6/7/10

Σπουδές... ανεργίας!


Γιώργος Ρωμαίος

Φιλόδοξες αλλαγές στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα ανακοίνωσε η υπουργός Παιδείας Αννα Διαμαντοπούλου. Στοχεύουν στην ενίσχυση της αυτοτέλειας, στην εφαρμογή της αξιολόγησης, στη διασύνδεση της χρηματοδότησης με προγραμματικές συμφωνίες.
Θα σταθώ στην εξαγγελία για «λειτουργική ενοποίηση» των τμημάτων και στις συνενώσεις-συνεργασίες πανεπιστημίων και ΤΕΙ. Πρώτον, διότι επιβάλλεται, πλέον, ο σχεδιασμός ενός «Πανεπιστημιακού Καλλικράτη» και, δεύτερον, διότι αυτή η εξαγγελία προκάλεσε και τις πρώτες αντιδράσεις πανεπιστημιακών. Ζητούν οι συγχωνεύσεις να γίνονται με τη σύμφωνη γνώμη της Συγκλήτου. Σωστά... Αλλά αμφιβάλλω αν θα υπάρξει Σύγκλητος που θα συναινέσει έστω και σε περιορισμένες συγχωνεύσεις και στη διασύνδεση των σπουδών με την αγορά εργασίας.
Οι αριθμοί είναι αμείλικτοι και αποκαλυπτικοί. Στην «ευδαίμονα» αυτή χώρα των, περίπου, 12 εκατομμυρίων κατοίκων λειτουργούν 24 πανεπιστήμια και 16 ΤΕΙ, ουσιαστικά 40 ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα με 140 σχολές και 464 τμήματα, διεσπαρμένα σε δεκάδες μεγάλες και μικρές πόλεις! Το διδακτικό και διοικητικό προσωπικό των ΑΕΙ είναι 13.058 και των ΤΕΙ 10.882, σύνολο 23.940.

Σήμερα είναι εγγεγραμμένοι στα πανεπιστήμια 336.490 σπουδαστές και στα ΤΕΙ 226.800, σύνολο 563.290. Ακόμη 38.768 μεταπτυχιακοί σπουδαστές και 20.478 υποψήφιοι διδάκτορες! Στους σπουδαστές θα προστεθούν ακόμη μερικές χιλιάδες από τις εφετινές πανελλήνιες εξετάσεις. Ολη η Ελλάδα μια πανεπιστημιούπολη! Η συνέχεια, όμως, είναι δραματική και αποτελεί τον πυρήνα του προβλήματος...
Το 70% και άνω των νέων από 18 έως 22 ετών «εισέρχεται» σε κάποιο ΑΕΙ ή ΤΕΙ. Από τα υψηλότερα ποσοστά στην Ευρώπη. Πόσοι αποφοιτούν; Μόνο το 10% του αριθμού των εισακτέων κάθε χρόνο. Το χαμηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη! Και το 42% ξεπερνάει την κανονική διάρκεια σπουδών!
Αν συνυπολογισθούν και περίπου 60.000 έλληνες νέοι, που σπουδάζουν στο εξωτερικό με ετήσιο κόστος άνω του 1 δισ. ευρώ, έχουμε την εικόνα του πραγματικού προβλήματος. Τεράστιο κόστος για το κράτος και τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς-φροντιστήρια και έξοδα διαμονής εκτός της οικογενειακής εστίας. Και το αποτέλεσμα; Αποτυπώνεται στην έρευνα της Μanpower σε 36 χώρες, τον περασμένο Μάρτιο. Στην Ελλάδα το 29% των 750 εργοδοτών που μετείχαν στην έρευνα απάντησε ότι δεν βρίσκει τους κατάλληλους υπαλλήλους!
Από μια γρήγορη περιήγηση σε «μικρές» χώρες της Ευρώπης (Αυστρία, Βέλγιο, Δανία, Πορτογαλία) διαπίστωσα ότι λειτουργούν λιγότερα πανεπιστήμια, αλλά πολλά ιδρύματα δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας επαγγελματικής εκπαίδευσης, με διάρκεια σπουδών από δύο έως τρία χρόνια και με συνεχείς αναθεωρήσεις, με βάση τις έρευνες αγοράς εργασίας.
Δυστυχώς το πελατειακό σύστημα, στο οποίο ενέδωσαν όλες οι κυβερνήσεις και οι περισσότεροι υπουργοί Παιδείας, έχει για τη χώρα οδυνηρές συνέπειες και στην Ανώτερη και στην Ανώτατη Παιδεία. Οι συνεχείς αναβαθμίσεις των Ανώτερων Σχολών, από την εποχή του περίφημου «Μικρού Πολυτεχνείου», και η διασπορά των Σχολών σε όλη τη χώρα- κατά προτίμηση σε εκλογικές περιφέρειες υπουργών- έχουν ως αποτέλεσμα να παράγονται «πτυχία ανεργίας» και να υποβαθμίζεται συνεχώς και το επίπεδο σπουδών. Αναπόφευκτη η υποβάθμιση των σπουδών και η απαξίωση των πτυχίων όταν έχουμε πληθωρισμό πανεπιστημίων, πληθωρισμό σπουδαστών και πληθωρισμό καθηγητών. Και τον κομματισμό σε όλες τις βαθμίδες.
Οταν η ανεργία, κυρίως των νέων, θα είναι στο άμεσο μέλλον η μεγαλύτερη κοινωνική απειλή, κυβέρνηση και πανεπιστημιακοί καλούνται να τολμήσουν τις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις για να συνδέσουν τα πτυχία με τις σημερινές και αυριανές ανάγκες της αγοράς εργασίας. Να κλείσουν σχολές και τμήματα που δεν έχουν μέλλον και να διευρύνουν τον κύκλο των ταχύρρυθμων επαγγελματικών σπουδών σε ειδικότητες που έχουν ζήτηση και μέλλον. Ο νέος αυτός κύκλος σπουδών να είναι ανοικτός και στους ανειδίκευτους νέους ανέργους. Ο αμαρτωλός ΟΑΕΔ δεν μπορεί να καλύψει αυτό το μεγάλο κενό.
Πηγή: Το Βήμα 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου