριζε ότι στην καλύτερη των περιπτώσεων το φυσικού μεγέθους γλυπτό του Τζακομέτι (1,83 μ.) θα έπιανε 22,8 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με άρθρο των «Νew Υork Τimes».
Και να σκεφτεί κάποιος πως δεν πρόκειται καν για μοναδικό κομμάτι. Πρόκειται για το δεύτερο από τα έξι κομμάτια που είχε φτιάξει ο Τζακομέτι, ενώ υπάρχουν και τέσσερα κομμάτια εκτός αρίθμησης. Τρία εξ αυτών βρίσκονται σε μουσεία στο Πίτσμπουργκ, στη Νότια Γαλλία και στη Νέα Υόρκη, ενώ τα εκμαγεία του έργου «Άνδρας που περπατάει ΙΙ»- μία από τις 40 εκδοχές που είχε φτιάξει ο Τζακομέτι, εκ των οποίων διασώθηκαν δύο- βρίσκονται από την Ουάσιγκτον και το Σικάγο έως την Ολλανδία και τη Δανία σε ιδρύματα που φημίζονται για τις συλλογές τους. Αυτό ακριβώς όμως, υποθέτουν οι ειδικοί, είναι που έδωσε αύρα στο γλυπτό και το ανέδειξε σε ένα κομμάτι που πρέπει να έχει κάποιο μουσείο ή μεγαλοσυλλέκτης στην κατοχή του. Γεγονός είναι επίσης ότι δεν κυκλοφορούν στην αγορά. Τα πάντα δε καθαγιάζονται από τον μύθο. Χωρίς το βάρος που έχει η καλλιτεχνική προσωπικότητα του Τζακομέτι στην Ιστορία της Τέχνης, το έργο δεν θα είχε πουληθεί σε τόσο υψηλή τιμή, εκτιμά σε σχετικό δημοσίευμα η «Ιnternational Ηerald Τribune».
Έκπληξη όμως αποτέλεσε και το δεύτερο ακριβότερο έργο της δημοπρασίας των Sotheby΄s, το έργο του Γκούσταβ Κλιμτ «Εκκλησία στο Cassone», με νέο ρεκόρ για τον καλλιτέχνη και 30.725.246 ευρώ. Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως δεν είναι από τα καλύτερά του, καθώς δεν έχει τη σπίθα των πρώιμων έργων του των επηρεασμένων από τους Γάλλους Νεοϊμπρεσιονιστές. Όμως και εδώ ο μύθος έκανε τη δουλειά του.
Αριστουργήματα στα αζήτητα
Αν ο μύθος όμως ανεβάζει τις τιμές, τότε πώς μπορεί να εξηγηθεί το γεγονός ότι έμεινε στα αζήτητα ακόμη ένα έργο του Τζακομέτι («Μικρό μπούστο πάνω σε στήλη»), το οποίο είναι μάλιστα μοναδικό; Σίγουρα, όχι μόνο τυχαία, εκτιμούν οι ειδικοί. Και παραδέχονται πως είναι δύσκολο να εξαχθούν ασφαλή συμπεράσματα για το πού πάει η αγορά της τέχνης.
Το βέβαιο είναι πως η αγορά επανέρχεται στους προ οικονομικής κρίσης ρυθμούς. Οι μεγάλες ανατροπές είναι στο πρόγραμμα και συλλέκτες πολλοί που έχουν διάθεση να πληρώσουν την άμμο της θάλασσας για πίνακες ή γλυπτά, καλά ή κακά έργα, που τους δίνουν όμως γροθιά στο στομάχι.
Πηγή: Τα Νέα (Μαίρη Αδαμοπούλου)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου