16/4/10

Μετά την αισιοδοξία αντιπαραθέσεις για τη βάση του 10

Δώρο προς τα ΤΕΙ η κατάργησή της, λένε οι πανεπιστημιακοί

Προβληματισμός διαδέχτηκε χθες το αρχικό συναίσθημα ανακούφισης από την κατάργηση της βαθμολογικής βάσης του δέκα για την εισαγωγή σε πανεπιστήμια και ΤΕΙ. Το υπουργείο Παιδείας επί μήνες μελετούσε σενάρια αντικατάστασης της βάσης του δέκα από νέα ρύθμιση που θα βοηθούσε στην ορθή αξιολόγηση των υποψηφίων. Κατέληξε όμως απλά στο να διαγράψει τον θεσμό χωρίς καμία τροποποίησή του.
Μαζί με τη βάση του δέκα ωστόσο είχε θεσμοθετηθεί και η διάταξη για την ελεύθερη μετακίνηση των παιδιών τρίτεκνων οικογενειών μεταξύ των πανεπιστημίων της χώρας. Και παρ΄ ότι με το νέο νομοσχέδιο θεσπίζονται περιορισμοί στις μετεγγραφές, ο αριθμός των μετεγγραφομένων δεν αλλάζει. Περίπου 7.000 άτομα μετακινούνταν ετησίως από την περιφέρεια στο κέντρο και τώρα ο αριθμός αυτός αναμένεται να αυξηθεί θεαματικά...
«Τέσσερα χρόνια γίνεται συζήτηση για τη βάση του δέκα, η οποία δεν είχε καμία παιδαγωγική λογική»δήλωσε χθες η υπουργός Παιδείας κυρία Αννα Διαμαντοπούλου μετά την ολοκλήρωση εκδήλωσης για την παρουσίαση του νέου σχολείου σε εκπαιδευτικούς και μαθητές από σχολεία της Αθήνας. «Εχουμε σήμερα 20.000 κενές θέσεις σε ιδρύματα της ανώτατης εκπαίδευσης και ΤΕΙ με 7 φοιτητές και 27 καθηγητές» τόνισε η υπουργός. Η κυρία Διαμαντοπούλου μίλησε ακόμη σε συνέντευξή της στον ραδιοφωνικό σταθμό Flash για την «επανάσταση του αυτονόητου» και πρόσθεσε ότι «οι αλλαγές αυτές πρέπει να έρθουν εφέτος στην τάξη».

«Μαζική τριτοβάθμια εκπαίδευση σημαίνει ότι δίνεις τη δυνατότητα σε όσο το δυνατόν περισσότερους νέους να μπουν στα πανεπιστήμια» δήλωσε από την πλευρά του στον ραδιοφωνικό σταθμό Βήμα FΜ99,5 ο υφυπουργός Παιδείας κ. Ι. Πανάρετος . Πρόσθεσε δε ότι η θεσμοθέτηση της βάσης του δέκα ήταν λάθος πολιτική η οποία έπρεπε να αλλάξει.
«Η κατάργηση της βάσης του δέκα αποτελεί λαϊκιστικό μέτρο το οποίο και εξαγγέλλεται ένα μήνα πριν από τις πανελλαδικές εξετάσεις» δήλωσε στο «Βήμα» ο κ. Αθ. Κυριαζής, πρώην ειδικός γραμματέας πανεπιστημιακής εκπαίδευσης του υπουργείου Παιδείας επί ηγεσίας της κυρίας Μαριέττας Γιαννάκου που θεσμοθέτησε και τη βαθμολογική βάση του δέκα. «Θέλω να υπενθυμίσω ότι το τρίγωνο αριστεία- καινοτομία- κοινωνία της γνώσης είναι εκείνο στο οποίο στηρίζεται σήμερα το οικοδόμημα της ανώτατης εκπαίδευσης πανευρωπαϊκά. Και εμείς καθόμαστε και συζητάμε αν θα μπαίνει κάποιος στο πανεπιστήμιο με βαθμολογία κάτω από τη βάση. Αν αυτό προάγει την αριστεία και την πρόοδο ας το κρίνουν αυτοί που το εξήγγειλαν.
Η θεσμοθέτηση της βάσης του δέκα ήταν ένα κατ΄ αρχήν μέτρο για την αξιολόγηση και την αναβάθμιση κυρίως των ΤΕΙ, ως ανώτατων εκπαιδευτικών ιδρυμάτων. Τώρα πετυχαίνουμε ακριβώς το αντίθετο. Και μάλιστα διατηρούνται σε λειτουργία τμήματα που δεν είναι πραγματικά βιώσιμα σε περίοδο οικονομικής ύφεσης».
Στην ακαδημαϊκή κοινότητα σχολίαζαν χθες ότι η μάχη μεταξύ κεντρικών και περιφερειακών ιδρυμάτων για τη βαθμολογική βάση του δέκα έληξε με νίκη των δεύτερων. Τα περιφερειακά ανώτατα ιδρύματα και ειδικά τα ΤΕΙ διεκδικούσαν από την αρχή κατάργηση της βάσης του δέκα, ενώ τα κεντρικά ιδρύματα τη διατήρησή της, προβλέποντας αύξηση των μετεγγραφόμενων φοιτητών στα τμήματά τους.
«Στα τμήματά μας της Δράμας τα προβλήματα που έχουμε είναι οξυμμένα λόγω της βάσης του δέκα» λέει στο «Βήμα» ο πρόεδρος του ΤΕΙ Καβάλας κ.
Αθ. Μητρόπουλος. «Από 2.000-2.500 εισακτέους που είχαμε ετησίως, πέσαμε τα τελευταία χρόνια στους 1.000-1.200 νέους σπουδαστές τον χρόνο. Προτού εφαρμοστεί το μέτρο της βάσης οι εισακτέοι στα πανεπιστήμια ήταν 80.000 και τα τελευταία χρόνια είχαν πέσει στους 65.000» συνεχίζει.
«Αντί να πει η τότε κυβέρνηση ότι επιθυμεί να μειώσει τους εισακτέους, μετακύλισε με τη διάταξη αυτή την ευθύνη στους γονείς και τα παιδιά τους. Και αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι ανήθικο.
Με την απόφαση της νυν υπουργού Παιδείας αποκαθίσταται η τάξη. Η Αθήνα έχει σήμερα 8 πανεπιστήμια, 3 ΤΕΙ και καμιά δεκαριά στρατιωτικές και αστυνομικές ακαδημίες. Πρέπει όμως να στηριχθεί κάποτε και η ανώτατη εκπαίδευση στην περιφέρεια. Πρέπει να συνοδευτεί από σοβαρές ενέργειες για την αξιολόγηση των ΤΕΙ ώστε μελλοντικά να μετεξελιχθούν σε πανεπιστήμια».
«Η επιβολή της βάσης του 10 υπήρξε εξαρχής ένα αντιπαιδαγωγικό και ταυτόχρονα σκληρό μέτρο αποκλεισμού χιλιάδων μαθητών από την πρόσβαση στο Πανεπιστήμιο» λέει σχετικά ο κ. Μιχ. Κουρουτός , πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ιδιωτικών Εκπαι δευτικών (ΟΙΕΛΕ) και γραμματέας εκπαίδευσης της ΓΣΕΕ. «Αυτό είχε ως συνέπεια την απομάκρυνση των περισσότερο κοινωνικά ευαίσθητων ομάδων από την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αφού σύμφωνα με έρευνες, οι κατηγορίες μαθητών που έμεναν έξω από τα πανεπιστήμια, σε στατιστικά υψηλό βαθμό προέρχονταν από εκπαιδευτικές περιφέρειες με τα μεγαλύτερα προβλήματα σε οικονομικό, κοινωνικό και πολιτισμικό επίπεδο» συνεχίζει. «Επιπλέον, η βάση του 10 αποτελεί ένα πλασματικό πλαφόν, το οποίο σε καμία περίπτωση δεν εξυπηρετεί την ποιότητα της εκπαίδευσης, όπως η τότε πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας ισχυριζόταν.
Απαντες γνωρίζουν ότι ο πανελλαδικός μέσος όρος των επιδόσεων εξαρτάται από τον βαθμό δυσκολίας των θεμάτων. Υπό την έννοια αυτή, τα “δύσκολα θέματα” μπορούν να κατεβάσουν τον πήχη, τα “εύκολα θέματα” μπορούν να τον ανεβάσουν, κάτι το οποίο έχει συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν.
Στο πλαίσιο αυτής της συλλογιστικής η απόσυρση του μέτρου κρίνεται εξαρχής θετικά, αρκεί να συνδυαστεί με μεταρρυθμιστικές πολιτικές που θα οδηγήσουν πράγματι στη βελτίωση της ποιότητας του δημόσιου σχολείου, αίροντας τις ανισότητες και τους αποκλεισμούς σε βάρος των ασθενέστερων» καταλήγει.
Πηγή: Το Βήμα (Μάρνυ Παπαματθαίου)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου