12/2/10

Πού είναι το παγόβουνο οέο;

Του Δ.Κ. ΠΑΠΑΪΩΑΝΝΟΥ

Il n'y a pas de hors texte - δεν υπάρχει τίποτα εκτός κειμένου*- εκεί «ανακαλύπτεται» η «ιστορικότητά» μας, η αλήθεια μας ή η «αστοχία» μας.

Η υπουργός Παιδείας, σε τελευταία συνέντευξή της στην «Ελευθεροτυπία» (31/1/2010), είπε μεταξύ άλλων: «Κάθε απόφαση για να είναι υλοποιήσιμη πρέπει να είναι μελετημένη...». Και, βέβαια, δεν θα μπορούσε να διαφωνήσει κανείς με τέτοια σαφή πρόταση. Συνεκτιμάς, ως εκ τούτου, αυτό που συγκροτεί και την εικόνα του υπουργείου, τουλάχιστον προς το ευρύ κοινό, δηλαδή τα δελτία Τύπου.
Στις 22/10/2009 το υπουργείο Παιδείας ανακοινώνει την έγκριση πρόσληψης 2.000 αναπληρωτών και 2.400 ωρομισθίων εκπαιδευτικών για την κάλυψη των κενών των σχολείων, πλέον των 9.000 αναπληρωτών που είχαν εγκριθεί επί του προηγούμενου υπουργού, ο οποίος προφανώς δεν τα είχε υπολογίσει και τόσο καλά. Εξάλλου, επειδή οι ωρομίσθιοι προσλαμβάνονται έπειτα από «προσκλήσεις των αρμόδιων Διευθύνσεων κατά νομό και περιφέρεια...» και η διαδικασία πληρωμής τους και ο αριθμός τους είναι δύσκολο να ελεγχθούν, θα επικεντρωθούμε στα των προσλήψεων αναπληρωτών που ανακοινώνονται κεντρικά. (Πάντως, για τους ωρομίσθιους η υπουργός αναγκάστηκε στις 18/12/2009 να απευθύνει επιστολή στους νομάρχες «για την επίσπευση της καταβολής των αμοιβών των ωρομίσθιων καθηγητών της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης», παρά το γεγονός ότι είχε ήδη συσταθεί από την 1/12/2009 διαρκής κοινή επιτροπή του υπουργείου Παιδείας και των συλλογικών φορέων αυτοδιοίκησης).

Στις 22/10/2009, λοιπόν, ανακοινώνεται η πρόσληψη συνολικά 1.227 εκπαιδευτικών, ενώ η υπουργός, μετά τη συνάντηση με την ΟΙΕΛΕ, διαβεβαιώνει ότι «από αύριο Παρασκευή 23/10 παρουσιάζονται οι εκπαιδευτικοί πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και τη Δευτέρα 26/10 οι εκπαιδευτικοί της ειδικής αγωγής. Την επόμενη εβδομάδα θα έχει αποκατασταθεί η εύρυθμη λειτουργία των σχολείων σε όλη τη χώρα». Πράγματι, στις 22/10/2009, προσλαμβάνονται εν συνόλω 1.227 επιπλέον εκπαιδευτικοί και σύντομα, στις 26/10/2009, προσλαμβάνονται ακόμη 230 εκπαιδευτικοί. Σύνολο 1.457, οπότε ως πολίτης -και εφόσον δανείζεσαι με 6,2%- υποθέτεις ότι μέχρι το τέλος του χρόνου εάν έχω και μερικές αναπληρώσεις από αρρώστιες, κυήσεις και «επαπειλούμενες κυήσεις», θα φτάσουν. Ακολουθούν τα εξής: στις 5/11/2009 προσλαμβάνονται άλλοι 120 εκπαιδευτικοί και, με νεότερο δελτίο Τύπου, την ίδια μέρα, ακόμη 148. Ακολουθούν στις 12/11/2009 διορισμοί 147 μόνιμων εκπαιδευτικών και, σε επτά μέρες (19/11/2009), προσλαμβάνονται επιπλέον 64 αναπληρωτές. Την επομένη, 20/11/2009 προσλαμβάνονται 64 νέοι αναπληρωτές και στις 26/11/2009 προσλαμβάνονται ακόμη 91. Στις 11/12/2009 το δελτίο Τύπου αναφέρει ότι προσλαμβάνονται 27 εκπαιδευτικοί στην επικεφαλίδα. Εσωτερικά όμως αναφέρει ότι προσλαμβάνονται 39 εκπαιδευτικοί. Θα πείτε, «επικεφαλίδα είναι αυτή, μπορεί να λέει ό,τι θέλει...». Στο από 14/12/2009 δελτίο Τύπου περιλαμβάνεται ανακοίνωση Τύπου της 9/12/2009, σύμφωνα με την οποία διορίζονται 156 μόνιμοι εκπαιδευτικοί, στους οποίους προστίθενται 82 ακόμη μόνιμοι εκπαιδευτικοί στις 21/12/2009. Τέλος, την παραμονή των Χριστουγέννων, στις 24/12/2009, διορίζονται 59 έτεροι αναπληρωτές (;) - δεν διευκρινίζεται επαρκώς. Ακολουθούν οι διακοπές των Χριστουγέννων και στις 8/1/2010 ανακοινώνονται διορισμοί (μόνιμοι, αναπληρωτές;) 78 ακόμη εκπαιδευτικών και, με νεότερο -την ίδια μέρα- επιπλέον 50 αναπληρωτών. Το «μπαράζ» των δελτίων Τύπου ακολούθησαν δύο ξεχωριστά, στις 14/1/2010, με τα οποία προσλαμβάνονται 5 και 40 εκπαιδευτικοί, αντίστοιχα. Τον «ορυμαγδό» των «μελετημένων αποφάσεων» του ΥΠΕΠΘ «κλείνει» η «αναδρομική πρόσληψη (1) εκπαιδευτικού» -μάλιστα, ακριβώς έτσι- στις 21/1/2010 και η πρόσληψη 27 επιπλέον εκπαιδευτικών, στις 22/1/2010. Εδώ η μελέτη σταματά.
Από την έναρξη, λοιπόν, της νέας κυβέρνησης έως τις 27/1/2010 και με τον αναφερόμενο ρυθμό, προσλήφθηκαν ως μόνιμοι ή αναπληρωτές εκτός των ωρομισθίων 2.618 επιπλέον εκπαιδευτικοί. Το υπουργείο είχε ζητήσει 2.000 αναπληρωτές, χωρίς να γίνει αναφορά τότε ότι θα συνεχίζονταν κατά τη διάρκεια του έτους και προσλήψεις μονίμων, οι οποίοι, λογικά, εφόσον δεν αναφέρονται στην από 22/10/2009 ανακοίνωση, θα έπρεπε να είχαν αφαιρεθεί από τον αριθμό των αιτουμένων θέσεων αναπληρωτών. Αν και τα δελτία Τύπου δεν είναι σαφή ως προς το καθεστώς διορισμού, οι μόνιμοι είναι πιθανώς 385, εκ των 2.618. Μέχρι, λοιπόν, τις 27/1/2010 είχαμε 2.618 προσλήψεις. Μέχρι το τέλος του σχολικού έτους πόσες; Η ανωτέρω κατάσταση θεωρείται μελετημένη;
Αλλά, βέβαια, ουδείς μελετά και τους νόμους. Εδώ η Βουλή με το επιστημονικό της προσωπικό και το υπουργείο Εσωτερικών, μαζί με άλλα δεκατρία υπουργεία, συμπεριλαμβανομένου του υπουργείου Παιδείας, δεν προσέχουν λάθη σε νόμους που δημοσιεύονται. Στον Ν. 3812 (ΦΕΚ 234/τ.Α'/28.12.2009) και στο άρθρ. 1 παράγρ. 2β αναφέρεται: «2. Δεν υπάγονται στις διατάξεις των κεφαλαίων Α', Β' και Γ'... β. Το εκπαιδευτικό προσωπικό των ΑΕΙ, των ΤΕΙ και των με οποιαδήποτε ονομασία σχολών ή σχολείων ή υπηρεσιών του Δημοσίου...».
Ομως, σύμφωνα με τον Ν. 2916 (ΦΕΚ 114/τ.Α'/11.6.2001) τα ΤΕΙ είναι ανωτάτη εκπαίδευση και όχι κάτι άλλο που διακρίνεται από αυτήν. Λέγει συγκεκριμένα ο νόμος: Αρθ. 1 παρ. 1α: «Η ανωτάτη εκπαίδευση αποτελείται από δύο παράλληλους τομείς αα) τον πανεπιστημιακό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει τα Πανεπιστήμια, τα Πολυτεχνεία και την Ανωτάτη Σχολή καλών Τεχνών και ββ) τον τεχνολογικό τομέα, ο οποίος περιλαμβάνει τα Τεχνολογικά Εκπαιδευτικά ιδρύματα». Επίσης στην παρ. 1γ αναφέρεται: «Οπου στην κείμενη νομοθεσία αναφέρεται ο όρος "Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα" νοούνται τα ιδρύματα που ήδη λειτουργούν, τα οποία ανήκουν στον πανεπιστημιακό τομέα της ανωτάτης εκπαίδευσης και θα αποκαλούνται εφεξής "Πανεπιστήμια"». Ο Ν. 3549/ΦΕΚ 69 Α/ 20.3.2007 (άρθρ. 2), ο οποίος επαναφέρει την ορολογία «ΑΕΙ», και καταργεί τα εδάφια 1α και 1γ του Ν. 2916, διατηρεί, φυσικά, με πανομοιότυπο τρόπο των παραγράφων που καταργήθηκαν, τα ΤΕΙ στα ΑΕΙ χωρίς να τα διακρίνει από αυτά, ενώ εντάσσει στον τεχνολογικό τομέα και την ΑΣΠΑΙΤΕ. Ο ν. 3812, όμως, μας επαναφέρει στην προ του Ν. 2916 ονοματολογία, όπου Ανώτατη Εκπαίδευση ήταν κάτι άλλο και ΤΕΙ κάτι άλλο, εισάγοντας ουσιαστικά διάκριση μεταξύ Ανωτάτων Ιδρυμάτων και ΤΕΙ (η ΑΣΠΑΙΤΕ υποβιβάζεται από ΑΕΙ σε σχολή;) δεδομένου ότι μετά τον όρο ΑΕΙ στον Ν. 3812, αρθρ. 1, παρ. 2β, ακολουθεί κόμμα. Δεκατέσσερις (14) υπουργοί που υπογράφουν τον νόμο, και οι νομικοί τους δεν φαίνεται να γνωρίζουν τη δομή της ανωτάτης εκπαίδευσης όπως αυτή διατυπώνεται σε δύο νόμους. Εκτός, βεβαίως, πράγμα άγνωστο, εάν αυτό είναι η αρχή μιας «διάθεσης» ή «τάσης» υποβάθμισης των ΤΕΙ. Υπερβολικό, πιθανώς, αλλά οι καιροί δύσκολοι και οι λεπτομέρειες δεν «αφήνονται». «Αρχή παιδεύσεως η των ονομάτων επίσκεψις», θα έλεγε εδώ ο Αντισθένης.
Η προσοχή στη λεπτομέρεια είναι που δημιουργεί ασφάλεια δικαίου. Το παγόβουνο, λοιπόν, δεν είναι εκεί μπροστά να το βλέπουν όλοι, είναι μπροστά στα μάτια μας κρυμμένο στα ψιλά γράμματα που μας δένουν...

*Ντεριντά

Πηγή: Ελευθεροτυπία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου