15/4/10

Φτιάχνουν τον εκπαιδευτικό της αγοράς

Καθοριστικό βήμα για το διαφοροποιημένο σχολείο είναι το πολυνομοσχέδιο που παρουσιάστηκε χτες στο Υπουργικό Συμβούλιο

Ένα πολυνομοσχέδιο που προετοιμάζει τους εκπαιδευτικούς του «νέου» σχολείο της αγοράς, του σχολείου των χορηγών, των διαφοροποιημένων προγραμμάτων και των πολλών ταχυτήτων, παρουσίασε, χτες, στο Υπουργικό Συμβούλιο, το υπουργείο Παιδείας. Σε αντίθεση με τον τίτλο του πολυνομοσχεδίου («Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού») ο εκπαιδευτικός υποβαθμίζεται, αλλάζει ρόλο, οι εργασιακές του σχέσεις διαλύονται πλήρως και αποσυνδέεται τελείως το πτυχίο απ' το επάγγελμα. Η μονιμότητα, πλέον, θα είναι όνειρο θερινής νυκτός, αφού, μέχρι την «κατάκτησή» της, ο εκπαιδευτικός θα περνάει από διάφορα στάδια «δοκιμασίας», που σκοπό έχουν την υποταγή στις απαιτήσεις του «νέου» σχολείου.
Πρακτικά, το νέο σύστημα προσλήψεων και διορισμών που ανακοίνωσε το υπουργείο, όπου περίσσεψαν οι αναφορές στην «αξιοκρατία» και τη «διαφάνεια», βάζει ένα νέο λαβύρινθο στη θέση του παλιού. Τελικός σκοπός είναι να υπάρχουν μόνο «ευέλικτοι» εκπαιδευτικοί που θα ασκούν τον παιδαγωγικό τους ρόλο, γνωρίζοντας ότι εάν δεν ακολουθούν τους «νέους» κανόνες, θα αξιολογηθούν αρνητικά.
Στα υπόλοιπα θέματα του πολυνομοσχεδίου, περιλαμβάνονται ρυθμίσεις για την ενίσχυση του κύρους των κολεγίων, ρυθμίζονται - με όρους αγοράς - θέματα που αφορούν την Ανώτατη εκπαίδευση και καταργείται η βάση του 10 για τις πανελλαδικές εξετάσεις.

Αποδιάρθρωση των εργασιακών σχέσεων των εκπαιδευτικών
Παρακάτω περιγράφουμε τη διαδρομή που θα ακολουθεί ο νέος εκπαιδευτικός, ελπίζοντας στη μονιμοποίηση:
• Καθιερώνεται το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης, που θα αποτελεί προϋπόθεση για τη συμμετοχή στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ, χωρίς να εντάσσεται απόλυτα στο πτυχίο. Το πιστοποιητικό θα παρέχεται με πολλούς τρόπους, κάτι που θα δημιουργεί διαφορετικές διαδρομές μέχρι την απόκτησή του:
α) Με τη μορφή «Ειδικού προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής», στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών, πριν ή μετά την αποφοίτηση,
β)μέσω μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών.
• Ο νέος εκπαιδευτικός, αφού πάρει το πτυχίο του και το Πιστοποιητικό, θα «δοκιμάζεται» στις εξετάσεις του ΑΣΕΠ (που θα γίνονται κάθε δύο χρόνια χωρίς προκήρυξη αριθμού θέσεων) και εάν περάσει τη βάση θα εντάσσεται σε ενιαίο πίνακα υποψηφίων για διορισμό ή πρόσληψη.
• Ο θεσμός του ωρομισθίου, όχι μόνο δεν περιορίζεται όπως ισχυρίζεται το υπουργείο Παιδείας, αλλά ενισχύεται με μια νέα μορφή απασχόλησης, αυτή του αναπληρωτή εκπαιδευτικού με μειωμένο ωράριο. Ο νέος αυτός τύπος εκπαιδευτικού θα ενεργοποιείται εάν το σύνολο των απαιτούμενων εκπαιδευτικών ωρών διδασκαλίας, σε ένα ή περισσότερα σχολεία, είναι λιγότερες από 16 ώρες.
• Ο Γολγοθάς των εκπαιδευτικών δεν τελειώνει με τη διαδρομή πτυχίο - Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης - ΑΣΕΠ. Οι διάφορες μοριοδοτήσεις διατηρούνται. Αν ο εκπαιδευτικός έχει πετύχει στις εξετάσεις, θα μοριοδοτείται με τα παρακάτω κριτήρια: Επιτυχία σε διαγωνισμούς ΑΣΕΠ - Ακαδημαϊκά Προσόντα, - Προϋπηρεσία εκπαιδευτικού - Κοινωνικά Κριτήρια. Εάν έχει καταφέρει να μπει σε μια τάξη σχολείου, για λίγα ευρώ, τότε θα περάσει δύο, ακόμα, χρόνια δοκιμασίας, αφού ενεργοποιείται ο θεσμός του δόκιμου εκπαιδευτικού.
• Μετά απ' όλα αυτά ο εκπαιδευτικός δεν μονιμοποιείται, αλλά αξιολογείται. Μάλιστα, καθιερώνεται ο θεσμός του «Μέντορα» του νεοδιοριζόμενου εκπαιδευτικού! Το τελικό πόρισμα μπορεί να μην είναι θετικό, αφού ο νέος εκπαιδευτικός μπορεί να οδηγηθεί σε άλλη υπηρεσία του υπουργείου...
Σημειώνουμε ότι θα υπάρξουν μεταβατικές διατάξεις, οι οποίες ορίζουν την παύση του ισχύοντος πίνακα προϋπηρεσίας στις 30 Ιουνίου 2010. Για δύο χρόνια οι εκπαιδευτικοί, που είναι στους παλιούς πίνακες θα διορίζονται με αναλογία 60%-40%. Οταν περάσουν αυτές οι δύο χρονιές όσοι δεν έχουν διοριστεί (και δε θα 'ναι λίγοι), εφόσον έχουν εμπειρία δύο χρόνων, θα ...πριμοδοτούνται στους πίνακες επιτυχόντων ΑΣΕΠ με μέσο όρο βαθμολογίας 50-54. Τέλος, ο χρόνος παραμονής των εκπαιδευτικών στον τόπο πρώτου διορισμού - εάν τα καταφέρουν, είναι το ελάχιστο 3 χρόνια.
Στο δρόμο για το σχολείο της αγοράς
Με υλοποίηση της νέας διοικητικής δομής της χώρας με το σχέδιο «Καλλικράτης», η προοπτική για τους εκπαιδευτικούς είναι να προσλαμβάνονται από τα σχολεία ή τις Διευθύνσεις. Το κάθε σχολείο θα έχει την «ευθύνη» για τη λειτουργία του, θα ψάχνει χορηγούς, αφού θα χρηματοδοτείται από την «τοπική κοινωνία». 'Η, όπως λέει το πολυνομοσχέδιο, «στόχος είναι ο προσδιορισμός των αναγκαίων εκπαιδευτικών να συνδέεται με το σχολείο, το οποίο είναι η κεντρική μονάδα σχεδιασμού - προγραμματισμού».
Σε αυτό ακριβώς το πλαίσιο εντάσσεται και η αυτοαξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου και της σχολικής μονάδας. Με την αυτοαξιολόγηση, το κάθε σχολείο πια, θα έχει ευθύνη για τη λειτουργία του, θα πρέπει να ανταγωνίζεται το διπλανό του. Χαρακτηριστικό είναι ο έλεγχος των πόρων της σχολικής μονάδας, η διαμόρφωση του σχολικού προγράμματος κ.ά. Στην ουσία είναι το πρώτο και καθοριστικό βήμα για το σπάσιμο του ενιαίου της εκπαίδευσης που ετοιμάζεται.
Το πολυνομοσχέδιο, όσον αφορά το θέμα του σχολείου και των εκπαιδευτικών, προωθεί, στην ίδια λογική, τους μάνατζερ εκπαίδευσης, ενώ «παίζει» με τις εντυπώσεις στο θέμα των αποσπάσεων. Για τα στελέχη εκπαίδευσης υποκριτικά μειώνει το ποσοστό μοριοδότησης της συνέντευξης, αλλά εισάγει νέα κριτήρια συνέντευξης ώστε να ανταποκρίνονται οι υποψήφιοι στις ανάγκες του σχολείου της αγοράς. Οι αποσπασμένοι, πλέον, θα παίρνουν τις μονάδες μετάθεσης της σχολικής μονάδας που υπηρετούν ή της πλησιέστερης στην υπηρεσία ή στο φορέα απόσπασης σχολικής μονάδας. Πάντως, οι αποσπασμένοι στην κεντρική υπηρεσία του υπουργείου, στα γραφεία των Περιφερειακών Διευθύνσεων, των Διευθύνσεων και Γραφείων Εκπαίδευσης, διατηρούν τα προνόμιά τους λαμβάνοντας επιπλέον δύο μονάδες μετάθεσης...
Κατάργηση της «βάσης του 10»
Η κατάργηση της «βάσης του 10» που ανακοινώθηκε από την κυβέρνηση θα συνοδευτεί στη συνέχεια (όπως φάνηκε και από δηλώσεις της υπουργού σε χθεσινοβραδινό δελτίο ειδήσεων) με ένα νέο σύστημα πρόσβασης στην ανώτατη εκπαίδευση, πολύ πιο σκληρό και πολύ πιο εξατομικευμένο. Το νέο σύστημα πρόσβασης δε θα είναι δικαιότερο, γιατί θα εναρμονίζει την πρόσβαση στις υπόλοιπες αντιδραστικές αναδιαρθρώσεις στην εκπαίδευση, τόσο σε πανεπιστήμια - ΤΕΙ, όσο και στο Δημοτικό, στο Γυμνάσιο και το Λύκειο.
Παρόλο που η «βάση του 10» ήταν ένα ταξικό μέτρο χωρίς κανένα παιδαγωγικό νόημα, η κατάργησή της δεν μπορεί να αποτελέσει ούτε καν μέτρο άμεσης ανακούφισης, από τη στιγμή που δε συνοδεύεται από ουσιαστικά μέτρα στήριξης των φοιτητών και σπουδαστών που προέρχονται από τα λαϊκά στρώματα και των οικογενειών τους (μέτρα φοιτητικής μέριμνας, εστίες, γενναία επιδότηση ενοικίου, δωρεάν σίτιση και μετακινήσεις κ.ο.κ).
Παράλληλα, η υπουργός παραδέχτηκε ότι η «βάση του 10» δεν αφορά τα κεντρικά ιδρύματα αλλά μόνο τα περιφερειακά, τα οποία όμως, στην πλειοψηφία τους ιδρύθηκαν από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ με υποδομές ...«αποθηκών»! Με την κατάργηση της βάσης, επιδιώκονται μεν πρόσκαιρες συμμαχίες της κυβέρνησης με τα περιφερειακά ιδρύματα, σημειώνεται, όμως, ότι επίκεινται «νέες χωροταξικές και θεματικές αναδιαρθρώσεις» Τμημάτων και ιδρυμάτων, που σημαίνει καλύτερη εναρμόνιση των ιδρυμάτων με τις ανάγκες της αγοράς.
Πηγή: Ριζοσπάστης

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου