9/11/10

Λιγότερες μέρες σχολείο στην Ελλάδα

Η χώρα μας είναι κάτω από τον μέσο όρο σε σχέση με άλλες δυτικές χώρες

Του Αποστολου Λακασα

Χαράς ευαγγέλια για τους Ελληνες μαθητές και καθηγητές! Οι εκλογές για την τοπική αυτοδιοίκηση τους δίνουν τη δυνατότητα για μικρές, απρογραμμάτιστες διακοπές, καθώς τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν σήμερα και τη Δευτέρα ώστε τα σχολικά κτίρια να αξιοποιηθούν ως εκλογικά κέντρα. Μάλιστα, μαθητές και εκπαιδευτικοί θα εύχονται το... ματς να πάει στην παράταση, η οποία θα τους εξασφαλίσει έναν επαναληπτικό γύρο και άρα άλλο ένα τετραήμερο... αραλίκι! Ομως, η κατάσταση αυτή προκαλεί αντιδράσεις, κυρίως στους εργαζόμενους γονείς. «Δεν ξέρω πού να αφήσω τα παιδιά. Μάλιστα, αυτή την εβδομάδα μαζί με τις εκλογές συνέπεσε οι εκπαιδευτικοί να έχουν εκλογές για τα συνδικαλιστικά τους όργανα την Τετάρτη, με αποτέλεσμα μία ακόμη ημέρα τα σχολεία να μη λειτουργήσουν» ανέφερε στην «Κ»  η μητέρα δύο μικρών παιδιών -7 και 12 ετών- κ. Σοφία Τριανταφύλλου.
Ειδικότερα, η Ελλάδα είναι από τις χώρες με τις λιγότερες διδακτικές ημέρες. Με βάση την έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, οι μαθητές του Δημοτικού έχουν 175 διδακτικές ημέρες και είναι πολύ τυχεροί αφού έχουν τις λιγότερες μεταξύ πολλών άλλων δυτικών χωρών, που παρουσιάζονται στην έρευνα. Συγκεκριμένα, λίγο πιο τυχεροί από τα Ελληνόπουλα είναι οι μαθητές Δημοτικού της Πορτογαλίας, οι οποίοι πρέπει να πάνε στο σχολείο συνολικά 167 ημέρες για όσα σχολεία έχουν πενθήμερη λειτουργία. Στον αντίποδα οι πιο «άτυχοι» μαθητές είναι στην Ιαπωνία. Ο ελάχιστος αριθμός διδακτικών ημερών για τους έως 12 ετών μαθητές της Χώρας του Ανατέλλοντος Ηλίου είναι 210. Αρα, δεν αποκλείεται να υπάρχουν σχολεία (αυτό εξαρτάται από την περιοχή και τις κλιματικές συνθήκες) που να ξεπερνούν τις 210 διδακτικές ημέρες.
Οι Ελληνες γυμνασιόπαιδες είναι επίσης τυχεροί. Συνολικά, έχουν 185 διδακτικές ημέρες μέσα στο σχολικό χρόνο. Πιο ευνοημένοι είναι οι μαθητές στην Πορτογαλία (ο ελάχιστος αριθμός των διδακτικών ημερών είναι 167), στην Ισλανδία (ο ελάχιστος αριθμός δ. η. είναι 170), στην Ισπανία (175 δ. η.), στο Ηνωμένο Βασίλειο και τη Σουηδία (178 ημέρες σε κάθε χώρα), στην Ιρλανδία (κάποιοι μαθητές έχουν 179 δ. η.), στη Γαλλία (180), στο Βέλγιο (182) και στην Αυστρία (185 διδακτικές ημέρες). Στελέχη του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, που μίλησαν χθες στην «Κ», απέδωσαν τις διαφοροποιήσεις στον ετήσιο αριθμό των διδακτικών ημερών στις κλιματικές συνθήκες κάθε χώρας. Ενδεικτικά, ανέφεραν ότι οι χώρες της Μεσογείου έχουν λιγότερες διδακτικές ημέρες ετησίως λόγω των θερμών καλοκαιριών.
Σχολική εβδομάδα
Στην πλειονότητα των χωρών η σχολική εβδομάδα διαρκεί πέντε ημέρες (από Δευτέρα μέχρι Παρασκευή), ενώ η διάρκεια της διδακτικής περιόδου κυμαίνεται από 35 έως 60 λεπτά. Στην Ελλάδα το μάθημα διαρκεί 40 με 50 λεπτά. Βέβαια, ο ελάχιστος αριθμός διδακτικών ωρών ποικίλλει ανάλογα με την τάξη, με τις εντονότερες διαφοροποιήσεις να υπάρχουν στο Δημοτικό Σχολείο λόγω της ηλικίας των μαθητών. Συγκεκριμένα, η Ελλάδα ανήκει στις χώρες που έχουν τις λιγότερες διδακτικές ώρες ετησίως τόσο στην ηλικία των 7 ετών (655 ώρες - 803 ώρες είναι ο μέσος όρος) όσο και στην ηλικία των 10 ετών (761 ώρες - 864 είναι ο μέσος όρος). Στο Γυμνάσιο ο αριθμός των διδακτικών ωρών ετησίως είναι 923, λίγο χαμηλότερος από τις 933 που είναι ο μέσος όρος.
Από την άλλη, τα Ελληνόπουλα έχουν και πολλές εθνικές και θρησκευτικές εορτές για να... χαλαρώνουν. Σύμφωνα με την έρευνα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου, συνολικά το σχολικό έτος στην Ελλάδα διακόπτεται για 4 εθνικές και για 3 θρησκευτικές εορτές. Στον τομέα αυτόν, μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, μας ξεπερνούν μόνο η Ολλανδία και η Πορτογαλία (για 10 ημέρες εθνικών και θρησκευτικών εορτών κάνει λόγο η έρευνα). Με τις περισσότερες αργίες εμφανίζονται η Ιαπωνία και οι ΗΠΑ, με 13 και 9 ημέρες αργίας αντίστοιχα.
Με το παλιό σύστημα η υποβολή μηχανογραφικών
Την επιστροφή στο παλιό «ημερολόγιο των πανελλαδικών εξετάσεων» μελετά το υπουργείο Παιδείας, μεταθέτοντας την προθεσμία υποβολής των μηχανογραφικών δελτίων των υποψηφίων για τα ΑΕΙ από τον Μάρτιο στον Ιούλιο. Χθες, η υπουργός κ. Αννα Διαμαντοπούλου, συμμετέχοντας σε τηλεοπτική εκπομπή του ΑΝΤ1 και απαντώντας σε μαθητές Λυκείου, είπε ότι το υπουργείο θα λάβει υπόψη του τις αντιδράσεις που έχει προκαλέσει η απόφαση από την τρέχουσα χρονιά τα μηχανογραφικά να κατατεθούν τον Μάρτιο αντί του Ιουλίου όπως έως και πέρυσι. Οι μαθητές ζητούν να υποβάλουν το μηχανογραφικό τον Ιούλιο καθώς τότε γνωρίζουν τα μόριά τους από τις εξετάσεις (η ανακοίνωση γίνεται τέλη Ιουνίου). Αντίθετα, ο υφυπουργός Παιδείας, κ. Ιωάννης Πανάρετος, τον περασμένο Αύγουστο είχε πει ότι είναι καλύτερο τα μηχανογραφικά να υποβάλλονται τον Μάρτιο διότι έτσι οι υποψήφιοι δεν θα επηρεάζονται από τις προβλέψεις για την πορεία των βάσεων εισαγωγής στα ΑΕΙ, ενώ θα εξοικονομηθούν και πόροι (σήμερα καταβάλλονται αποζημιώσεις θερινής άδειας στους καθηγητές που παραλαμβάνουν τα μηχανογραφικά τον Ιούλιο).
Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση χθες και η Σύγκλητος του Παν. Αθηνών (είχαν προηγηθεί τα ΑΠΘ, Πατρών, Αιγαίου) πήρε αποστάσεις από τις προτάσεις του υπουργείου για τις αλλαγές στα ΑΕΙ και αποφάσισε να διαμορφώσει τις προτάσεις της σε συνεδρίαση την Πέμπτη 25/11. Στο θέμα των αντιδράσεων αναφέρθηκε και η υπεύθυνη Παιδείας της Ν.Δ. κ. Ελίζα Βόζενμπεργκ. «Το ένα μετά το άλλο, τα ΑΕΙ απορρίπτουν το «κείμενο διαβούλευσης» του υπουργείου. Το άλλο μείζον πρόβλημα είναι η έλλειψη χρηματοδότησης, που καθιστά αδύνατη όχι μόνο την αναβάθμιση αλλά και τη λειτουργία των ΑΕΙ. Η Ν.Δ. καλεί την κυβέρνηση να εξαιρέσει την Παιδεία από την πολιτική λιτότητας. Αυτό αποτελεί, για εμάς, αδήριτη ανάγκη και προαπαιτούμενο για τις όποιες αλλαγές», δήλωσε.
Πηγή: Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου