23/7/10

Ανιστόρητοι αποδεικνύονται οι φοιτητές

Βαθιά άγνοια της ιστορίας των γειτονικών λαών έχουν οι Ελληνες φοιτητές. Μόλις το 2% δηλώνει ότι τη γνωρίζει πολύ καλά. Την ίδια στιγμή, οι εννέα στους δέκα «φωτογραφίζουν» ως κύριο υπεύθυνο της άγνοιάς τους τον τρόπο με τον οποίο διδάσκεται το μάθημα της Ιστορίας στο σχολείο. Δηλαδή, καταδικάζουν την παπαγαλία.
Ειδικότερα, ο ένας στους δύο Ελληνες φοιτητές (52,1%) απάντησε σε έρευνα -έγινε από τον αναπληρωτή καθηγητή του ΑΠΘ κ. Δημήτρη Μαυροσκούφη και τον διδάσκοντα του Παν. Mακεδονίας κ. Δημήτρη Κυρίτση- ότι ξέρει λίγο την ιστορία των γειτονικών λαών. Και θα πρέπει να προβληματίσει όχι μόνο το υψηλό ποσοστό όσων δήλωσαν «λίγη γνώση», αλλά και το γεγονός ότι στην έρευνα συμμετείχαν φοιτητές του τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με κλίση στις θεωρητικές επιστήμες όπως η Ιστορία. Ακόμη μεγαλύτερη είναι η άγνοια των Ελλήνων φοιτητών για την ιστορία λαών από άλλες ηπείρους, για την οποία το 84,4% δήλωσε μεγάλη ή πλήρη άγνοια.

Ξένοι φοιτητές
Αντίθετα, περισσότερες συγκριτικά με τους Ελληνες είναι οι γνώσεις ξένων φοιτητών του Σχολείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας του ΑΠΘ, οι οποίοι συμμετείχαν σε αντίστοιχη έρευνα των δύο πανεπιστημιακών. Συγκεκριμένα, το 32,2% των αλλοδαπών φοιτητών δήλωσε ότι γνωρίζει πολύ ή και πάρα πολύ την ιστορία των λαών που γειτνιάζουν με τις χώρες τους. Το 42,4% των αλλοδαπών φοιτητών δήλωσε ότι έχει μέτρια γνώση και το 25,4% ότι την γνωρίζει λίγο ή και καθόλου. Ως προς την ιστορία λαών από άλλες ηπείρους, το 33,9% δήλωσε μεγάλη ή πλήρη άγνοια. Το 29,1% των αλλοδαπών φοιτητών που συμμετείχαν στην έρευνα κατάγεται από χώρες της Ανατολικής Ευρώπης, το 18,2% από χώρες της Δυτικής Ευρώπης, το 9,1% από τα Βαλκάνια, το 21,8% από την Ασία, και περίπου το 11% από τη Λατινική Αμερική και το ίδιο από την Αφρική.
Η έρευνα, που δημοσιεύθηκε στο εκπαιδευτικό περιοδικό «Σύγχρονη Εκπαίδευση», καταδεικνύει εύλογα ότι το έλλειμμα ιστορικών γνώσεων των Ελλήνων φοιτητών έχει ως κύρια αιτία το περιεχόμενο και τον τρόπο διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας στο σχολείο.
Δυσαρέσκεια
Μόλις το 5,4% των φοιτητών δήλωσε πολύ ικανοποιημένο από τον τρόπο διδασκαλίας, ενώ οι υπόλοιποι μοιράστηκαν ανάμεσα στο «μέτρια» (38,7%), «λίγο» (44,1%) και «καθόλου» (11,8%). Λιγότερο δυσαρεστημένοι είναι οι φοιτητές από το περιεχόμενο των μαθημάτων, καθώς το 16,2% δήλωσε πολύ ή πάρα πολύ ικανοποιημένο, ενώ η πλειονότητα (63,4%) μέτρια ικανοποιημένοι. Βρέθηκαν επίσης 20,5% που δήλωσαν λίγο ή καθόλου ικανοποιημένοι. Αντίθετα, το 59% των ξένων φοιτητών δήλωσε πολύ ή πάρα πολύ ικανοποιημένο από το περιεχόμενο των μαθημάτων και το 48,3% αντιστοίχως από τον τρόπο διδασκαλίας.
Με δεδομένο ότι στην Ελλάδα όλοι γνωρίζουμε πως η αποστήθιση είναι η βασική μέθοδος εκμάθησης της Ιστορίας, είναι δικαιολογημένες οι απαντήσεις των φοιτητών. Το ζήτημα είναι γιατί δεν έχουν δρομολογηθεί λύσεις, αφού όλοι εδώ και χρόνια... ξορκίζουν την αποστήθιση.
Νέα ερευνητικά προγράμματα
Νέο μοντέλο στην οργάνωση της έρευνας στην Ελλάδα προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Εως το τέλος του χρόνου θα προκηρυχθούν νέα προγράμματα με συνολικό προϋπολογισμό που υπερβαίνει τα 320 εκατ. ευρώ. Ειδικότερα, όπως ανακοίνωσαν χθες η υπουργός Παιδείας κ. Αννα Διαμαντοπούλου και ο γ.γ. Ερευνας και Τεχνολογίας κ. Αχιλλέας Μητσός, από την Παρασκευή 23 Ιουλίου θα ξεκινήσει ο διάλογος για το περιεχόμενο των προσεχών δράσεων για την προώθηση του νέου αναπτυξιακού μοντέλου, οι οποίες θα ανταποκρίνονται στη ζήτηση και τις ανάγκες του παραγωγικού τομέα. «Ο καθορισμός των ερευνητικών προτεραιοτήτων θα γίνει με τον συντονισμό της κυβέρνησης, με την υποστήριξη της ερευνητικής κοινότητας και με την ενεργό συμμετοχή της επιχειρηματικής κοινότητας της χώρας. Θα δίνει έμφαση στις ανάγκες των χρηστών των ερευνητικών αποτελεσμάτων είτε αυτοί είναι δημόσιοι φορείς είτε ιδιωτικές επιχειρήσεις και παραγωγικοί κλάδοι», τόνισε η κ. Διαμαντοπούλου. «Η δημοσιονομική κρίση όχι μόνον δεν αναιρεί, αλλά αντίθετα επιτείνει την ανάγκη για συστηματικές προσπάθειες. Για τον λόγο αυτό, και εντός της εξαιρετικά δυσμενούς οικονομικής συγκυρίας, θέσαμε τον φιλόδοξο στόχο του σταδιακού τριπλασιασμού των δαπανών για την έρευνα την επόμενη δεκαετία, ώστε να φτάσει το 2020 το 2% του ΑΕΠ». Για την έρευνα θα διατεθούν φέτος στο υπ. Παιδείας πάνω από 400 εκατ. ευρώ. Ηδη έχουν εγκριθεί 136 προγράμματα με προϋπολογισμό 82 εκατ. ευρώ, ενώ θα προκηρυχθούν και νέα, ύψους 320 εκατ. μέχρι το τέλος του έτους.
Πηγή:  Καθημερινή (Απόστολου Λάκασα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου