14/10/10

Οι Επέτειοι της Μεγάλης Λήθης

  Μαρίας Κρέτση*

 «Όλβιος όστις της Ιστορίας έσχεν μάθησις»

Ευρυπίδης
  
Στο σχέδιο προγράμματος που επεξεργάζεται το Υπουργείο Παιδείας για το «Νέο» Λύκειο το μάθημα της Ιστορίας υποβαθμίζεται και κατατάσσεται στα μαθήματα επιλογής.(Και δυστυχώς δεν είναι το μοναδικό). Το δε μάθημα της Νεοελληνικής Ιστορίας αποκαθηλώνεται από τα πρωτεύοντα μαθήματα και αντικαθίσταται από το γνωστικό αντικείμενο της Ευρωπαϊκής Ιστορίας με την ίδια ευκολία και την ίδια ασύγγνωστη αβελτηρία με την οποία αποκαθηλώθηκε από το Υπουργείο Παιδείας το προσδιοριστικό επίθετο «Εθνική». Με λίγα λόγια ως έθνος αυτοχειριαζόμαστε.
 Αντί να επεξεργαζόμαστε ένα διαφορετικό τρόπο προσέγγισης της ιστορικής γνώσης, ελκυστικό για τους μαθητές, απαλλαγμένο πρωτίστως από τον χρησιμοθηρικό και στέρφο απομνημονευτικό χαρακτήρα της, θεωρούμε καλύτερο να την εκπαραθυρώσουμε από την υποχρεωτική διδακτέα ύλη. Σχεδιασμός ιδιαιτέρως ένοχος, καθώς έχει πάνω του και τη σφραγίδα του λαϊκισμού, αφού χιλιάδες μαθητές θα νιώσουν απέραντη ανακούφιση επειδή θα έχουν τη δυνατότητα να απαλλαγούν από το μάθημα που κάθε Μάη λειτουργούσε σαν βαθμολογική λαιμητόμος γι’ αυτούς.

Ένας λαός όμως που δεν καθίσταται γνώστης και κοινωνός της ιστορίας του είναι ένας λαός που οδηγείται σε εθνικό αποχαρακτηρισμό, καθώς χάνει το μέσο που σφυρηλατεί την εθνική του συνείδηση και αυτογνωσία. Χάνει τον ευσταθή βηματισμό του προς το μέλλον, έτοιμος να σωριαστεί κάτω από τις τρικλοποδιές των επιτήδειων δημαγωγών και πατριδοκάπηλων που παραφυλάνε για να προσφέρουν τις υπηρεσίες τους σε ταραγμένες εποχές, όπως καλή ώρα είναι αυτή που διανύουμε σήμερα.  Ειδικά όταν η παιδεία που παρέχει η πολιτεία στους νέους δεν θέτει ως προτεραιότητα τη διαμόρφωση συλλογικής μνήμης και συνείδησης μέσω της γνώσης και της βαθιάς κατανόησης των γεγονότων του παρελθόντος, είναι παιδεία λειψή. Και είναι συνειδητά εθνοκτόνο όταν στερούμε από τη νέα γενιά το σημαντικότερο κομμάτι της αενάως αγωνιστικής  παράδοσης του Ελληνισμού, που δεν είναι άλλο από την Ιστορία του. Δεν μας έμειναν άλλωστε και πολλά που να έχουν επάνω τους χαραγμένα τα ακραιφνή χαρακτηριστικά της ιδιοσυγκρασίας της φυλής μας.
 Δεν θεωρώ επίσης καθόλου τυχαίο το γεγονός ότι το μάθημα της Νεοελληνικής Ιστορίας εξοβελίζεται σε μια περίοδο κατά την οποία οι Έλληνες και η νέα γενιά μπορούν να αντλήσουν δύναμη και έμπνευση από κινήματα και ηρωικές μορφές του παρελθόντος. Να διδαχτούν από τους αγώνες που έδωσαν οι προηγούμενες γενιές για την ελευθερία, τη δημοκρατία και τη δικαιοσύνη. Αγώνες που θα κληθούν να δώσουν σε μια Ευρώπη που ταυτίζει τη συνδικαλιστική δράση με τον εξτερμισμό και επιβάλλει την προληπτική λογοκρισία. Σε μια Ελλάδα στην οποία η κοινωνική δικαιοσύνη εκδηλώνεται με τις περικοπές των μισθών και των συντάξεων της μικρομεσαίας τάξης. Σε μια Ελλάδα στην οποία οι μάρτυρες «κουκουλώνονται» προς χάριν της προστασίας του δημόσιου συμφέροντος και της δημοκρατίας με συνοπτικές και αδιαφανείς διαδικασίες. Σε μια Ελλάδα στην οποία νιώθουμε ξένοι στον τόπο μας και διακονιαραίοι μέσα στο ίδιο μας το βιος, την πατρίδα μας.( Σκύψαμε πολύ το κεφάλι και θεώρησαν ότι έχουν και το δικαίωμα να μας το κόψουν). Πόσο βολική, αλήθεια, είναι η λήθη!
 Γι’ αυτό και η υπουργός Παιδείας από ‘δω και πέρα θα παρίσταται και θα εορτάζει μαζί με τη μαθητιώσα νεολαία τις Επετείους της Μεγάλης Λήθης...

*Φιλολόγου
(μέλος του κύκλου των χαμένων εκπαιδευτικών)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου