Χρήστου Κάτσικα
Στο πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία που ψηφίστηκε στα μέσα του προηγούμενου μήνα στη Βουλή (ν. 3848/2010 «Αναβάθμιση του ρόλου του εκπαιδευτικού – καθιέρωση κανόνων αξιολόγησης και αξιοκρατίας στην εκπαίδευση και λοιπές διατάξεις» )επισημαίνεται ότι για να συμμετέχει υποψήφιος εκπαιδευτικός σε πανελλήνιο διαγωνισμό για την είσοδό του στην εκπαίδευση θα πρέπει να διαθέτει πιστοποιητικό παιδαγωγικής κατάρτισης.
Σύμφωνα με τη νέα νομοθεσία (ν.3848/2010) η παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια πιστοποιείται: α) Με βεβαίωση περί επιτυχούς παρακολούθησης ειδικού προγράμματος σπουδών τουλάχιστον εξαμηνιαίας διάρκειας, το οποίο παρέχεται από τμήμα Ανώτατου Εκπαιδευτικού Ιδρύματος (Α.Ε.Ι.) ή από ομάδες συνεργαζόμενων τμημάτων του ίδιου ή περισσότερων Α.Ε.Ι. ή β) Με την κατοχή πτυχίου τμήματος Α.Ε.Ι., το πρόγραμμα σπουδών του οποίου εξασφαλίζει την προς τούτο αναγκαία θεωρητική κατάρτιση και πρακτική εξάσκηση και οι απόφοιτοι του οποίου έχουν τα ειδικά τυπικά προσόντα διορισμού στην πρωτοβάθμια ή δευτεροβάθμια εκπαίδευση ή γ) Με την κατοχή πτυχίου παιδαγωγικών τμημάτων Α.Ε.Ι., ή δ) Με την κατοχή μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών ή διδακτορικού διπλώματος στις επιστήμες της αγωγής, ή ε) Με την κατοχή παιδαγωγικού πτυχίου της Παιδαγωγικής Τεχνικής Σχολής (ΠΑ.ΤΕ.Σ.) ή της Ανωτέρας Σχολής Εκπαιδευτικών Τεχνολόγων Μηχανικών (Α.Σ.Ε.ΤΕ.Μ.) της πρώην Σχολής Εκπαιδευτικών Λειτουργών Επαγγελματικής και Τεχνικής Εκπαίδευσης (Σ.Ε.Λ.Ε.Τ.Ε.) ή της Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε.).
Και εδώ αρχίζουν τα «νόστιμα». Τον Απρίλιο που μας πέρασε, λίγο μετά την παρουσίαση από το Υπουργείο Παιδείας της πρόθεσής του να θεσμοθετήσει το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας ως κριτήριο συμμετοχής στους διαγωνισμούς των εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ) η Ένωση Ελλήνων Φυσικών ανακοίνωσε ότι «σε συνεργασία με το Εργαστήριο Διδακτικής και Επιστημολογίας Φ.Ε του ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΥ ΤΜΗΜΑΤΟΣ του ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΑΘΗΝΩΝ και το Πρόγραμμα Ιστορίας, Φιλοσοφίας και Διδακτικής των Επιστημών του ΕΘΝΙΚΟΥ ΙΔΡΥΜΑΤΟΣ ΕΡΕΥΝΩΝ διοργανώνει Σεμινάριο Επιμόρφωσης το οποίο ξεκινά τέλος Απριλίου». Σύμφωνα με την Ένωση Φυσικών «κύριος σκοπός του Σεμιναρίου Επιμόρφωσης είναι η Παιδαγωγική Κατάρτιση των υποψηφίων και εν ενεργεία καθηγητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης».
Να θυμίσουμε ότι, σύμφωνα με τις καταγγελίες των Εκπαιδευτικών Ομοσπονδιών (ΟΛΜΕ – ΔΟΕ) αλλά και πολλών Συλλόγων και Ενώσεων Εκπαιδευτικών Α/βάθμιας και Β/βάθμιας Εκπαίδευσης, η Ένωση Φυσικών συμπεριλαμβάνεται σε αυτούς τους φορείς που τα τελευταία χρόνια διοργάνωσε πολλά σεμινάρια με πληρωμή (1700 – 2.200 ευρώ) που αφορούσαν την Ειδική Αγωγή (ο νόμος προέβλεπε ότι μπορεί ο εκπαιδευτικός να προσληφθεί σε σχολείο ειδικής αγωγής εάν παρακολουθήσει σεμινάριο 400 ωρών) «ποντάροντας» σε ένα ακροατήριο με χιλιάδες άνεργους πτυχιούχους που γίνονταν εύκολα αντικείμενο οικονομικής εκμετάλλευσης στη πορεία διεκδίκησης μιας θέσης στο δημόσιο σχολείο.
ΑΠΙΣΤΕΥΤΗ ΙΣΤΟΡΙΑ
Η ιστορία είναι απίστευτη κι όμως αληθινή! Παίρνοντας μια «νομοθετική πάσα» από την προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, διάφοροι «ειδικοί», με όχημα τη θέση τους στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο, έστησαν, εδώ και 2 – 2,5 περίπου χρόνια, ένα ακριβοπληρωμένο εμπόριο ελπίδων με ακροατήριο χιλιάδες άνεργους πτυχιούχους. Ουσιαστικά και τυπικά ο χώρος της Ειδικής Αγωγής και οι προσλήψεις εκπαιδευτικών σε αυτόν τείνει να μετατραπεί σε επιχείρηση κερδοσκοπικών συμφερόντων και προσωπικής εκμετάλλευσης ενώ την ίδια στιγμή εκατοντάδες πτυχιούχοι από τα τμήματα Ειδικής Αγωγής των Ελληνικών Πανεπιστημίων μένουν αδιόριστοι.
Με δήλωση της πριν από λίγους μήνες (22/12/2009) η υφυπουργός Παιδείας Εύη Χριστοφιλοπούλουτόνισε ότι«θα καταργηθούν τα ακριβοπληρωμένα σεμινάρια των 400 ωρών ως προσόν διορισμού, που αποτελούν εμπαιγμό τόσο για την επιμόρφωση που παρέχουν, όσο και για τους κατόχους αναγνωρισμένων τίτλων σπουδών στην ειδική αγωγή». Η σωστή αυτή δήλωση της υφυπουργού Παιδείας ουσιαστικά αποτελούσε απάντηση στις καταγγελίες της εκπαιδευτικής κοινότητας για την απίστευτη εκμετάλλευση χιλιάδων άνεργων εκπαιδευτικών από διάφορους φορείς που ουσιαστικά «πουλούσαν» πολύ ακριβά μέσω σεμιναρίων την υπόσχεση πρόσληψης στο δημόσιο σχολείο.
Ωστόσο το «χρυσό» εμπόριο σεμιναρίων όχιμόνο συνεχίζεται αμείωτο αλλά χρησιμοποιεί την υποδομή και τους υπαλλήλους της δημόσιας εκπαίδευσης. Τελευταία πάλι η Ένωση Ελλήνων Φυσικών σε συνεργασία με το ΚΕΚ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων καλούσε τους ενδιαφερόμενους να παρακολουθήσουν νέο Σεμινάριο διάρκειας 400 ωρών στο Κιλκίς (εκεί έφτασε η χάρη τους αφού πέρασαν από πολλές άλλες πόλεις). Το Σεμινάριο τιμάται 2.200 ευρώ και το καταπληκτικό είναι ότι χρησιμοποιεί τις αίθουσες δημόσιου σχολείου (ΕΠΑΛ Κιλκίς) ενώ οι ενδιαφερόμενοι καλούνταν να κάνουν αίτηση σε εκπαιδευτικό που εργάζεται στην Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης του Κιλκίς!
ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ …ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ ΚΑΙ ΓΙΑ ΟΛΑ!
Αν ρίξει κανείς μια ματιά στην ηλεκτρονική σελίδα της Ένωσης Ελλήνων Φυσικών θα διαπιστώσει ότι δεν υπάρχει τα τελευταία χρόνια ρύθμιση του Υπουργείου Παιδείαςπου αφορά σε κριτήρια πρόσληψης ή επιλογής προσωπικού το οποίο να μην προσφέρεται από την Ένωση Ελλήνων Φυσικών (σε συνεργασία πάντα με κάποιον φορέα) με δίδακτρα!Θεσμοθετείται ο διαγωνισμός των εκπαιδευτικών (ΑΣΕΠ); Η ΕΕΦ οργανώνει σεμινάρια παιδαγωγικών και γνωστικού αντικειμένου για τους πτυχιούχους Φυσικούς που θέλουν να πάρουν μέρος στο διαγωνισμό. Αντίτιμο; Πάνω από 2.000 ευρώ. Βάζει η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείαςκριτήριο τη γνώση της γραφής Braille για την πρόσληψη εκπαιδευτικών σε σχολεία τυφλών παιδιών; Η Ε.Ε.Φ προσφέρει Σεμινάριο 50 ωρών της γραφής Braille με δίδακτρα. Για την Ειδική Αγωγή το ίδιο. Ετοιμάζεται κρίση/επιλογή στελεχών από το Υπουργείο Παιδείας; Η Ένωση Ελλήνων Φυσικών διοργανώνει (σε συνεργασία με το ΧΑΡΟΚΟΠΕΙΟ Πανεπιστήμιο) Σεμινάριο Εξειδίκευσης στην ΟΡΓΑΝΩΣΗ και ΔΙΟΙΚΗΣΗ της ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ 250 ωρών με δίδακτρα 900 ευρώ! Σύμφωνα με την ΕΕΦ με το Σεμινάριο αυτό «προετοιμάζει τους εκπαιδευτικούς για την ανάληψη θέσης Στελέχους της Εκπαίδευσης (π.χ. συμβούλου εκπαίδευσης, υποδιευθυντή, διευθυντή, κ.λπ.), τόσο με την απόκτηση γνώσεων Διοίκησης Εκπαιδευτικών Μονάδων, όσο και με τις κατάλληλες δεξιότητες για την αποτελεσματική διεκπεραίωση του έργου τους ως στελέχη της εκπαίδευσης».
Σε κάθε περίπτωση, βέβαια υπονοείται ή δηλώνεται ότι «το προσόν της Βεβαίωσης Επιμόρφωσης πριμοδοτείται για διεκδίκηση διευθυντικών θέσεων στο Δημόσιο Τομέα (Σχολεία και Διευθύνσεις Β/θμιας Εκπαίδευσης)»
Τι συμβαίνει; Πως καταλήξαμε να ιδιωτικοποιούνται «προσόντα» που μέχρι πριν από λίγο προσφέρονταν δωρεάν από το δημόσιο Πανεπιστήμιο ή από άλλους δημόσιους φορείς; Πως γίνεται η πρόσληψη στη σχολική εκπαίδευση ή η επιλογή εκπαιδευτικών για στελέχωση της εκπαίδευσης να «ξεκλειδώνει» με σεμινάρια που πρέπει να πληρωθούν ακριβά;
Για πρώτη φορά στην ιστορία του νέου Ελληνικού Κράτους, σύμφωνα με ανακοίνωση της Διδασκαλικής Ομοσπονδίας Ελλάδας (ΔΟΕ) δίνεται η δυνατότητα, μέσω αυτών των προγραμμάτων, να χορηγούνται ακαδημαϊκοί τίτλοι και επαγγελματικές πιστοποιήσεις με υψηλότατο κόστος (που ξεκινάει από 1700 € έως και 2.500 € το άτομο) για τους συμμετέχοντες ανέργους εκπαιδευτικούς. Σύμφωνα με καταγγελίες επιμορφούμενων, της ΟΛΜΕ, της ΔΟΕ, τουΣυλλόγου Μετεκπαιδευομένων Δασκάλων και Νηπιαγωγών του Μαρασλείου κλπ στα σεμινάρια αυτά ο δημόσιος έλεγχος είναι ανύπαρκτος, ο αριθμός των συμμετεχόντων είναι διαρκώς αυξανόμενος, ενώ ορισμένα συρρικνώνονται στο εξάμηνο και η επιμόρφωση «στριμώχνεται σε «αγχωμένα» Σαββατοκύριακα με 9ωρα και 10ωρα μαθήματα από πόλη σε πόλη σε όλη την Ελλάδα.
Η ΜΕΘΟΔΕΥΣΗ
Αξίζει κανείς να παρακολουθήσει πως μεθοδεύεται όλη αυτή η ιστορία. Τα θέματα των Σεμιναρίων συνδέονται σχεδόν πάντα με τα κριτήρια προσλήψεων. Ακούγεται ότι στα Διαπολιτισμικά σχολεία θα προσλαμβάνονται όσοι έχουν ανάλογη εξειδίκευση; Δημιουργείται Σεμινάριο που παρέχει Βεβαίωση για τη Διαπολιτισμική εκπαίδευση! Ακούγεται ότι για την πρόσληψη στα ειδικά σχολεία θα «μετράει» μια ανάλογη εξειδίκευση ή η νοηματική γλώσσα ή η γνώση της γραφής Braille; Οργανώνονται ανάλογα Σεμινάρια με ανάλογες Βεβαιώσεις. Το παράξενο είναι ότι η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας ερχόταν να επικυρώσει κάθε φορά με νόμο την πρόσληψη εκπαιδευτικών που ανάμεσα σε άλλα θα είχαν και τη Βεβαίωση παρακολούθησης ανάλογων Σεμιναρίων. Σε περίπτωση που η υπάρχουσα νομοθεσία δεν προβλέπει τη «χρήση» ανάλογης «Βεβαίωσης» τότε ξεσηκώνονται όσοι «εξειδικεύθηκαν» από τα γνωστά Σεμινάρια και απαιτούν να μοριοδοτηθούν τα προσόντα που με τόσο κόπο και χρήμα απέκτησαν!
Πηγή: Τα Νέα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου