Διπλάσια νέα κρούσματα σημειώθηκαν την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας τους σε σύγκριση με τις προηγούμενες εβδομάδες
Της Γαληνης Φουρα
Την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων σημειώθηκε διπλάσιος αριθμός κρουσμάτων της νέας γρίπης από αυτόν που καταγραφόταν κάθε εβδομάδα το προηγούμενο εικοσαήμερο.
Η γρίπη εντοπίζεται στα σχολεία (καθώς στην Ελλάδα είμαστε ακόμη στην πρώτη φάση της πανδημίας), τα οποία μέσα σε λίγες ημέρες άρχισαν να κλείνουν το ένα μετά το άλλο.
Η εξέλιξη αυτή ήταν αναμενόμενη• τα ίδια συνέβησαν πέρυσι στις χώρες στις οποίες προηγήθηκε η πανδημία. Παρά το γεγονός αυτό όμως δεν έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα προετοιμασίας και δεν έχει γίνει η αναγκαία ενημέρωση των μαθητών των γονιών και των δασκάλων - καθηγητών, με τα βασικά ερωτήματα να μένουν αναπάντητα. Πότε κλείνει ένα τμήμα, μία τάξη, ένα σχολείο, γιατί κλείνει και υπό ποιες προϋποθέσεις; Για τα ζητήματα αυτά, έχουν ακουστεί διαφορετικές απόψεις από επίσημα χείλη. Ο υπουργός Υγείας, Δημήτρης Αβραμόπουλος, δήλωσε πριν από δύο εβδομάδες, ότι τα σχολεία θα κλείνουν όταν αρρωστήσει το 40%-50% των μαθητών και των καθηγητών - δασκάλων, γεγονός που προκάλεσε αντιδράσεις στους κόλπους των επιστημόνων. Ο καθηγητής επιδημιολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αγγελος Χατζάκης, με επιστολή του προς τον υπουργό Υγείας στις 23 Σεπτεμβρίου, επισήμανε ότι η απόφαση τα σχολεία να κλείνουν όταν νοσήσει μεγάλος αριθμός μαθητών, είναι «δώρο άδωρον» και «δεν συμβάλλει ούτε στη διαφύλαξη της υγείας των μαθητών και του προσωπικού των σχολείων ούτε στην άμβλυνση του επιδημικού κύματος».
Τα πρώτα «λουκέτα»
Τελικά, με άλλη απόφαση της επιστημονικής επιτροπής για την πανδημία, την εβδομάδα που πέρασε, έκλεισαν οι πρώτες σχολικές αίθουσες, όταν αρρώστησαν τέσσερα ή περισσότερα παιδιά στο τμήμα. Η απουσία σωστής και έγκαιρης ενημέρωσης για το θέμα αυτό (η εγκύκλιος του υπουργείου Παιδείας για τη γρίπη στο ξεκίνημα της χρονιάς δεν ανέφερε τίποτε σχετικά), προκάλεσε όπως ήταν αναμενόμενο, σύγχυση και πανικό. Πολλοί γονείς φοβήθηκαν και δεν έστειλαν τα παιδιά τους στο σχολείο και αρκετοί μαθητές έκαναν αποχή, παραμένοντας στον προαύλιο χώρο του σχολείου για λόγους «αυτοπροστασίας» και το απόγευμα πήγαν κανονικά στο φροντιστήριό τους και τις άλλες δραστηριότητές τους.
«Το κλείσιμο τάξεων και σχολείων κάτω από συγκεκριμένες προϋποθέσεις», δήλωσε στην «Κ» ο κ. Χατζάκης, «είναι πολύ αποδοτικό στην αρχή της επιδημίας».
Στη φάση που βρίσκεται σήμερα η χώρα (εκτιμάται ότι μέχρι τον Αύγουστο είχε μολυνθεί περίπου το 1% του πληθυσμού) μπορεί να συμβάλει στο να αρρωστήσουν λιγότερα παιδιά και να καθυστερήσει η ευρεία επέκταση της πανδημίας στην κοινότητα. Οταν η πανδημία προχωρήσει, το μέτρο αυτό δεν έχει καμιά απόδοση, εξ ου και η μεγάλη σύγχυση, γιατί κάθε χώρα είναι σε διαφορετική φάση. Στην Αγγλία και τη Νέα Υόρκη που έχει ήδη περάσει το πρώτο κύμα και έχει μολυνθεί το 10% του πληθυσμού δεν έχει νόημα σήμερα να κλείνουν τα σχολεία. Τα έκλεισαν στην αρχή. Στη Νέα Υόρκη έκλεισαν τον Μάιο 55 σχολεία για μία εβδομάδα και όταν ξανάνοιξαν δεν υπήρξε πρόβλημα. Οταν η επιδημία εντοπίζεται ακόμη στα σχολεία ό,τι εμπόδιο βάλεις είναι καλό. Εάν «περάσει» στην κοινότητα και είναι εκτεταμένη, το παιδί μπορεί εξίσου εύκολα να μολυνθεί και στο σπίτι και αλλού.
- Γιατί κλείνουν τα σχολεία;
- Στόχος είναι να καθυστερήσει η πανδημία, εν όψει και του νέου εμβολίου που αναμένεται να πάρει έγκριση, αλλά και να αρρωστήσουν όσο γίνεται λιγότερα παιδιά και δάσκαλοι - καθηγητές. Ισως έχει υπερτονιστεί το καλόηθες της νόσου, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι σε ένα μικρό αλλά υπαρκτό ποσοστό, μπορεί να υπάρξει σοβαρό πρόβλημα. Από τα 13 παιδιά που αρρώστησαν σε πρώτη φάση στο Λύκειο Μελισσίων, ένα έπαθε πνευμονία. Το 10-15% των παιδιών που προσβάλλονται, ίσως χρειαστεί νοσηλεία. Εάν για παράδειγμα ένα παιδί εμφανίσει δύσπνοια, ακόμη και αν η κατάστασή του δεν είναι σοβαρή είναι λογικό να κατευθυνθεί σε νοσοκομείο.
- Πότε πρέπει να κλείσει ένα σχολείο;
- Μια τάξη, αίθουσα, ή τμήμα πρέπει να κλείνει για μια εβδομάδα, όταν ένας μαθητής εμφανίσει συμπτώματα γριπώδους συνδρομής στη διάρκεια του μαθήματος (πυρετό άνω του 38 και τουλάχιστον ένα από τα συμπτώματα, βήχα, πονόλαιμο και καταρροή).
Έχει αποδειχθεί ότι τη στιγμή αυτή, το άρρωστο παιδί είναι στη μέγιστη μολυσματικότητα, με αποτέλεσμα να διασπείρει τη λοίμωξη γύρω του.
Οι απουσίες είναι ασταθές κριτήριο, ένα παιδί μπορεί να απουσιάζει για διάφορους λόγους. Από τη στιγμή όμως που ένα παιδί αρρωστήσει στο σχολείο, κατά τεκμήριο έχει διασπείρει τη λοίμωξη. Την επόμενη ημέρα θα έρθουν στο τμήμα αυτό τρία - τέσσερα παιδιά με συμπτώματα και θα υπάρξει ακόμη μεγαλύτερη επέκταση μεταξύ των συμμαθητών.
Όλο το σχολείο κλείνει 1) όταν κλείσουν δύο ή τρεις τάξεις 2) όταν παρατηρείται αυξητική τάση των κρουσμάτων στη διάρκεια της εβδομάδας και 3) όταν αρρωστήσει σε μια ημέρα το 2-4% των μαθητών στη διάρκεια των μαθημάτων. Τα ειδικά σχολεία πρέπει να κλείνουν όταν αρρωστήσει στη διάρκεια των μαθημάτων με γριπώδη συνδρομή, έστω και ένα παιδί. Εφόσον κλείσουν δύο «κοντινά» σχολεία πρέπει να ακολουθήσουν όλα τα «γειτονικά» από την ίδια περιοχή. Η έννοια του «γειτονικού σχολείου» πρέπει να διευκρινιστεί από τους υπευθύνους των νομαρχιών και του ΚΕΛΠΝΟ και αντιστοιχεί σε σχολεία περιοχών 20.000-30.000 κατοίκων.
Οταν η πανδημία έχει προσβάλλει το 3-10% του πληθυσμού, δεν έχει νόημα να κλείνουν γειτονικά σχολεία. Εάν το ποσοστό των κρουσμάτων αυξηθεί ακόμα περισσότερο σχολεία και τάξεις κλείνουν μόνο για λειτουργικούς λόγους.
Εγκαιρη ενημέρωση
- Ποιες άλλες προϋποθέσεις απαιτούνται για να επιτύχει το μέτρο του κλεισίματος των σχολείων;
- Η σχολική κοινότητα πρέπει να ενημερωθεί εγκαίρως και όχι την κρίσιμη ώρα για να μη δημιουργείται πανικός. Από την αρχή της χρονιάς έπρεπε να ενημερωθούν όλοι, καθηγητές, μαθητές, γονείς, ότι το σχολείο μπορεί να κλείσει για μία εβδομάδα και ότι κατά το διάστημα αυτό, τα παιδιά χρειάζεται να παραμείνουν στο σπίτι.
Για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται:
- Να εκδώσουν απόφαση τα αρμόδια υπουργεία, ότι καλύπτεται ασφαλιστικά η απουσία για μία εβδομάδα ενός εκ των γονέων από την εργασία του, εφόσον κλείσει η τάξη ή το σχολείο.
- Στενή συνεργασία με το εκπαιδευτικό προσωπικό, που θα επιτηρήσει και θα εφαρμόσει τις οδηγίες.
- Η παραμονή των δασκάλων και καθηγητών στο σχολείο, ώστε να συμβάλλουν στη διατήρηση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
- Αμεση ενημέρωση των νομιάτρων και του λοιπού προσωπικού των νομαρχιών που θα κληθούν να δώσουν εντολές για εφαρμογή του μέτρου.
Κριτήρια που έθεσε το υπ. Υγείας
Κριτήρια που υλοποιούνται με απόφαση της επιστημονικής επιτροπής που έχει συσταθεί στο υπουργείο Υγείας για το κλείσιμο των σχολείων:
- Εμφάνιση σε μια σχολική αίθουσα (στο σχολείο ή το σπίτι) τεσσάρων ή περισσοτέρων περιστατικών με κλινικές εκδηλώσεις γρίπης (πυρετός άνω του 38 και ένα από τα συμπτώματα βήχας, πονόλαιμος, ρινική καταρροή, μυαλγίες).
- Πρωτεύον σύμπτωμα (που θεωρείται ισχυρό κριτήριο), ο συνδυασμός πυρετού με βήχα.
- Η απόφαση για το κλείσιμο του τμήματος, της τάξης ή του σχολείου λαμβάνεται από τη Νομαρχία (το ΚΕΛΠΝΟ ενημερώνεται και προτείνει) και η προτεινόμενη διάρκεια διακοπής είναι 6 ημέρες.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου