28/6/10

Από τα ΑΕΙ η επιλογή των φοιτητών

Να αναλάβουν τα πανεπιστήμια την επιλογή των φοιτητών με γραπτές εξετάσεις σε περιορισμένο αριθμό μαθημάτων και οι υποψήφιοι να εισάγονται σε σχολή και όχι σε τμήμα. Ύστερα από έναν με ενάμιση χρόνο και ανάλογα με τις επιδόσεις του, ο φοιτητής θα εγγράφεται στο τμήμα που επιθυμεί ή θα αλλάζει σχολή.

Αυτή είναι η πρόταση που κατέθεσαν οι πρυτάνεις κατά την 64η σύνοδό τους, ο οποία ολοκληρώθηκε το Σάββατο στο Λιτόχωρο Πιερίας και φαίνεται να υιοθετείται από το υπουργείο Παιδείας.
Η χωροταξική αναδιάρθρωση των ΑΕΙ και -κυρίως- των ΤΕΙ αναδείχθηκε για άλλη μία φορά σε θέμα «αγκάθι», αφού πρέπει να συγχωνευτούν ή να καταργηθούν γνωστικά αντικείμενα που δεν συγκεντρώνουν τις προτιμήσεις των υποψηφίων, ενώ εκτενής κουβέντα έγινε και για το άσυλο, με τους πρυτάνεις να δέχονται ότι το πλαίσιο νόμου που υπάρχει είναι επαρκές.

Η υπουργός Παιδείας, Αννα Διαμαντοπούλου, κατέθεσε τον νόμο-πλαίσιο με τις τέσσερις μεγάλες αλλαγές για την ανώτατη εκπαίδευση και έκανε γνωστό ότι στο τέλος Αυγούστου θα γίνει σύσκεψη με τη συμμετοχή και επιστημόνων από το εξωτερικό, ενώ το νομοσχέδιο μετά τη διαβούλευση -που θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο- θα κατατεθεί στη Βουλή στις αρχές του επόμενου χρόνου.
Οι αλλαγές θα κινούνται σε τέσσερις ενότητες που θα αφορούν το μοντέλο διοίκησης του πανεπιστημίου με ορίζοντα την αυτοτέλεια και λογοδοσία του, το νέο πλαίσιο σπουδών -εκπαιδευτικό και ερευνητικό έργο-, τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων (ξενόγλωσσα προγράμματα σπουδών, ξένοι φοιτητές κ.ά.), καθώς και τη λειτουργική τους ενοποίηση, δηλαδή τη χωροταξική και θεματική τους αναδιάρθρωση.
Παράλληλα, η υπουργός απέκλεισε αυξήσεις στη χρηματοδότηση των πανεπιστημίων (αντιστοιχεί στο 1,4% του ΑΕΠ).
«Τα προβλήματα είναι θεσμικά, αφορούν την αυτοτέλεια και αυτοδιοίκηση των πανεπιστημίων, μέχρι την οργάνωση σπουδών και τον διεθνή τους ρόλο. Δεν θεωρώ ότι αν δεν λυθεί το θέμα της χρηματοδότησης με τον τρόπο που θα θέλαμε, δεν μπορούμε να προχωρήσουμε σε αλλαγές. Θα προχωρήσουμε σε μεγάλες θεσμικές αλλαγές που θα υποβοηθήσουν και το χρηματοδοτικό», είπε η κ. Διαμαντοπούλου.
Από την πλευρά του ο υφυπουργός Παιδείας, Γιάννης Πανάρετος, σημείωσε ότι «με το νέο πλαίσιο λειτουργίας των πανεπιστημίων, κλείνει μία εποχή που αφορούσε έναν συγκεκριμένο τρόπο λειτουργίας και ξεκινά μία νέα εποχή που μπορεί και πρέπει να φέρει το ελληνικό πανεπιστήμιο στο επίκεντρο των αλλαγών σε ευρωπαϊκό επίπεδο».
Σύγκλιση
Αναφορικά με τη λογοδοσία και την οικονομική ανεξαρτησία των πανεπιστημίων, πρυτάνεις και υπουργείο φαίνεται να καταλήγουν σε συμφωνία τετραετών οικονομικών προγραμματισμών για τα ΑΕΙ, οι οποίοι όμως θα περιλαμβάνουν και τη μισθοδοσία των εκπαιδευτικών.
«Ενα πανεπιστήμιο που θα μπορεί να ρυθμίζει τα του οίκου του με αυτάρκεια και αυτοτέλεια, πάντα λογοδοτώντας, είναι πανεπιστήμιο το οποίο θα μπορεί να κάνει αποτελεσματικές παρεμβάσεις», δήλωσε ο πρύτανης του ΑΠΘ, Αναστάσιος Μάνθος.
Στη σύνοδο συζητήθηκαν ακόμη ζητήματα όπως τα ηλεκτρονικά συγγράμματα και το ηλεκτρονικό βιβλίο, η προετοιμασία των ιδρυμάτων για το πιστοποιητικό παιδαγωγικής επάρκειας, η κατάρτιση εσωτερικού κανονισμού και κώδικα δεοντολογίας των ΑΕΙ, οι προοπτικές συμμετοχής της Συνόδου σε διεθνείς ακαδημαϊκούς θεσμούς, η έρευνα, τα επαγγελματικά δικαιώματα αποφοίτων κ.ά.
ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ, Η ΔΙΟΙΚΗΣΗ, ΤΑ ΠΤΥΧΙΑ
Εντεκα αλλαγές για το πανεπιστήμιο του μέλλοντος

1 Η εισαγωγή των φοιτητών θα γίνεται σε Σχολές. Η κατανομή τους στα επιμέρους προγράμματα σπουδών θα γίνεται μετά από το τέλος του πρώτου ακαδημαϊκού έτους, ανάλογα με την επίδοση και τις προτιμήσεις των φοιτητών, χωρίς να αποκλείεται και η αλλαγή προγράμματος σπουδών σε επόμενα έτη. Υιοθέτηση και εφαρμογή του ευρωπαϊκού συστήματος ECTS με βάση τις διδακτικές μονάδες.
2 Η διοίκηση των ΑΕΙ από τις πρυτανικές αρχές θεωρείται παρωχημένη. Μελλοντικά, τα ιδρύματα θα διοικούνται από Συμβούλιο Διοίκησης.
3 Η πλήρης διαχείριση των οικονομικών των Πανεπιστήμιων, περιλαμβανομένης της μισθοδοσίας, θα περιέλθει στα ίδια τα Πανεπιστήμια. Η χρηματοδότηση από το κράτος θα γίνεται επί τη βάσει προγραμματικών συμφωνιών.
4 Οι παροχές προς τους φοιτητές (σίτιση, στέγαση κλπ) θα γίνονται αποκλειστικά από τα ίδια τα πανεπιστήμια.
5 Βασική Ακαδημαϊκή Μονάδα θα είναι η Σχολή που θα απονέμει και τα πτυχία με βάση τα προγράμματα σπουδών. Τα Τμήματα θα υφίστανται ως διοικητικές μονάδες συγκεκριμένων επιστημονικών πεδίων, αλλά όχι ως στεγανές κιβωτοί για το πρόγραμμα σπουδών ενός φοιτητή.
6 Αλλαγή του σημερινού συστήματος εξεταστικών περιόδων που έχει μετατρέψει το πανεπιστήμιο σε εξεταστικό κέντρο.
7 Υιοθέτηση του ψηφιακού συγγράμματος που θα είναι ελεύθερα διαθέσιμο στο Διαδίκτυο.
8 Σύστημα πιστοποίησης όλων των προγραμμάτων σπουδών. Το υπουργείο Παιδείας δεν θα έχει πλέον εμπλοκή στη δημιουργία των προγραμμάτων αυτών.
9 Ενίσχυση των διεθνών προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών που θα προσελκύουν και ξένους φοιτητές.
10 Η εκλογή των καθηγητών θα γίνεται από διεθνούς σύνθεσης εκλεκτορικά σώματα. Δυνατότητα εκλογής και αλλοδαπών ως μελών ΔΕΠ.
11 Θα παρέχεται η δυνατότητα ταυτόχρονης κατοχής θέσης ΔΕΠ σε ελληνικά και ξένα πανεπιστήμια, ώστε οι διακεκριμένοι Ελληνες- Ελληνίδες και ξένοι επιστήμονες να μπορούν να προσφέρουν την εμπειρία τους στα ελληνικά πανεπιστήμια χωρίς να υποχρεώνονται να εγκαταλείπουν τη θέση τους.
Πηγή: Έθνος (ΝΙΚΟΛ. ΤΡΙΓΚΑ - ΜΑΡΙΑ ΡΙΤΖΑΛΕΟΥ)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου