Σαρώνει η βία στα σχολεία, με τους μαθητές να βιώνουν τον εκφοβισμό, να δέχονται κλοτσιές και χτυπήματα, αλλά και να ακούν προσβολές και άσχημα παρατσούκλια.
Τουλάχιστον οκτώ στους δέκα μαθητές έχουν υπάρξει μάρτυρες βίαιων περιστατικών, ενώ σχεδόν επτά στους δέκα δέχονται υβριστικά, ειρωνικά ή μειωτικά σχόλια από τους συμμαθητές τους. Οι ειδικοί κρούουν το καμπανάκι και τονίζουν ότι για την πρόληψη και αντιμετώπιση της βίας στο χώρο του σχολείου είναι απαραίτητο να δοθεί έμφαση στην επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικών και μαθητών και στη βελτίωση της καθημερινότητας της σχολικής ζωής.
Σοκάρουν τα στοιχεία
Τα στοιχεία για την ενδοσχολική βία στη χώρα σοκάρουν. Ερευνα του 1ου ΓΕΛ Πυλαίας Θεσσαλονίκης έδειξε ότι το 83,9% των μαθητών είδαν συμμαθητές τους να επιτίθενται (λεκτικά ή σωματικά) σε άλλα παιδιά του ίδιου σχολείου. Η συγκεκριμένη έρευνα πραγματοποιήθηκε το 2009 σε δείγμα 100 μαθητών της β' τάξης του σχολείου και παρουσιάστηκε πριν από λίγες μέρες στο Συνήγορο του Παιδιού.
Η ίδια έρευνα έδειξε ότι το 68,8% των μαθητών άκουσε υβριστικά λόγια από άλλα παιδιά, ενώ το 60,4% ενόχλησε λεκτικά κάποιον συμμαθητή του. Επίσης, ένας στους τρεις δέχθηκε σωματική επίθεση και ένας στους δύο έφτασε στο σημείο να καταστρέψει αντικείμενα σχολικού εξοπλισμού. Εξίσου ανησυχητικό είναι και το γεγονός ότι το 54,8% των μαθητών δέχθηκε ειρωνικά και μειωτικά σχόλια από καθηγητές, κάτι που αποδεικνύει ότι η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με την συνδρομή ειδικών είναι αναγκαία.
Όσο για τους λόγους που οδηγούν τα παιδιά στη βίαιη συμπεριφορά, το 24,7% δήλωσε ότι «ευθύνεται» το ίδιο το παιδί, ενώ το 21,3% ανέφερε την οικογένειά του. Το 11,2% τόνισε ότι για την ενδοσχολική βία «ευθύνεται» η πίεση του σχολείου και η ανία των μαθητών, ενώ το 14,6% τα «έριξε» στην εφηβεία και την κοινωνία.
Στο ερώτημα, δε, πώς πιστεύετε ότι θα αντιμετωπιζόταν καλύτερα το φαινόμενο της βίας, ένας στους τέσσερις μαθητές δήλωσε ότι δεν μπορεί να αντιμετωπιστεί. Το 19,5% των παιδιών πρότεινε να γίνουν αλλαγές στο σχολείο (λειτουργία, καθηγητές, σύμβουλοι), ενώ το 13,4% να βοηθήσει κάποιος ειδικός για την αντιμετώπιση του φαινομένου. Το 11% υπογράμμισε ότι πρέπει να δοθεί ιδιαίτερη προσοχή στις οικογενειακές σχέσεις και το 9,8% έκανε λόγο για αυστηρότερες ποινές.
Αντίστοιχη έρευνα στο Βαρβάκειο Πειραματικό Γυμνάσιο στον Πειραιά έδειξε ότι για την πλειονότητα των μαθητών «ιδανικό» είναι το σχολείο που προκαλεί το ενδιαφέρον των μαθητών και ενθαρρύνει τη συνεργασία και την ομαδικότητα, το διάλογο και τις δημοκρατικές διαδικασίες.
Κατά την άποψη των μαθητών τα φαινόμενα σχολικής βίας τα ευνοούν οι «κακές» παρέες (54,4%), η υπερβολική ενασχόληση με τα ηλεκτρονικά παιχνίδια βίας (68,7%), καθώς και η παρακολούθηση τηλεοπτικών προγραμμάτων βίας (23,7%). Αντιθέτως, στη μείωση της σχολικής βίας μπορούν να συμβάλουν η ενασχόληση με τον αθλητισμό (40,4%) και η συμμετοχή σε πολιτιστικά, περιβαλλοντικά και αγωγής υγείας προγράμματα (16,3%).
Οι μαθητές δήλωσαν ακόμη ότι για την αντιμετώπιση της ενδοσχολικής βίας πρέπει να κινητοποιηθούν πρωτίστως η οικογένεια (40%) και εν συνεχεία το σχολείο (25,6%), αλλά πρέπει και οι ίδιοι οι δράστες να μάθουν να ελέγχουν τον εαυτό τους (9,3%).
Προτάσεις μαθητών
Σε συναντήσεις με μαθητές προχωρά ο Συνήγορος του Παιδιού, Γιώργος Μόσχος, προκειμένου να ακούσει τις «καλές πρακτικές» - δράσεις που προτείνουν τα ίδια τα παιδιά και χρησιμοποιούν τα σχολεία για την πρόληψη της επιθετικότητας στο σχολικό περιβάλλον. Τις δικές τους προτάσεις παρουσίασαν πρόσφατα και μαθητές από 8 σχολεία της Βόρειας Ελλάδας (3ο Γυμνάσιο Κατερίνης, 1ο Γυμνάσιο Συκεών «Οδυσσέας Φωκάς», 2ο Γυμνάσιο Αμερικανικού Κολλεγίου «Ανατόλια», Γενικό Λύκειο Πεύκων, 1ο ΓΕΛ Πυλαίας, Διαπολιτισμικό Γυμνάσιο Ευόσμου, Πειραματικό Γυμνάσιο Πανεπιστημίου Μακεδονίας, Γυμνάσιο Μεγάλης Παναγιάς Χαλκιδικής).
Τα παιδιά πρότειναν τη διεξαγωγή συζητήσεων για το τι συμβαίνει στα περιστατικά βίας, τη συμφωνία κανόνων στην τάξη και το σχολείο, τη λειτουργία βιωματικών εργαστηρίων, καθώς και τη συγκρότηση ομάδων συνομηλίκων μεσολαβητών ή «ειρηνοποιών» και ομάδων φιλίας.
Οι μαθητές πρότειναν ακόμη συναντήσεις ευαισθητοποίησης με γονείς, προγράμματα αγωγής υγείας που διαπραγματεύονται τις σχέσεις με τους άλλους, ενώ τονίστηκε και η μεγάλη σημασία που έχει η δημιουργία καλού κλίματος συνεργασίας και επικοινωνίας στο σχολείο, με ευθύνη της διεύθυνσης.
Πηγή: Αγγελιοφόρος (Δήμητρα Χατζηπαναγιώτου)
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου