19/1/10

Εμείς εδώ γεννηθήκαμε, δεν ξέρουμε άλλη πατρίδα

Τα παιδιά μεταναστών που πρωτοαντίκρισαν το φως στη χώρα μας ονειρεύονται να γίνουν και με τη βούλα Ελληνες πολίτες

Eλληνας είναι αυτός που μετέχει της ελληνικής παιδείας. Το είπε ο Ισοκράτης. Μόνο που οι σύγχρονοι Eλληνες αυτό το ξεχνούν. Το μεγάλο του παράπονο εκφράζει ο 17χρονος Τζαμάλ Ερνέστα που κατάγεται από τις εξωτικές Σεϊχέλλες, γεννήθηκε στην Αθήνα, αλλά επισήμως δεν έχει πατρίδα!
Στην ίδια μοίρα, διεκδικώντας μια θέση ανάμεσά μας, βρίσκονται και η 19χρονη Αθηνά Μποντιγκάο, η 16χρονη Γκίλε Αν Αταζάρ κι ο Εμάνουελ Ρέκλα από τις Φιλιππίνες, η Μαρία Καλόκο από τη Σιέρα Λεόνε, η Εμίρα Ζαΐμι και ο Αλέξης Ράμα από την Αλβανία. Ολοι τους, έχουν ένα όνειρο. Να γίνουν επιτέλους και... με τη βούλα της πολιτείας Ελληνες!
Φαίνεται πως δεν αρκεί το γεγονός ότι οι περισσότεροι γεννήθηκαν εδώ και τέλειωσαν το ελληνικό νηπιαγωγείο, για να πιστοποιήσει την ελληνικότητά τους. Χρειάζεται να μπορούν να τρέξουν στην ίδια ταχύτητα με τους συμμαθητές τους, να αποδείξουν πως γράφουν, σκέπτονται με τον ίδιο τρόπο, έχουν ταυτότητα και δεν κρύβονται πίσω από τις γωνίες όταν βλέπουν αστυνομικό.
Αυτά τα παιδιά, όμως φαίνεται πως θα είναι η πρώτη γενιά μεταναστών... που θα γίνουν Ελληνες. Η εποχή, που το έγχρωμο δέρμα και τα σχιστά ματάκια θα υποδηλώνουν τον «νέο Ελληνα πολίτη» έχει ήδη φθάσει. Το νομοσχέδιο για την ελληνική ιθαγένεια που συζητείται αυτές τις μέρες, θα ανοίξει επιτέλους τις πόρτες στα παιδιά μεταναστών που γεννιούνται στη χώρα μας, δηλαδή σε μετανάστες δεύτερης γενιάς. Θα πολιτογραφούνται Ελληνες, εφόσον γεννήθηκαν εδώ και φοιτούν στα ελληνικά σχολεία.

«Είμαστε Ελληνες. Πρωτοείδαμε το φως του ήλιου στη χώρα αυτή. Η πρώτη και μητρική μας γλώσσα είναι τα ελληνικά. Εδώ γεννηθήκαμε. Δεν ξέρουμε άλλη πατρίδα. Εγώ έμαθα φιλιππινέζικα στα 10 μου χρόνια. Γιατί πήγα να δω τη γιαγιά μου στις Φιλιππίνες και δεν μπορούσα να συνεννοηθώ μαζί της.
Εδώ, όμως, στην Ελλάδα που τόσο αγαπώ, δεν με αναγνωρίζουν και για τις Φιλιππίνες δεν υπάρχω... Καταλαβαίνετε τι ζούμε τόσα χρόνια;», μας λέει η Αθηνά Μποντιγκάο που τέλειωσε το 2ο λύκειο στον Πειραιά και σήμερα σπουδάζει Διοίκηση Επιχειρήσεων σε ιδιωτικό κολέγιο του κέντρου της Αθήνας. «Πέρασα πέρσι στο ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, αλλά επειδή είμαι μοναχοπαίδι, οι γονείς μου, προτίμησαν να είμαι κοντά τους «, συμπληρώνει η ίδια.
Η Αθηνά πέρσι ίδρυσε και την Ενωση της νεολαίας των Φιλιππινέζων στην Ελλάδα. Το έκανε για να μπορεί, όπως μας είπε, να... σπρώξει τις διαδικασίες ώστε η ελληνική πολιτεία να δώσει την ελληνική ιθαγένεια σε όσους πληρούν τις προϋποθέσεις.
Οι γονείς της ήρθαν στη χώρα μας τη δεκαετία του 1980. Η Γκίλε Αν Αταζάρ, 16 ετών σήμερα, είναι μαθήτρια της Β’ λυκείου στο 6ο ΕΠΑΛ Αθηνών: « Μου αρέσει πολύ ο αρχαίος ελληνικός πολιτισμός και η τέχνη. Είμαι υπερήφανη που μιλάω ελληνικά και ζω εδώ, κάτω από την Ακρόπολη. Μάλιστα αύριο το σχολείο μας έχει προγραμματίσει επίσκεψη στο Μουσείο της Ακρόπολης. Δεν ξέρω άλλη πατρίδα. Εδώ γεννήθηκα και δεν γίνεται κάποιοι να κάνουν πως δεν υπάρχω...». Η Γκίλε θέλει να σπουδάσει πληροφορική, τελειώνοντας το λύκειο.
Ο 14χρονος Εμάνουελ Ρέκλα, είναι μαθητής της Γ’ γυμνασίου στο 47ο γυμνάσιο Αθηνών: «Αγαπώ την ελληνική Ιστορία και τα Μαθηματικά. Θα πάω σε τεχνικό λύκειο του χρόνου. Εχω πάει ήδη δυο φορές στην πατρίδα των γονιών μου, στις Φιλιππίνες αλλά εγώ είμαι Ελληνας».
Ο Τζαμάλ Ερνέστα είναι μαθητής της Γ’ λυκείου του 26ου λυκείου στους Αμπελόκηπους. Δηλώνει απογοητευμένος με την έως τώρα στάση των ελληνικών κυβερνήσεων απέναντι, στα μεταναστόπουλα της δεύτερης γενιάς. Ο Τζαμάλ ζει στην Αθήνα με τη μητέρα του. Ο πατέρας του διαμένει στο Λονδίνο, όπου ο ίδιος θέλει να συνεχίσει τις μεταλυκειακές του σπουδές. «Μου τη σπάει που ενώ γεννήθηκα εδώ, δεν είμαι Ελληνας. Οι αρχαίοι Ελληνες ήταν πολύ καλύτεροι από τους σημερινούς. Ηταν πιο μπροστά από την εποχή τους, όταν δήλωναν ότι Ελληνας είναι αυτός που εκπαιδεύεται σαν τέτοιος. Του χρόνου, δίνω πανελλαδικές εξετάσεις και δεν θεωρούμαι Ελληνας... Είναι δυνατόν, να συμβαίνει αυτό; Η αλήθεια είναι πως νιώθω απογοήτευση για όλα αυτά. Φοβόμαστε να συναντήσουμε αστυνομικό στο δρόμο, μήπως μας ζητήσουν χαρτιά και δεν έχουμε... Οι Σεϊχέλλες είναι όμορφες και δεν είναι λίγες οι φορές που θα ήθελα να ζούσα τελικά εκεί, κι ας είμαι Ελληνας. Δεν ξέρω εάν συνεχίσω να ζω εδώ. Αποκλείεται όμως, να αφήσω τα παιδιά μου να περάσουν, αυτά που περνώ...».
Η Μαρία Καλόκο κατάγεται από τη Σιέρα Λεόνε, είναι μαθήτρια της Γ’ Λυκείου σε τεχνικό λύκειο της Καλλιθέας και θέλει να γίνει Ελληνίδα. «Μου αρέσει η ζωή στην Αθήνα κι αγαπάω καθετί που σχετίζεται με την Ελλάδα. Είναι καιρός όμως και η Ελλάδα να μας δείξει εάν και πόσο αυτή μας αγαπάει».
ΘΕΛΟΥΝ ΤΗΝ ΙΘΑΓΕΝΕΙΑ: 2 παιδιά αλβανικής καταγωγής ζητούν από την πολιτεία να ακουστεί η φωνή τους
Αλέξανδρος Ράμα
«H παρουσία των μεταναστών στην Eλλάδα έχει δημιουργήσει μια νέα πραγματικότητα με πολύ σημαντικές, κοινωνικές, οικονομικές και πολιτικές συνέπειες. Eμείς γεννηθήκαμε και μεγαλώνουμε εδώ, κι όμως στερούμαστε την ιθαγένεια, δηλαδή την ιδιότητα του πολίτη. Mε αυτόν τον τρόπο οδηγούμαστε σε ένα κοινωνικό περιθώριο. Eίναι δυνατόν να συνεχίσει να συμβαίνει αυτό;
Mε τι κέφι να προχωρήσουμε στη ζωή και στις σπουδές μας όταν είμαστε Eλληνες και δεν μας το αναγνωρίζουν;», λέει ο 16χρονος μαθητής, Aλέξανδρος Pάμα, με καταγωγή από την Aλβανία. O Aλέξανδρος γεννήθηκε στην Eλλάδα και σήμερα είναι μαθητής της A΄ λυκείου.
Tα παιδιά με τα οποία μιλήσαμε δηλώνουν απογοητευμένα από τη συμπεριφορά της πολιτείας απέναντί τους και ζητούν από το ελληνικό κοινοβούλιο να ακούσει τη φωνή τους προωθώντας μια νομοθεσία που να αποδίδει την ελληνική ιθαγένεια.
Aναγνωρίζουν την Eλλάδα ως τη μόνη τους πατρίδα και περιμένουν και από αυτή να κάνει το ίδιο. Δηλαδή, να τους αναγνωρίσει ως τους καινούργιους της πολίτες.
Εμίρα Ζαΐμι
Στο ελληνικό σχολείο βρέθηκε στα 10 της χρόνια, ως μαθήτρια της Ε’ δημοτικού η 22χρονη σήμερα Εμίρα Ζαΐμι από την Αλβανία.
Η Εμίρα δεν γεννήθηκε εδώ, αλλά εδώ σπούδασε και ζει.
Είναι στο πτυχίο της Νομικής σχολής Αθηνών, το οποίο ελπίζει να αποκτήσει σε έξι μήνες από σήμερα.
«Νομίζω ότι την ελληνική υπηκοότητα την αξίζω και γι’ αυτό τη θέλω. Αγαπάω την Ελλάδα και τη ζωή μου εδώ, και θέλω να είμαι και Ελληνίδα. Εχω αλβανική υπηκοότητα, αλλά εάν μου δοθεί η δυνατότητα και της ελληνικής ιθαγένειας, θα κρατήσω αυτή γιατί έτσι αισθάνομαι.
Πήρα ελληνική παιδεία. Κι η παιδεία είναι ο τρόπος με τον οποίο η κοινωνία βλέπει το μέλλον της σε βάθος χρόνου. Οι προτεραιότητες που τίθενται στο παρόν προκαθορίζουν την ποιότητα των επερχόμενων γενεών. Αρα οι αποφάσεις της πολιτείας για όλους εμάς που εκπαιδευτήκαμε εδώ θα καθορίσουν όχι μόνο τη δική μας τύχη αλλά και τη μορφή της ίδιας της κοινωνίας μας».
ΡΑΓΔΑΙΑ ΑΥΞΗΣΗ: Μαθητές από 70 χώρες φοιτούν στα ελληνικά σχολεία
Αυξάνονται και πληθύνονται... «οι φυλές του Iσραήλ» στο κέντρο της Aθήνας. Τα τελευταία δύο χρόνια οι αλλοδαποί μαθητές Γυμνασίου, Λυκείου και ΤΕΕ αυξήθηκαν κατά 20%, τη στιγμή που ο συνολικός μαθητικός πληθυσμός μειώθηκε κατά 8,9%! Περισσότερα από 140.000 παιδιά αλλοδαπών φοιτούν στα ελληνικά σχολεία της χώρας. Σύμφωνα με έρευνα του Ινστιτούτου Παιδείας Ομογενών και Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (ΙΠΟΔΕ), που αναφέρεται στην κατανομή των αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών στα δημόσια σχολεία, στο σύνολο των 1.431.957 μαθητών, ο αριθμός των αλλοδαπών και παλιννοστούντων μαθητών έφτανε τους 130.362, την περίοδο 2007-2008.
Το μεγαλύτερο ποσοστό (12,5%) καταγράφτηκε στην περιφέρεια Αττικής, ενώ στον αντίποδα βρέθηκε η περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, με ποσοστό αλλοδαπών παιδιών μόλις στο 3,5%. περίπου. Στα δημόσια δημοτικά σχολεία, από τους 648.429 συνολικά μαθητές, οι 61.545 είναι αλλοδαποί. Οπως και στην προσχολική αγωγή, έτσι και στο Δημοτικό τα μεγαλύτερα ποσοστά σημειώνονται στην Αττική. Αντιθέτως, στην Πελοπόννησο και στα Ιόνια νησιά το ποσοστό τους πέφτει στα χαμηλότερα της χώρας, κοντά στο 8%.
Το κέντρο της Αθήνας συγκεντρώνει το 43,19% των αλλοδαπών μαθητών του Γυμνασίου και το 42,05% του Λυκείου, ενώ σε αντίθεση με ό,τι πιστεύουμε για τη δυτική πλευρά της πόλης, το μικρότερο ποσοστό ξένων μαθητών παρατηρείται στη Δυτική Αττική, όπου στο Γυμνάσιο αντιστοιχεί το 3,75% και στο Λύκειο το 2,88%.
Οι μαυροπίνακες των ελληνικών σχολείων, από το 1996 και μετά, όπου και καταγράφεται η ραγδαία αύξηση του αριθμού των αλλοδαπών μαθητών..., μιλούν όλες τις γλώσσες του κόσμου.
Από τους 44.000 που ήταν στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση το 1996, προχωρήσαμε στους 86.000 το 2000, στους 119.000 το 2003 και σχεδόν στους 140.000 το 2008. Στα θρανία των Γυμνασίων της Αττικής κάθονται αλλοδαποί μαθητές από 75 διαφορετικές χώρες. Αν και είναι εντυπωσιακό το μεγάλο φάσμα των χωρών που εκπροσωπούνται, η πλειονότητα των αλλοδαπών μαθητών είναι αλβανικής υπηκοότητας (80,02%). Δεύτεροι έρχονται οι Ρώσοι με ποσοστό 2,8%, ενώ ακολουθούν οι εθνικότητες της Βουλγαρίας (2,3%), της Ουκρανίας (2,2%), της Ρουμανίας (1,5%), της Αρμενίας (1,3%), της Μολδαβίας (1,2%), του Καζακστάν (1,2%), της Γεωργίας (1,15%), του Ιράκ (0,6%) και οι ΗΠΑ (0,6%).
Στα Λύκεια και τα ΤΕΕ της Αττικής φοιτούν αλλοδαποί μαθητές από 70 διαφορετικές χώρες. Πάλι κυριαρχεί η αλβανική υπηκοότητα με ποσοστό 83,6% επί του συνόλου των αλλοδαπών μαθητών.
Η ελληνική νομοθεσία επιτρέπει την εγγραφή των αλλοδαπών μαθητών στα ελληνικά σχολεία ανεξαρτήτως του νομικού καθεστώτος παραμονής τους στη χώρα. Για την εγγραφή ενός αλλοδαπού μαθητή σε οποιαδήποτε βαθμίδα (Νηπιαγωγείο, Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο και ΤΕΕ) απαιτείται μόνο πιστοποιητικό γεννήσεως, επισήμως μεταφρασμένο, ή απολυτήριο της προηγούμενης τάξης. Συνεπώς, τα παιδιά των παράνoμων μεταναστών μπορούν να εγγραφούν στα ελληνικά σχολεία εφόσον το επιθυμούν.
OI ΜΕΤΑΝΑΣΤΕΣ
Το 10,3% του ελληνικού πληθυσμού είναι μετανάστες. Περισσότεροι από 1 εκατομμύριο αλλοδαποί καταγράφονται σήμερα στη χώρα μας.
Στην Ελλάδα «ανιχνεύονται» 900.000 αλλοδαποί και 115.000 ομογενείς, σύμφωνα με μελέτη του Παντείου και του Μεσογειακού Παρατηρητηρίου Μετανάστευσης, που έγινε για λογαριασμό του Ινστιτούτου Μεταναστευτικής Πολιτικής.
Περίπου το 50% των μεταναστών ζει στην περιφέρεια Αττικής, ενώ ακολουθεί η Κεντρική Μακεδονία που συγκεντρώνει το 12%.
44 χιλιάδες αλλοδαποί μαθητές φοιτούσαν το 1996, 86 χιλιάδες το 2000, 119 χιλιάδες το 2003 και 140 χιλιάδες σήμερα
80% των αλλοδαπών μαθητών είναι αλβανικής καταγωγής και ακολουθούν: Βουλγαρίας 2,3%, Ουκρανίας 2,2%, Ρουμανίας 1,5%, Αρμενίας 1,3%, Μολδαβίας και Γεωργίας 1,2%
Πηγή: Έθνος (ΒΙΒΙΑΝ ΜΠΕΝΕΚΟΥ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου