30/3/10

Lauren Bacall

Η Λορίν γενήθηκε το 1924 στη Νέα Υόρκη. Είχε γονείς Εβραίους, μετανάστες από την Ευρώπη. Πήρε το όνομα Μπέτι Τζόαν Πέρσκε. Η μητέρα της ήταν γραμματέας και ο πατέρας της πωλητής, που θα καταστρεφόταν λίγο αργότερα στο μεγάλο οικονομικό Κραχ. Η Αμερική δεν δυσκόλευε τα διαζύγια εκείνη την εποχή και έτσι οι γονείς της Λορίν χώρισαν γρήγορα, όταν εκείνη ήταν έξι χρόνων. Τα ίχνη του πατέρα χάθηκαν και η μικρή μεγάλωσε με τη μαμά της. Το επίθετο Πέρσκε χάθηκε επίσης, καθώς η κοπέλα πήρε το μητρικό επώνυμο με το οποίο αργότερα θα γινόταν διάσημη: Μπακόλ.
Η νεαρή Μπακόλ δεν άργησε να αντιληφθεί την ομορφιά της και αποφάσισε από μικρή να επενδύσει σ' αυτή. Αρχισε να εργάζεται περιστασιακά ως φωτομοντέλο και αργότερα να σπουδάζει θέατρο στην Αμερικανική Ακαδημία Δραματικής Τέχνης. Για να συμπληρώνει το εισόδημά της, δούλευε ως ταξιθέτρια σε κινηματογράφους - συμπλήρωνε επομένως και την εκπαίδευσή της παρακολουθώντας δωρεάν ταινίες. 18 ετών, ως Μπέτι ακόμα, έκανε το ντεμπούτο της στο Μπρόντγουεϊ, με την παράσταση «Johnny 2x4» που πήγε άπατη. (Οπότε ας μην παραπονιούνται οι νεαροί μας ηθοποιοί για την ισχνή προσέλευση κοινού στις παραστάσεις τους• το μέλλον είναι άδηλο.)
Επόμενος σταθμός: Χόλιγουντ
Εναν χρόνο αργότερα, μεσούντος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, η Μπακόλ πόζαρε για το εξώφυλλο του περιοδικού Harper's Bazaar με την ιδιότητα του μοντέλου. Ετσι την πρόσεξε η Νάνσι Χοκς, γυναίκα του σκηνοθέτη και παραγωγού Χάουαρντ Χοκς, και έπεισε τον άντρα της να της κάνει ένα δοκιμαστικό. Κατόπιν ο μετρ προσκάλεσε την Μπακόλ στο Χόλιγουντ για μια οντισιόν. (Φανταστείτε τη χαρά της: ένας διάσημος σκηνοθέτης να την καλεί στο Χόλιγουντ! Πού θα γλέντησε άραγε εκείνο το βράδυ; Και με ποιον;) Ο Χοκς της πρόσφερε επταετές συμβόλαιο, την εγκατέστησε στο Χόλιγουντ, της εξασφάλισε 100 δολάρια εβδομαδιαίως για τα έξοδά της και άρχισε να προωθεί την καριέρα της. Της πρότεινε μάλιστα να αλλάξει το όνομά της σε Λορίν, κάτι που η νεαρά ηθοποιός αποδέχτηκε ασμένως. (Μεταξύ μας, πιστεύω ότι και θρήσκευμα θα δεχόταν ν' αλλάξει, για να μην πάει χαμένη η ευκαιρία.)

Η Νάνσι Χοκς την πήρε υπό την προστασία της. Την έντυνε με στυλ και την καθοδηγούσε σε θέματα κομψότητας και σαβουάρ βιβρ. Η φωνή της Μπακόλ, με την καθοδήγηση ειδικών δασκάλων, έγινε πιο μπάσα και πιο ερωτική, με αποτέλεσμα την εύκολη διαφοροποίηση της ηθοποιού από τις πιθανές χολιγουντιανές ανταγωνίστριές της. Η ίδια έγραψε στην αυτοβιογραφία της ότι κατά τη διάρκεια των δοκιμαστικών για την πρώτη της ταινία «Η σειρήνα της Μαρτινίκας» (1944, σκηνοθεσία Χάουαρντ Χοκς) ήταν τόσο νευρική, ώστε πίεζε το σαγόνι στο στήθος για να μην τραυλίζει. Επιπλέον, πάντα σύμφωνα με την ίδια, το τρακ την έκανε να στρέφει τα μάτια προς τα επάνω. Αυτή η ματιά έγινε ωστόσο γνωστή ως «Το βλέμμα» («The Look») και η ερμηνεία της Μπακόλ στο συγκεκριμένο φιλμ πέρασε στα χρονικά ως ένα από τα δυναμικότερα ντεμπούτα στην ιστορία του αμερικανικού κινηματογράφου.
Μπόγκι και Μπακόλ
Η ταινία υπήρξε καθοριστική και για έναν ακόμη λόγο: πρωταγωνιστής ήταν ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ. Ο τελευταίος δεν άργησε να χωρίσει τη νόμιμη συμβία του και να παντρευτεί την Μπακόλ. (Ο Μπόγκαρτ, όπως και ο Ζάχος Χατζηφωτίου, δεν είχε πρόβλημα να ανεβοκατεβαίνει τα σκαλιά της εκκλησίας με άλλη νύφη κάθε φορά.) Ο γάμος έλαβε χώρα την 21η Μαΐου του 1945 - πριν από μερικές μέρες ο Χίτλερ είχε αυτοκτονήσει στο υπόγειο κρησφύγετό του. Εκείνη ήταν ένα νόστιμο ήμαρ 20 ετών και εκείνος ένας ποθητός 45άρης. Από τότε συμπρωταγωνίστησαν σε αρκετές ταινίες και ο έρωτάς τους αποδείχτηκε ακατάλυτος. Ο Μπόγκαρτ την αποκαλούσε μάλιστα «μωρό» ακόμη και στις δημόσιες εμφανίσεις τους. Από τον Μπόγκαρτ απέκτησε δύο παιδιά: τον Στίβεν Μπόγκαρτ -κατοπινό παραγωγό ειδήσεων, σκηνοθέτη ντοκιμαντέρ και συγγραφέα- και τη Λέσλι Μπόγκαρτ - τελικά καθηγήτρια της γιόγκα. Ωστόσο ο άντρας που της «έδωσε ζωή» δεν έμεινε για πολύ στη ζωή. Μετοίκισε στους αιώνιους λειμώνες ετών 57 (νεότατος), αφήνοντας μόνη τη Λορίν όταν εκείνη ήταν μόλις 32. Οσο για την ταινία «Ο μεγάλος ύπνος» που πήρα από το βιντεοκλάμπ, την είδα αγκαλιά με την αγαπημένη μου στον καναπέ του σπιτιού μου, μασουλώντας τα ποπ κορν που είχε φτιάξει η ίδια. Εβγαλα δε ένα παράξενο πόρισμα: από το ζευγάρι των πρωταγωνιστών, για κάποιον λόγο, κατέληξα ότι μου άρεσε περισσότερο ο αρρενωπός Μπόγκαρτ από την αισθησιακή Μπακόλ. Να πρόκειται άραγε για μια ακόμη παρενέργεια της μονογαμίας;
Πού την έχω δει;
«Η σειρήνα της Μαρτινίκας» (1944). Το ντεμπούτο της βασίστηκε στο μυθιστόρημα του Χέμινγουεϊ «Να έχεις και να μην έχεις» (σκηνοθεσία Χάουαρντ Χοκς).
«Ο μεγάλος ύπνος» (1946). Ο ντετέκτιβ Μάρλοου αναλαμβάνει να προσέχει την Κάρμεν, κόρη του στρατηγού Στρέρνγουντ, αλλά ερωτεύεται την αδερφή της - Βίβιαν. Στο μεταξύ, τα εγκλήματα διαδέχονται το ένα το άλλο.
«Σκοτεινή διάβαση» (1947). Φιλμ νουάρ με τα όλα του. Ο Μπόγκαρτ το σκάει από τη φυλακή και με τη βοήθεια της Μπακόλ προσπαθεί να αποδείξει την αθωότητά του. Σκηνοθεσία: Ντέλμερ Ντέιβς.
«Πώς να παντρευτείτε έναν εκατομμυριούχο» (1953). Η Μέριλιν Μονρόε, η Λορίν Μπακόλ και η Μπέτι Γκρέιμπλ αναζητούν πλούσιους γαμπρούς στη Νέα Υόρκη, υπό τη σκηνοθετική επίβλεψη του Γιαν Νεγκουλέσκο.
«Εγκλημα στο Οριεντ Εξπρές» (1974). Τότε η Αγκάθα Κρίστι ζούσε ακόμα και έτσι πρόλαβε να δει μια ηρωίδα της ενσαρκωμένη από την Μπακόλ.
«Ο καθρέφτης έχει δύο πρόσωπα» (1996). Η Μπακόλ έπαιξε τη μάνα της πρωταγωνίστριας-σκηνοθέτιδας Μπάρμπαρα Στρέιζαντ και έφτασε σε απόσταση αναπνοής από το Οσκαρ, αλλά το έχασε από τη Ζιλιέτ Μπινός («Αγγλος ασθενής»).
«Dogville» (2003). Ισως η γνωστότερη ταινία του Λαρς φον Τρίερ. Στο πειραματικό φιλμ η Μπακόλ μαζί με μία από τις επιγόνους της, τη Νικόλ Κίντμαν.
Η ταινία υπήρξε καθοριστική και για έναν ακόμη λόγο: πρωταγωνιστής ήταν ο Χάμφρεϊ Μπόγκαρτ. Ο τελευταίος δεν άργησε να χωρίσει τη νόμιμη συμβία του και να παντρευτεί την Μπακόλ. (Ο Μπόγκαρτ, όπως και ο Ζάχος Χατζηφωτίου, δεν είχε πρόβλημα να ανεβοκατεβαίνει τα σκαλιά της εκκλησίας με άλλη νύφη κάθε φορά.) Ο γάμος έλαβε χώρα την 21η Μαΐου του 1945 - πριν από μερικές μέρες ο Χίτλερ είχε αυτοκτονήσει στο υπόγειο κρησφύγετό του. Εκείνη ήταν ένα νόστιμο ήμαρ 20 ετών και εκείνος ένας ποθητός 45άρης. Από τότε συμπρωταγωνίστησαν σε αρκετές ταινίες και ο έρωτάς τους αποδείχτηκε ακατάλυτος. Ο Μπόγκαρτ την αποκαλούσε μάλιστα «μωρό» ακόμη και στις δημόσιες εμφανίσεις τους. Από τον Μπόγκαρτ απέκτησε δύο παιδιά: τον Στίβεν Μπόγκαρτ -κατοπινό παραγωγό ειδήσεων, σκηνοθέτη ντοκιμαντέρ και συγγραφέα- και τη Λέσλι Μπόγκαρτ - τελικά καθηγήτρια της γιόγκα. Ωστόσο ο άντρας που της «έδωσε ζωή» δεν έμεινε για πολύ στη ζωή. Μετοίκισε στους αιώνιους λειμώνες ετών 57 (νεότατος), αφήνοντας μόνη τη Λορίν όταν εκείνη ήταν μόλις 32. Οσο για την ταινία «Ο μεγάλος ύπνος» που πήρα από το βιντεοκλάμπ, την είδα αγκαλιά με την αγαπημένη μου στον καναπέ του σπιτιού μου, μασουλώντας τα ποπ κορν που είχε φτιάξει η ίδια. Εβγαλα δε ένα παράξενο πόρισμα: από το ζευγάρι των πρωταγωνιστών, για κάποιον λόγο, κατέληξα ότι μου άρεσε περισσότερο ο αρρενωπός Μπόγκαρτ από την αισθησιακή Μπακόλ. Να πρόκειται άραγε για μια ακόμη παρενέργεια της μονογαμίας;
Πού την έχω δει;
«Η σειρήνα της Μαρτινίκας» (1944). Το ντεμπούτο της βασίστηκε στο μυθιστόρημα του Χέμινγουεϊ «Να έχεις και να μην έχεις» (σκηνοθεσία Χάουαρντ Χοκς).
«Ο μεγάλος ύπνος» (1946). Ο ντετέκτιβ Μάρλοου αναλαμβάνει να προσέχει την Κάρμεν, κόρη του στρατηγού Στρέρνγουντ, αλλά ερωτεύεται την αδερφή της - Βίβιαν. Στο μεταξύ, τα εγκλήματα διαδέχονται το ένα το άλλο.
«Σκοτεινή διάβαση» (1947). Φιλμ νουάρ με τα όλα του. Ο Μπόγκαρτ το σκάει από τη φυλακή και με τη βοήθεια της Μπακόλ προσπαθεί να αποδείξει την αθωότητά του. Σκηνοθεσία: Ντέλμερ Ντέιβς.
«Πώς να παντρευτείτε έναν εκατομμυριούχο» (1953). Η Μέριλιν Μονρόε, η Λορίν Μπακόλ και η Μπέτι Γκρέιμπλ αναζητούν πλούσιους γαμπρούς στη Νέα Υόρκη, υπό τη σκηνοθετική επίβλεψη του Γιαν Νεγκουλέσκο.
«Εγκλημα στο Οριεντ Εξπρές» (1974). Τότε η Αγκάθα Κρίστι ζούσε ακόμα και έτσι πρόλαβε να δει μια ηρωίδα της ενσαρκωμένη από την Μπακόλ.
«Ο καθρέφτης έχει δύο πρόσωπα» (1996). Η Μπακόλ έπαιξε τη μάνα της πρωταγωνίστριας-σκηνοθέτιδας Μπάρμπαρα Στρέιζαντ και έφτασε σε απόσταση αναπνοής από το Οσκαρ, αλλά το έχασε από τη Ζιλιέτ Μπινός («Αγγλος ασθενής»).
«Dogville» (2003). Ισως η γνωστότερη ταινία του Λαρς φον Τρίερ. Στο πειραματικό φιλμ η Μπακόλ μαζί με μία από τις επιγόνους της, τη Νικόλ Κίντμαν.
Μπακόλ: τα παραλειπόμενα
1. Ο γάμος της με τον Μπόγκαρτ τελέστηκε στη φάρμα Μπαλαμπάρ του Οχάιο, στο εξοχικό του συγγραφέα Λούις Μπρόμφιλντ.
2. Κατά τα γυρίσματα της ταινίας «Η βασίλισσα της Αφρικής» (1951), η Μπακόλ και ο Μπόγκαρτ έγιναν φίλοι με την Κάθριν Χέπμπορν και με τον σύντροφό της Σπένσερ Τρέισι.
3. Λίγο μετά τον θάνατο του Μπόγκαρτ, η Μπακόλ σύναψε σύντομη σχέση με τον Φρανκ Σινάτρα.
4. Την περίοδο 1961-69 η χήρα Μπόγκαρτ έζησε παντρεμένη με τον ηθοποιό Τζέισον Ρόμπαρντς. Μαζί του απέκτησε έναν ακόμη γιο, τον Σαμ.
5. Στο απόγειο του μακαρθισμού ο Μπόγκαρτ κλήθηκε να απολογηθεί ενώπιον της επιτροπής αντιαμερικανικών ενεργειών. Για να αντιμετωπίσει την αρνητική δημοσιότητα, το 1948 ο σκληρός Μπόγκι έγραψε ένα άρθρο για το περιοδικό Photoplay. Είχε τίτλο «Δεν είμαι κομμουνιστής» και συνοδευόταν από μια φωτογραφία του Μπόγκαρτ με την Μπακόλ.
6. Από την άλλη, η Μπακόλ δεν έκρυψε ποτέ την υποστήριξή της στο κόμμα των Δημοκρατικών. Το 1952 πήρε μέρος στην προεκλογική εκστρατεία του Αντλάι Στίβενσον και το 1964 σε εκείνη του Ρόμπερτ Κένεντι.
7. Διαβάστε περισσότερα για την ηθοποιό στην αυτοβιογραφία της «By Myself and Then Some» - υπάρχει στο amazon.com.
Πηγή: Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου