14/9/10

Η κρίση στα αρχαία ελληνικά

ΜΕ ΜΙΑ ΣΕΙΡΑ από λέξεις της αρχαίας ελληνικής γλώσσας επιχειρεί σε δημοσίευμά της η ιταλική εφημερίδα «ll Sole 24 Οre» να περιγράψει τη μοντέρνα, όπως γράφει, τραγωδία της ελληνικής οικονομίας. Τις περισσότερες εξ αυτών, σημειώνει η εφημερίδα, πολιτικοί, συνδικαλιστές και επιχειρηματίες στην Ελλάδα αγνοούσαν ηθελημένα επί πάρα πολλά χρόνια.
«Τους τελευταίους μήνες, οι Ελληνες αναγκάστηκαν να ξαναθυμηθούν λέξεις που είχαν απαλείψει από το λεξιλόγιό τους εδώ και πολλά χρόνια, όπως ο «antagonismos», ο οποίος, παρ΄ ότι πολλοί τον φοβούνται- από τραπεζίτες και επιχειρηματίες μέχρι συνδικαλιστές- αργά ή γρήγορα θα έρθει, ενώ θυμήθηκαν τη σημασία λέξεων αλλά με καινούργιο νόημα όπως «apeleutherosi», που παραπέμπει στις κλειστές ακόμη αγορές και στα κλειστά επαγγέλματα», τονίζει ο συντάκτης του ρεπορτάζ.
Αναφέρει τη λέξη «foros», της οποίας, όπως σημειώνει, οι απόγονοι των δημιουργών της δεν σεβάστηκαν το νόημα, και παραπέμπει στη λέξη «forodiafighi» που αποτιμάται για την Ελλάδα σε περίπου 15 δισ. ευρώ.
Με τη λέξη «trapezes» η εφημερίδα περιγράφει την έλλειψη ρευστότητας που αντιμετωπίζουν τα ελληνικά πιστωτικά ιδρύματα και τα δάνεια που χορηγούν πλέον με το σταγονόμετρο, ενώ με τη λέξη «epitages» αναφέρεται στην αύξηση μήνα με τον μήνα των ακάλυπτων (το 41% όσων εκδόθηκαν τον Μάρτιο).




Το λήμμα «politelia» 
Οσο για το λήμμα «politelia» σημειώνει πως το βέβαιο είναι ότι οι πολύ πλούσιοι δεν κλαίνε, επισημαίνοντας ότι στα πολύ «in» εστιατόρια ακόμη και σήμερα χρειάζεται πάντα να γίνεται κράτηση, για τα ακριβά κοσμηματοπωλεία ότι δεν κάνουν παζάρια με τους πελάτες τους και ότι η μοναδική κατηγορία που δεν διαμαρτυρήθηκε για την αύξηση του ΦΠΑ κατά δύο μονάδες ήταν εκείνη των πωλητών και ενοικιαστών γιοτ.

Ο συντάκτης χρησιμοποιεί επίσης μια σειρά από άλλες λέξεις όπως «diaftora» (ισοδυναμεί ούτε λίγο ούτε πολύ με το 8% του ΑΕΠ), «sintaxis», για την οποία η εφημερίδα αναφέρει ότι «τελείωσε η χρυσή εποχή που αρκούσαν 25 χρόνια εισφορών και για να βγει κάποιος στη σύνταξη στα 50 ή και σε μικρότερη ηλικία», και βέβαια «katanalosi» (όπου μπορεί τα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας και στην Ερμού να διαφημίζουν ποσοστά εκπτώσεων ώς και 80% αλλά η κίνηση είναι λιγοστή, όπως αναφέρει το ρεπορτάζ).
Πηγή: Τα Νέα (Γιώργος Φιντικάκης)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου