5/3/10

Νέο σχολείο με ψηφιακή «ταυτότητα»

Σαρωτικές αλλαγές σε όλο το φάσμα της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στα επόμενα τρία χρόνια καθώς και στο εργασιακό καθεστώς των εκπαιδευτικών προβλέπει το σχέδιο για το νέο σχολείο που παρουσίασε χθες στο υπουργικό συμβούλιο η υπουργός Παιδείας Α. Διαμαντοπούλου. Από το 2013, επίσης, αλλάζει το σύστημα πρόσβασης -με «τράπεζα ερωτήσεων»- στα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ.

Στα άμεσα σχέδια του υπουργείου Παιδείας, τα οποία θα εφαρμοστούν από τον Σεπτέμβριο, είναι η περικοπή της ύλης σε δημοτικά και γυμνάσια, η διεύρυνση του υποχρεωτικού ωραρίου η εστίαση στην ελληνική γλώσσα και στα μαθηματικά και η προτεραιότητα στην ξένη γλώσσα και στους ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Στόχος του υπουργείου είναι, σταδιακά, όλα τα σχολεία της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης να μετατραπούν σε ολοήμερα και στις πρώτες τάξεις η μελέτη, ομαδική ή ατομική, να γίνεται στην τάξη, ώστε και «η τσάντα του μαθητή να μένει στο σχολείο».

Επίσης από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο τα αγγλικά θα διδάσκονται πιλοτικά από την πρώτη τάξη του δημοτικού, σε 60 σχολεία, ενώ θα αυξηθούν οι ώρες του μαθήματος στις τελευταίες τάξεις του δημοτικού και στο γυμνάσιο. Θα διατεθούν επίσης πιλοτικά σε σχολεία (200 συνολικά) διαδραστικοί πίνακες και ένας υπολογιστής σε κάθε θρανίο. Μελλοντικά, όλα τα σχολικά βιβλία θα ψηφιοποιηθούν.

Οι μαθητές θα παραδίδουν εργασίες σε ψηφιακή μορφή και αντίστοιχα οι εκπαιδευτικοί θα μπορούν να αναθέτουν εργασίες και να βάζουν διαγωνίσματα με τον ίδιο τρόπο. Τελικός στόχος είναι να υπάρξει η δυνατότητα πρόσβασης σε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό που θα αναρτάται σταδιακά και θα καλύπτει το σύνολο των τάξεων του γυμνασίου και λυκείου.

Νέα προγράμματα Σπουδών για το νηπιαγωγείο, δημοτικό και γυμνάσιο θα αναπτυχθούν μέχρι τον Ιούνιο 2011. Θα εφαρμοστούν πειραματικά τη σχολική χρονιά 2011-12 σε ορισμένα νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια. Το 2012-2013 θα γενικευθεί η εφαρμογή στα σχολεία όλης χώρας.

Μεταρρύθμιση
«Σε αντίθεση με το παρελθόν που κάθε μεταρρύθμιση ξεκινούσε με το σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ, εμείς ξεκινάμε από τη βάση -από το νηπιαγωγείο μέχρι το λύκειο- για να προετοιμάσουμε μια πραγματική αλλαγή στην ανώτατη εκπαίδευση», δήλωσε χτες η υπουργός Παιδείας μιλώντας στο υπουργικό συμβούλιο και συμπλήρωσε: «Πρόκειται για μια συνολική πολιτική πρόταση που οδηγεί στην υλοποίηση της προεκλογικής μας δέσμευσης για δημόσια, δωρεάν και υψηλής ποιότητας παιδεία για όλους. Μια πρόταση που επίσης κάνει πράξη το σύνθημα «πρώτα o μαθητής», διότι θέτει τον μαθητή στο επίκεντρο των πρωτοβουλιών μας, με όλα τα άλλα να ακολουθούν».

Απευθυνόμενη στους υπόλοιπους υπουργούς η Αννα Διαμαντοπούλου κατέληξε υπογραμμίζοντας ότι «αυτή την πολιτική καταθέτουμε σήμερα που εμπεριέχει όραμα και τομές, νομοθετικές ρυθμίσεις και άμεσες παρεμβάσεις, πιλοτικές εφαρμογές και οριστικά μέτρα. Είναι το δικό μας σχέδιο δράσης για την εκ βάθρων αναστήλωση του εκπαιδευτικού μας συστήματος, για την αναβάθμιση της παιδείας μας».

Ψηφιακά τα βιβλία - Ιντερνετ σε κάθε τάξη

1 Ευρυζωνικότητα παντού και εξοπλισμός σε κάθε τάξη, ώστε να διασφαλίζεται η πρόσβαση στο Διαδίκτυο ως βασικό δικαίωμα και απαραίτητο εφόδιο για κάθε μαθητή και εκπαιδευτικό. Αναβάθμιση των σχολικών υποδομών και δικτύων που θα περιλαμβάνουν διαδραστικούς πίνακες και δίκτυα υπολογιστών σε κάθε σχολείο. Στόχος η σταδιακή αναβάθμιση από το 2010 της ευρυζωνικότητας σε 24 Mbps για όλα τα σχολεία και μέχρι τέλος του έτους η ένταξη 1.350 σχολείων στο δίκτυο Οπτικών Ινών.

2 Πύλη πληροφόρησης κάθε λεπτό για κάθε γονιό, μαθητή και εκπαιδευτικό. Δημιουργία πύλης ηλεκτρονικής διακυβέρνησης για τις διοικητικές υπηρεσίες του υπουργείου και των περιφερειακών μονάδων, όπου θα παρέχονται υπηρεσίες «Μιας Στάσης». Δηλαδή εξατομικευμένη ψηφιακή πληροφόρηση, ενημέρωση και διοικητική εξυπηρέτηση προς τους γονείς, τους υπαλλήλους και τους εκπαιδευτικούς των σχολικών μονάδων, χωρίς να απαιτείται η φυσική τους παρουσία.

3 Ψηφιακό μάθημα. Ολα τα υπάρχοντα σχολικά βιβλία, ψηφιοποιούνται. Δυνατότητα πρόσβασης στο ψηφιοποιημένο εκπαιδευτικό υλικό από το σχολείο και από το σπίτι ώστε οι μαθητές, να μελετούν, να εκπονούν και να παραδίδουν τις εργασίες τους ηλεκτρονικά. Αντίστοιχα, ο εκπαιδευτικός θα μπορεί ψηφιακά να αναθέτει εργασίες για το μάθημα, να αξιολογεί τη γνώση με διαγωνίσματα, να παρακολουθεί και να βαθμολογεί τις εργασίες των μαθητών αλλά και να τηρεί ημερολόγιο του μαθήματος. Στόχος, με αρχή από το 2010, να υπάρξει η δυνατότητα πρόσβασης σε ψηφιακό εκπαιδευτικό υλικό που θα αναρτάται σταδιακά και θα καλύπτει το σύνολο των τάξεων του γυμνασίου και λυκείου.

ΝΕΟ ΣΥΣΤΗΜΑ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΩΝ - ΑΛΛΓΕΣ ΣΤΑ ΛΥΚΕΙΑ
«Τράπεζα ερωτήσεων» για την πρόσβαση σε ΑΕΙ - ΤΕΙ


Σύμφωνα με τους προγραμματισμούς του υπουργείου, από το 2013 θα ισχύσουν αλλαγές και στην εισαγωγή στα ΑΕΙ, ενώ ήδη ετοιμάζονται νέα αναλυτικά προγράμματα. Συγκεκριμένα στα σχέδια του υπουργείου αναφέρονται τα εξής:

Οι εισαγωγικές εξετάσεις θα διεξάγονται σε εθνικό επίπεδο κεντρικά, αλλά πλέον τα θέματα θα επιλέγονται από σχετική τράπεζα στην οποία περιλαμβάνεται πληθώρα θεμάτων σταθμισμένης δυσκολίας.

Τα ιδρύματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης θα ορίζουν τους όρους που λαμβάνονται υπόψη για την εισαγωγή φοιτητών στα τμήματά τους, χωρίς ωστόσο να διευκρινίζεται ο ακριβής τρόπος επιλογής.

Αναδιοργανώνονται πλήρως οι δύο τελευταίες τάξεις του λυκείου. Θα μειωθεί ο σημερινός υψηλός αριθμός μαθημάτων χωρίς να μειωθεί ο συνολικός χρόνος εργασίας μαθητών και εκπαιδευτικών, ενώ ο περιορισμένος αριθμός γνωστικών αντικειμένων θα αντιστοιχεί σε ορισμένα υποχρεωτικά μαθήματα κορμού και σε μαθήματα επιλογής.

Οι αλλαγές στο επίπεδο του λυκείου είναι οργανικά ενταγμένες στις συνολικές αλλαγές και αναβάθμιση της ποιότητας στις βαθμίδες της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Το Πρόγραμμα Σπουδών του Λυκείου οργανώνεται ταυτόχρονα με αυτό της υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Ενώ παράλληλα οργανώνεται και ο τρόπος πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Ξένες γλώσσες: Εκπαίδευση με πιστοποίηση

Προγραμματίζεται πιλοτικό πρόγραμμα εκμάθησης αγγλικής και θα εφαρμοστεί πειραματικά σε 60 δημοτικά σχολεία και 30 γυμνάσια σε διαφορετικούς νομούς της χώρας. Η πρόταση είναι η αποφοίτηση από το δημοτικό να συνδέεται με πιστοποίηση Α2 ή Β1 και η αποφοίτηση από το γυμνάσιο με πιστοποίηση Β2 (καλή γνώση - first certificate/lower).

Προϋπολογισμός. Για την υλοποίηση του «νέου σχολείου» θα διατεθούν 575 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ, ενώ επιπλέον 815 εκατομμύρια ευρώ θα κατευθυνθούν σε ειδικό πρόγραμμα του υπουργείου για την αναβάθμισης της σχολικής στέγης.

Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης και επιμορφωτικά προγράμματα - Οι αλλαγές για τους εκπαιδευτικούς

1 Καθιέρωση Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής Κατάρτισης. Το πιστοποιητικό παρέχεται κατά τη διάρκεια των σπουδών και εντάσσεται στο Πρόγραμμα των Τμημάτων με τη μορφή «Ειδικού Προγράμματος Σπουδών στις Επιστήμες της Αγωγής» και μετά την αποφοίτηση και με βάση όρους και προϋποθέσεις που τίθενται από το υπουργείο Παιδείας σε συνεννόηση με τα ανώτατα ιδρύματα.

2 Επιμόρφωση. Η διάρκεια των επιμορφωτικών προγραμμάτων υπολογίζεται σε 200 ώρες, εκ των οποίων 50 ώρες κατά πρόσωπο και 150 ώρες εξ αποστάσεως. Και θα υλοποιηθούν από μεγάλο αριθμό εκπαιδευτών / πολλαπλασιαστών που θα επιλεγούν με διαφανείς και αξιοκρατικές διαδικασίες.

3 Προσλήψεις. H εισαγωγή στο εκπαιδευτικό σύστημα προβλέπεται:

Με βάση τα κενά των σχολικών μονάδων

Μετά από επιτυχείς εξετάσεις στο ΑΣΕΠ εκπαιδευτικών που θα διαθέτουν Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Κατάρτισης

Με πρόσληψη από το υπουργείο Παιδείας σε επίπεδο Διεύθυνσης Εκπαίδευσης, με βάση την επιτυχία του στο ΑΣΕΠ, συνυπολογίζοντας την προϋπηρεσία και τις μεταπτυχιακές σπουδές.

Με μεταβατική περίοδο για γρήγορη αλλά ομαλή μετάβαση στο νέο σύστημα.

4 Μεταθέσεις. Η πολιτεία θα αποτυπώνει τα πραγματικά κενά. Θα προχωρήσει επίσης η επανακατάταξη των δυσπρόσιτων σχολικών μονάδων στις οποίες οι εκπαιδευτικοί θα έχουν υψηλή μοριοδότηση υπό την αυτονόητη προϋπόθεση ότι υπηρετούν εκεί.

5 Αποσπάσεις. Κανένας εκπαιδευτικός δεν θα μετακινείται εάν δεν υπάρχει ο αντικαταστατής του και οι θέσεις θα προκηρύσσονται αμέσως μετά τις μεταθέσεις. Μόνο σε ειδικές περιπτώσεις, εκπαιδευτικοί που διανύουν το στάδιο της δοκιμαστικής υπηρεσίας θα μπορούν να αποσπασθούν σε άλλα σχολεία αλλά όχι σε υπηρεσίες. Προβλέπεται εθελοντική μετάταξη εκπαιδευτικών σε διοικητικές θέσεις.

6 Δόκιμος εκπαιδευτικός. Ο εκπαιδευτικός προβλέπεται να διορίζεται ως δόκιμος με διετή θητεία και θα μονιμοποιείται μετά από αξιολόγηση. Η αξιολόγηση μπορεί να καταλήξει σε πρόταση μονιμοποίησης ή μετάταξής του σε άλλη υπηρεσία του υπουργείου Παιδείας.

7 Επιλογή στελεχών διοίκησης στην εκπαίδευση. Καθίσταται υποχρεωτική η επιμόρφωση σε θέματα διοίκησης της Εκπαίδευσης σε συνεργασία με το Εθνικό Κέντρο Δημόσιας Διοίκησης. Παράλληλα υπηρετείται η διαμόρφωση ενός πλαισίου επαγγελματικής εξέλιξης των διοικητικών στελεχών. Προϋπόθεση επιλογής θα είναι η συμμετοχή σε προγράμματα αυτοαξιολόγησης και αξιολόγησης σε δεύτερη φάση. Δημιουργείται μηχανισμός αξιολόγησης της σχολικής μονάδας στο πλαίσιο του οποίου θα γίνεται κάθε χρόνο η ανάδειξη των 100 καινοτόμων σχολείων και εκπαιδευτικών.

Γ. Παπανδρέου: Προχωράμε στις αλλαγές παρά την κρίση

«Δεν θα αφήσουμε τη σημερινή κρίση να μας αποπροσανατολίσει από τις μεγάλες αλλαγές που έχουμε στο Πρόγραμμά μας, από τις δεσμεύσεις μας, που και αυτές ανασυγκροτούν τη χώρα μας σε μια νέα βάση», δήλωσε ο πρωθυπουργός Γιώργος Παπανδρέου μιλώντας στο Υπουργικό Συμβούλιο για τα θέματα Παιδείας.

Ο πρωθυπουργός υπογράμμισε ότι θα πρέπει να χτυπηθεί το τεράστιο κόστος, γιατί παρότι μιλάμε για «δωρεάν Παιδεία», δεν είναι καθόλου δωρεάν για τις περισσότερες οικογένειες. Ζήτησε από τους εκπαιδευτικούς να μη φοβηθούν την αξιολόγηση, «που θα μας βοηθήσει να στηρίξουμε και το εκπαιδευτικό τους έργο. Ομως ζητώ και τον σεβασμό τους στον γονιό και τον μαθητή, με τους οποίους η σχέση τους πρέπει να είναι ξεκάθαρη». Ο πρωθυπουργός κατέληξε λέγοντας ότι «τώρα θα αλλάξουν όλα. Δεν υπάρχει «δεν μπορώ» από κανέναν».

Πηγή: Έθνος (ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου