Ενεργοποιεί τη «λαιμητόμο» της αξιολόγησης των σχολείων
Με εγκύκλιο του υπουργείου ξεκινάει η «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας», βασικό εργαλείο για την προώθηση του συνόλου των αναδιαρθρώσεων
Η πρώτη πράξη της επιβολής των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων που έχει σκιαγραφήσει η κυβέρνηση για τα σχολεία ξεκινάει εντός του μήνα και ακούει στο όνομα «αυτοαξιολόγηση». Πρόκειται για το βασικό μοχλό που θα σπρώξει τα σχολεία στην αγορά και την αμάθεια.
Με εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τους σχολικούς συμβούλους της επικράτειας ορίζεται η έναρξη και η διαδικασία της «αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας»! Σύμφωνα με την εγκύκλιο (37100/Γ1/31-3-2010), η αυτοαξιολόγηση «έχει ως στόχο να αναδείξει τη σχολική μονάδα ως βασικό φορέα προγραμματισμού και υλοποίησης του εκπαιδευτικού έργου», ενώ αμέσως παρακάτω σημειώνεται ως επιδίωξη οι εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς «με τις δράσεις τους να οδηγηθούν σε μια αποτελεσματικότερη οργάνωση, διοίκηση και διαχείριση της σχολικής μονάδας». Με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο λένε ότι κάθε σχολείο θα κάνει μόνο του τα ...κουμάντα του, θα φτιάχνει το πρόγραμμά του, θα βρίσκει τους πόρους του, θα αυτοδιοικείται και θα ανταγωνίζεται με το διπλανό του.
Κριτήρια αξιολόγησης
Από τον πίνακα με τα κριτήρια «αυτοαξιολόγησης», που μοίρασε το υπουργείο Παιδείας μαζί με την εγκύκλιο, σταχυολογούμε:
Με εγκύκλιο του υπουργείου ξεκινάει η «αυτοαξιολόγηση της σχολικής μονάδας», βασικό εργαλείο για την προώθηση του συνόλου των αναδιαρθρώσεων
Η πρώτη πράξη της επιβολής των αντιδραστικών αναδιαρθρώσεων που έχει σκιαγραφήσει η κυβέρνηση για τα σχολεία ξεκινάει εντός του μήνα και ακούει στο όνομα «αυτοαξιολόγηση». Πρόκειται για το βασικό μοχλό που θα σπρώξει τα σχολεία στην αγορά και την αμάθεια.
Με εγκύκλιο του υπουργείου Παιδείας προς τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης και τους σχολικούς συμβούλους της επικράτειας ορίζεται η έναρξη και η διαδικασία της «αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας»! Σύμφωνα με την εγκύκλιο (37100/Γ1/31-3-2010), η αυτοαξιολόγηση «έχει ως στόχο να αναδείξει τη σχολική μονάδα ως βασικό φορέα προγραμματισμού και υλοποίησης του εκπαιδευτικού έργου», ενώ αμέσως παρακάτω σημειώνεται ως επιδίωξη οι εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς «με τις δράσεις τους να οδηγηθούν σε μια αποτελεσματικότερη οργάνωση, διοίκηση και διαχείριση της σχολικής μονάδας». Με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο λένε ότι κάθε σχολείο θα κάνει μόνο του τα ...κουμάντα του, θα φτιάχνει το πρόγραμμά του, θα βρίσκει τους πόρους του, θα αυτοδιοικείται και θα ανταγωνίζεται με το διπλανό του.
Κριτήρια αξιολόγησης
Από τον πίνακα με τα κριτήρια «αυτοαξιολόγησης», που μοίρασε το υπουργείο Παιδείας μαζί με την εγκύκλιο, σταχυολογούμε:
Οικονομικοί πόροι:
«Κατανομή εσόδων ανά κατηγορία πηγών και προβλεπόμενης δαπάνης». Δηλαδή αφήνεται να εννοηθεί ότι το κάθε σχολείο μπορεί να έχει έσοδα και από άλλες πηγές πέραν της κρατικής χρηματοδότησης! Και αμέσως παρακάτω τίθενται τα ερωτήματα «Ο Δήμος ή Κοινότητα υποστηρίζει οικονομικά το σχολείο; Ο Σύλλογος Γονέων/Κηδεμόνων ενισχύει οικονομικά το σχολείο;»...
Διοίκηση σχολικής μονάδας:
«Αριθμός ημερών πραγματοποιηθείσας λειτουργίας του σχολείου (σε μηνιαία & ετήσια βάση)». Φυσικά όσες περισσότερες αγωνιστικές κινητοποιήσεις μετράει ένα σχολείο, τόσο πιο αρνητικά θα αξιολογείται. «Ενέργειες αξιοποίησης πόρων». Δηλαδή η διοίκηση του σχολείου πρέπει να έχει χαρακτήρα μάνατζμεντ και κυνηγιού προγραμμάτων! «Η κατανομή των εργασιών και η ανάληψη ευθυνών γίνεται σύμφωνα με τις ιδιαίτερες ικανότητες, δεξιότητες και εμπειρίες του καθενός (εκπαιδευτικών/ μαθητών)». Δηλαδή, εφαρμόζεται η πολιτική της πλήρους διαφοροποίησης, η πολιτική που ξεχωρίζει τους μαθητές σε αυτούς που «παίρνουν τα γράμματα» και τους άλλους που «δεν τα παίρνουν».
Εκπαιδευτικές διαδικασίες:
«Διαμόρφωση (ηλεκτρονικών κατά προτίμηση) αρχείων που αφορούν στην πρόοδο των μαθητών (...) σε όλη τη διάρκεια φοίτησης στη συγκεκριμένη βαθμίδα (...) διαμόρφωση και ενημέρωση φακέλου μαθητή ανά γνωστικό αντικείμενο με εργασίες, γραπτές δοκιμασίες κ.ά.». Δηλαδή, διαρκές φακέλωμα του μαθητή, τέτοιο ώστε ακόμα και μια πρόσκαιρη αποτυχία σε μια γραπτή δοκιμασία θα την κουβαλάει διαρκώς στο φάκελό του!
Εκπαιδευτικά αποτελέσματα:
«Αναλυτική παρουσίαση των επιδόσεων των μαθητών». «Ποσοστό των μαθητών (...) σχετικά με τη φοίτηση, τις μετεγγραφές από και προς το σχολείο». Οι καταγραφές αυτές είναι που θα οδηγήσουν τα σχολεία στην πλήρη κατηγοριοποίηση, σε σχολεία της ελίτ και σχολεία για την πλέμπα. Οι μετεγγραφές θα δείχνουν ποια σχολεία καταγράφονται ως «καλά» και επιλέγονται από τους γονείς, ενώ ο ανταγωνισμός μεταξύ των σχολικών μονάδων θα είναι διαρκής και αδυσώπητος.
Να παρεμποδιστεί, να ακυρωθεί στην πράξη!
Το υπουργείο Παιδείας θεωρεί ότι «όλοι οι εκπαιδευτικοί, τα στελέχη της εκπαίδευσης και ιδιαίτερα οι σχολικοί σύμβουλοι θα έχουν αποφασιστικό ρόλο στη θεσμική αυτή παρέμβαση». Ακριβώς αυτή τη βεβαιότητα της κυβέρνησης πρέπει εκπαιδευτικοί, γονείς και μαθητές να την τσακίσουν στην πράξη. Δεν πρέπει να δεχτούν ούτε καν «περιόδους χάριτος» και «πιλοτικές εφαρμογές». Τα αποτελέσματα από αυτή την εκπαιδευτική πολιτική δεν είναι μόνο γνωστά από τις χώρες που έχουν ήδη εφαρμοστεί αυτές οι αναδιαρθρώσεις, είναι και δυσάρεστα τόσο για την τσέπη των γονιών όσο και για το μορφωτικό επίπεδο των μαθητών. Η αντίσταση των εκπαιδευτικών που θα κληθούν σιγά - σιγά να γίνουν μάνατζερ, των μαθητών των λαϊκών οικογενειών που θα αποθαρρύνονται νωρίς - νωρίς για τη συνέχεια της μόρφωσής τους και των γονιών που θα κληθούν να πληρώνουν διπλά και τρίδιπλα σε κάθε σχολείο... θα κριθεί στην παρεμπόδιση αυτών των αναδιαρθρώσεων μέσα σε κάθε σχολική μονάδα.
Η εγκύκλιος έχει αναρτηθεί σε ιστοσελίδες Διευθύνσεων Εκπαίδευσης, στην ιστοσελίδα της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας και άλλα εκπαιδευτικά site. Είναι μάλιστα χαρακτηριστικό ότι η «αυτοαξιολόγηση» (ως στοιχείο του κυβερνητικού σχεδίου για το «νέο σχολείο») ξεκινάει να εφαρμόζεται χωρίς ίχνος έστω κι αυτής της ψευτο-«διαβούλευσης» όπως είχε διαφημίσει η κυβέρνηση ότι θα γίνει...
Πηγή: Ριζοσπάστης
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου