19/3/10

Εκπαίδευση: Διοικητικό μοντέλο με «ούγια» ΟΟΣΑ

Αλλαγή εκ βάθρων του διοικητικού μοντέλου της εκπαίδευσης εξετάζει το υπουργείο Παιδείας. Το θέμα συζητήθηκε στη συνάντηση που είχε η υπουργός κ. Αννα Διαμαντοπούλου με τον γενικό γραμματέα του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ) κ. Ανχελ Γκουρία κατά την πρόσφατη επίσκεψή του στη χώρα μας αναφέρει σε δημοσίευμά της η Καθημερινή (17/3/2010). Στο πλαίσιο της σχετικής μεταρρύθμισης, το υπ. Παιδείας προσανατολίζεται στη θεσμοθέτηση θέσης μονίμου γενικού γραμματέα, ώστε να εξασφαλίζεται η συνέχεια της διοίκησης. «Εκτός από τις άμεσες αλλαγές και τα μέτρα που η Ελλάδα πρέπει να προωθήσει, ταυτόχρονα πρέπει να δρομολογηθούν μακροπρόθεσμες μεταρρυθμίσεις», ανέφερε, μιλώντας χθες στην «Κ», ο εκπρόσωπος Τύπου του ΟΟΣΑ, κ. Στέφεν ντι Μπιάζιο.
Ειδικότερα, σύμφωνα με πληροφορίες της εφημερίδας, στη συνάντησή της με τον κ. Γκουρία το βράδυ της Δευτέρας, η κ. Διαμαντοπούλου ζήτησε τη συνδρομή του ΟΟΣΑ στο ζήτημα της μεταρρύθμισης στον διοικητικό μηχανισμό της ελληνικής εκπαίδευσης, ο οποίος παρουσιάζει τις ίδιες παθογένειες που εμφανίζει όλη η δημόσια διοίκηση. Εστω κι αν δεν υπάρχουν φαινόμενα διαφθοράς στελεχών της εκπαίδευσης, ο διοικητικός μηχανισμός έχει στιγματισθεί από την αναξιοκρατία στον τρόπο επιλογής των στελεχών και την ήσσονα προσπάθεια των υπαλλήλων. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα, η υλοποίηση πολλών μέτρων που αποφασίζονται από τις εκάστοτε πολιτικές ηγεσίες να είναι ελλειμματική. Συνέπεια είναι τα κονδύλια να «μην πιάνουν τόπο», ενώ φιλόδοξα σχέδια να μένουν μετέωρα και να εκφυλίζονται στη διαδρομή.

Έτσι, το υπουργείο Παιδείας στοχεύει να προωθήσει αλλαγές σε όλο το διοικητικό μοντέλο της εκπαίδευσης, ώστε η διαμόρφωση πολιτικής να αποσυνδεθεί από την εφαρμογή της. Ο στόχος αυτός προϋποθέτει καλύτερη αξιοποίηση του υπάρχοντος δυναμικού, αξιοκρατικές επιλογές στελεχών, καθώς και αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου. Στο πλαίσιο αυτό η ηγεσία του υπουργείου εξετάζει τη δημιουργία μόνιμου μηχανισμού στο υπουργείο, πιθανότατα κάτω από την αρμοδιότητα ενός μόνιμου γενικού γραμματέα.
Από την πλευρά του, ο κ. Γκουρία παρουσίασε τις προτάσεις του ΟΟΣΑ για τις προτεραιότητες που πρέπει να θέσει η ελληνική εκπαίδευση. Μεταξύ αυτών είναι ο εκσυγχρονισμός του τομέα της παιδικής φροντίδας, η αύξηση της αυτονομίας των σχολείων στην υποχρεωτική εκπαίδευση, αλλά και η λογοδοσία τους. Επίσης, ο ΟΟΣΑ προτείνει βελτίωση του προγράμματος σπουδών στη δευτεροβάθμια και τεχνική εκπαίδευση, κάτι που ήδη προωθεί το ελληνικό υπουργείο. Τέλος, ζητά να ενισχυθεί η ανταγωνιστικότητα των ΑΕΙ και να υιοθετηθούν μεταρρυθμίσεις ώστε τα ιδρύματα να μπορούν να χρηματοδοτηθούν και από άλλες πηγές εκτός του κρατικού προϋπολογισμού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου