4/7/10

Το τέλος του «ποντικιού» έφτασε

Μέσω νευμάτων και χειρονομιών θα δίνονται οι εντολές του χρήστη


Πριν ακόμη ανοίξει η αυλαία της φετινής έκθεσης ηλεκτρονικών παιχνιδιών Ε3 στο Λος Aντζελες, η Microsoft κέρδισε τα φώτα της δημοσιότητας, παρουσιάζοντας μία ημέρα νωρίτερα το Kinect, μία νέα συσκευή για την παιχνιδομηχανή Xbox 360. Κάθε άλλο παρά τυχαία: το Kinect –ή αλλιώς project Natal όπως το πρωτονόμασε η εταιρεία– ουσιαστικά καταργεί τη χρήση των κλασικών χειριστηρίων. Χάρη σε ένα σύστημα από δύο κάμερες, η συσκευή αναγνωρίζει τα φυσικά αντικείμενα που βρίσκονται μπροστά από την κονσόλα, ξεχωρίζοντας το σώμα του παίκτη από το υπόλοιπο περιβάλλον. Eτσι, μπορεί να παρακολουθεί με ρυθμό 30 «καρέ» το δευτερόλεπτο τις κινήσεις έως και 48 σημείων στα άκρα ή τον κορμό του παίκτη, αντιγράφοντάς τις στις κινήσεις του εικονικού «χαρακτήρα» που αυτός ελέγχει μέσα στο βιντεοπαιχνίδι.



Για πολλούς ειδικούς η μεγαλύτερη επανάσταση που φέρνει η συγκεκριμένη συσκευή δεν αφορά τόσο τις παιχνιδομηχανές όσο τον τρόπο με τον οποίο χειριζόμαστε τους υπολογιστές, προβλέποντας πως η συγκεκριμένη τεχνολογία δρομολογεί τη μεγαλύτερη τομή από την εποχή που αναπτύχθηκε το «ποντίκι». Κι αυτό γιατί τα συστήματα αναγνώρισης της κίνησης ανοίγουν τον δρόμο ώστε να αλληλεπιδρούμε με οποιοδήποτε PC, χρησιμοποιώντας αποκλειστικά χειρονομίες.
Επανάσταση
Eτσι, «αντί να σύρουμε το ποντίκι πάνω στο γραφείο, θα μπορούμε πλέον με ένα νεύμα να μαρκάρουμε ό, τι θέλουμε στην οθόνη ή να “ξεφυλλίζουμε” άλμπουμ από ψηφιακές φωτογραφίες», διευκρίνισε ο John D. Sutter από το CNN. Κάτι που αποδεικνύεται από τα σχέδια της ίδιας της PrimeSense, της ισραηλινής εταιρείας η οποία ανέπτυξε το hardware του Kinect. Hδη, η PrimeSense έχει συμφωνήσει με έναν από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές υπολογιστών –παρ’ όλο που δεν αποκαλύπτει ακόμη το όνομά του– για την ενσωμάτωση μιας παραλλαγής του Kinect στα νέα του μοντέλα από το 2011.

Ποιες νέες δυνατότητες θα προσφέρουν αυτά τα μοντέλα; Μία πρόγευση έδωσε η ίδια η εταιρεία σε παρουσίαση του συστήματος τον περασμένο Ιανουάριο στην έκθεση τεχνολογίας CES 2010. Oταν, για παράδειγμα, ο χρήστης θέλει να επεξεργαστεί πολλαπλά αρχεία, κινώντας αποκλειστικά τα χέρια του στον αέρα μπορεί να κάνει ό, τι και με ένα ποντίκι, αλλάζοντας τη θέση των παραθύρων στην οθόνη, αυξομειώνοντας το μέγεθός τους κατά το δοκούν ή μεταβαίνοντας από τη μία εφαρμογή στην άλλη. Aλλωστε, η PrimeSense δεν είναι η μόνη που ασχολείται με την εν λόγω τεχνική. Aλλες εταιρείες, όπως η αμερικανική Canesta, η βελγική Optrima και η γερμανική PMD Technologies of Germany, αναπτύσσουν επίσης συστήματα τα οποία επιτρέπουν στους υπολογιστές να κατανοούν τα νεύματα και να τα μεταφράζουν σε εντολές.
Βέβαια, η συγκεκριμένη τεχνολογία δεν είναι απολύτως καινούργια: εδώ και μερικά χρόνια έχουν κυκλοφορήσει ορισμένα λάπτοπ ή τηλεοράσεις που επέτρεπαν στους χρήστες τους να αυξομειώνουν με χειρονομίες την ένταση του ήχου ή να «παγώνουν» τη μουσική και την εικόνα. Ωστόσο, μέχρι σήμερα, αυτές οι εφαρμογές είχαν περιορισμένη λειτουργικότητα, αφού τα ηλεκτρονικά «μάτια» αντιλαμβάνονταν το περιβάλλον σε δύο διαστάσεις. Τα νέα συστήματα, όμως, δημιουργούν μία τρισδιάστατη αναπαράσταση του χώρου, εκπέμποντας υπέρυθρους παλμούς από τις κάμερες και αναλύοντας τα εισερχόμενα σήματα όπως αυτά ανακλώνται από τα αντικείμενα του δωματίου. Με αποτέλεσμα να έχουν μεγαλύτερη ευαισθησία και να αναγνωρίζουν τις κινήσεις των χεριών με εξαιρετική ακρίβεια, ακόμη κι αν ο χώρος φωτίζεται ελάχιστα.
Σύμφωνα μάλιστα με την PrimeSense, συσκευές σαν το Kinect θα αντικαταστήσουν επίσης τα κλασικά χειριστήρια των home theater και των τηλεοράσεων νέας τεχνολογίας – τις οποίες έτσι κι αλλιώς ολοένα και περισσότεροι χρήστες θα χρησιμοποιούν στο μέλλον για πιο περίπλοκες λειτουργίες, όπως για να «σερφάρουν» στο Iντερνετ.
Μια νέα εμπειρία
Πριν εμφανιστούν οι πρώτοι υπολογιστές που θα μπορούν να καταλαβαίνουν χειρονομίες, η Microsoft ελπίζει πως η τεχνολογία αναγνώρισης κινήσεων θα δώσει νέα ώθηση στην αγορά των βιντεοπαιχνιδιών – σε μία περίοδο, μάλιστα, που η οικονομική ύφεση έχει επηρεάσει και τη βιομηχανία των videogames, με τις πωλήσεις να έχουν μειωθεί φέτος κατά 10% μόνο στις ΗΠΑ. Aλλωστε, το Kinect διαθέτει επίσης αισθητήρες ήχου, ώστε να αναγνωρίζει τη φωνή του χρήστη και να υπακούει στις προφορικές του εντολές. Και όταν ξεκινήσει να διατίθεται στις αρχές Νοεμβρίου, αναμένεται πως δεν θα κοστίζει περισσότερο από 150 δολάρια, ενώ θα μπορεί να συνδεθεί χωρίς καμία ρύθμιση στην παιχνιδομηχανή της Microsoft.
Iσως όμως σημαντικότερο είναι πως αυτές οι τεχνικές δυνατότητες στοχεύουν να μεταμορφώσουν πλήρως την εμπειρία των videogames, απελευθερώνοντας τους παίκτες από τα κλασικά χειριστήρια και τον... καναπέ. Αυτό σημαίνει πως με τη συγκεκριμένη συσκευή η Microsoft θέλει να διευρύνει το αγοραστικό κοινό του Xbox, προσελκύοντας αγοραστές όλων των ηλικιών οι οποίοι θα δουν το Kinect σαν μία ευκαιρία για να συνδυάσουν ψυχαγωγία και σωματική άσκηση μέσα στο σαλόνι του σπιτιού τους. Στρατηγική που ακολούθησε πρόσφατα και η Sony, λανσάροντας το χειριστήριο PlayStation Move το οποίο αντιγράφει στην οθόνη τις κινήσεις των χεριών.
Πηγή:  Καθημερινή (Κωστα Δεληγιαννη)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου