20/8/10

Η θετική πλευρά από την αύξηση στη βενζίνη...

Λιγότερα τροχαία, μειωμένη κίνηση

 «Κόβουν ταχύτητα» οι Ελληνες οδηγοί λόγω της οικονομικής κρίσης. Η αύξηση της τιμής της βενζίνης έχει διαφοροποιήσει τη συμπεριφορά των οδηγών, που αφ’ ενός μειώνουν τη χρήση των οχημάτων τους, αφ’ ετέρου οδηγούν με μικρότερη ταχύτητα προκειμένου να κάνουν οικονομία σε καύσιμα. Και βεβαίως, αυτό τους βγαίνει πολλαπλώς σε καλό.
Κατ’ αρχάς οδηγούν με μεγαλύτερη ασφάλεια, αφού σπεύδουν βραδέως. Αποτέλεσμα; Το πρώτο εξάμηνο του 2010, η Τροχαία κατέγραψε μείωση της τάξης του 18,5% στους θανάτους από τροχαία σε σχέση με το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Ειδικότερα, το πρώτο εξάμηνο του 2010, 569 άτομα έχασαν τη ζωή τους έναντι 694 το αντίστοιχο διάστημα του 2009. Αντίστοιχη μείωση καταγράφηκε στα θανατηφόρα τροχαία ατυχήματα (514 έναντι 626 το πρώτο εξάμηνο του 2009) και στα σοβαρά τροχαία (647 έναντι 676 αντίστοιχα). Με δεδομένο ότι ο συνολικός αριθμός των τροχαίων δεν μειώθηκε –αντίθετα αυξήθηκε λίγο– (7.472 έναντι 7.259), η βελτίωση της εικόνας σε ό, τι αφορά τα θανατηφόρα τροχαία σημαίνει ότι τα οχήματα κινούνται πλέον με μικρότερες ταχύτητες. Είναι ενδεικτικό ότι το πρώτο εξάμηνο του 2010 καταγράφηκαν 135.981 παραβάσεις ταχύτητας έναντι 165.199 το αντίστοιχο διάστημα του 2009.

Οπως σχολίασε στην «Κ» ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής στη Σχολή Πολιτικών Mηχανικών του ΕΜΠ κ. Ιωάννης Γκόλιας, η μείωση των θανατηφόρων τροχαίων μπορεί να αποδοθεί σε συνολική μείωση της μέσης ταχύτητας με την οποία κινούνται τα οχήματα, πιθανόν ως μέτρο που λαμβάνουν οι πολίτες προκειμένου να κάνουν οικονομία στη βενζίνη.
Πτώση 30%
Σύμφωνα με τον κ. Γκόλια, ούτως ή άλλως η αύξηση της τιμής της βενζίνης κατά 50% σε τόσο μικρό χρονικό διάστημα έχει οδηγήσει σε μείωση της τάξης του 30% στην κατανάλωση και σε αντίστοιχη μείωση στην κίνηση των οχημάτων. «Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι από τα τρία χιλιόμετρα που κάναμε με το αυτοκίνητο, τώρα κάνουμε δύο», σημειώνει. Παράλληλα η ακριβή βενζίνη έχει οδηγήσει σε μείωση της τάξης του 15% του κυκλοφοριακού φόρτου στο οδικό δίκτυο των πόλεων. Οπως επισημαίνει ο κ. Γκόλιας, «η Αθήνα κυκλοφοριακά είναι σήμερα όπως ήταν πριν από τέσσερα χρόνια. Παλαιότερες μελέτες που είχαμε κάνει στο Πολυτεχνείο υπολόγιζαν ότι το 2010-2011 η κυκλοφορία των οχημάτων στην Αθήνα θα είχε “φρακάρει” εντελώς. Τώρα, πλέον μεταθέτουμε χρονολογικά την εκτίμησή μας αυτή για τρία χρόνια μετά». Η μειωμένη κίνηση στους δρόμους καταγράφεται και από τα στοιχεία της εταιρείας «Αττικές Διαδρομές Α. Ε.». Σύμφωνα με αυτά, το πρώτο εξάμηνο του 2010 καταγράφεται μείωση των διελεύσεων αυτοκινήτων στην Αττική Oδό κατά 6% σε σχέση με πέρυσι.
Πάντως, ο κ. Γκόλιας τονίζει πως «το γεγονός ότι δεν έχει μειωθεί ο συνολικός αριθμός των τροχαίων ατυχημάτων παρά τη μείωση της κίνησης των οχημάτων θα πρέπει να χτυπήσει “καμπανάκι” για την πολιτεία, γιατί πολύ απλά σημαίνει ότι κάτι δεν πάει καλά στο κομμάτι που αφορά στην οδική ασφάλεια και ότι εάν δεν υπήρχε η συγκυρία της αύξησης της τιμής της βενζίνης, τα τροχαία θα ήταν πολύ περισσότερα».
Πτώση τζίρου στα βενζινάδικα
Θλιβερός ο απολογισμός για τους βενζινοπώλες. Μείωση της κατανάλωσης καυσίμων της τάξεως του 30% έχει σημειωθεί από την αρχή της χρονιάς, 500 με 600 πρατήρια καυσίμων έχουν ήδη κλείσει, ενώ υπολογίζεται ότι χιλιάδες άλλα υπολειτουργούν. Απανωτά τα «χτυπήματα» για τους επαγγελματίες του χώρου, καθώς από τον Ιανουάριο του 2009 μέχρι σήμερα η τιμή των καυσίμων έχει αυξηθεί επτά (!) φορές μέσω της φορολογίας. Ο ΦΠΑ στην αρχή του χρόνου επιβάρυνε την τιμή της βενζίνης, που τότε κυμαινόταν στα 1,076 ευρώ το λίτρο, με 20 λεπτά. Από τις αρχές Ιουλίου, όταν η μέση τιμή προσδιοριζόταν στα 1,518 ευρώ το λίτρο, η νέα αύξηση του ΦΠΑ ανέβασε άλλα 15 λεπτά. «Παρατηρούμε αλλαγές στον τρόπο οδήγησης όλων μας», τονίζει ο κ. Στέργιος Βασιλείου, σύμβουλος της ΟΒΕ (Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος), «σβήνουμε τη μηχανή στην πρώτη ευκαιρία. Σταματήσαμε να μαρσάρουμε και να υπερφορτώνουμε το αυτοκίνητό μας». Oπως υπογραμμίζει ο κ. Βασιλείου, «δεν είναι μόνο η αύξηση της τιμής των καυσίμων, αλλά και η μείωση των εσόδων των καταναλωτών, που δημιούργησαν νέα δεδομένα». Επιπλέον, γιγαντώνεται το φαινόμενο της παράνομης εισαγωγής καυσίμων από όμορες χώρες (Βουλγαρία, ΠΓΔΜ).
Πηγή: Καθημερινή (Πεννυς Mπουλουτζα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου