21/7/10

Χάνεται η «σιγουριά» του διορισμού

Τα τελευταία χρόνια τα παιδαγωγικά τμήματα συγκέντρωναν τεράστιο ενδιαφέρον, καθώς μέχρι πρότινος οδηγούσαν σε σίγουρη επαγγελματική αποκατάσταση, ωστόσο τα στοιχεία δείχνουν πως οι προοπτικές απορρόφησης δασκάλων και νηπιαγωγών δεν είναι πλέον ευοίωνες
Υποψήφιοι, οι οποίοι από τώρα και στο εξής στοχεύουν στις σχολές οι οποίες οδηγούν στα συγκεκριμένα επαγγέλματα θα πρέπει να συνεκτιμήσουν τα αποτελέσματα της έρευνας πριν αποφασίσουν να εστιάσουν το ενδιαφέρον τους αποκλειστικά και μόνο προς τα παιδαγωγικά τμήματα.
Τα τελευταία χρόνια τα τμήματα αυτά συγκεντρώνουν τεράστιο ενδιαφέρον από την πλευρά των μαθητών καθώς γνώριζαν ότι αμέσως μόλις αποφοιτήσουν θα μπορέσουν να απορροφηθούν στους κόλπους της εκπαίδευσης (δημόσιας και ιδιωτικής). Γι’ αυτόν τον λόγο άλλωστε οι βάσεις στα συγκεκριμένα τμήματα εκτοξεύθηκαν σε δυσθεώρητα ύψη.

Πέρσι για παράδειγμα η βάση εισαγωγής στο τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Αθήνας σκαρφάλωσε στα 18.856, ενώ το τμήμα αυτό είχαν δηλώσει ως πρώτη προτίμηση 1.778 άτομα! Στο αντίστοιχο τμήμα της Θεσσαλονίκης η βάση πέρυσι έφτασε στα 18.887 μόρια και το είχαν δηλώσει ως πρώτη προτίμηση 2.185 άτομα! Ανάλογη αναμένεται να είναι η εικόνα και φέτος.
Η έρευνα υλοποιήθηκε από την επιστημονική ομάδα της εταιρείας συμβούλων σταδιοδρομίας Employ και όπως εξηγούν εφαλτήριο αποτέλεσαν εξαρχής τα ερωτήματα δεκάδων μαθητών οι οποίοι εξέφραζαν την απορία αν θα πρέπει να αξιοποιήσουν τις υψηλές βαθμολογίες τους για τη «σιγουριά» του Παιδαγωγικού και κατά δεύτερο λόγο οι ανατροπές που επιφέρει η αλλαγή στα ασφαλιστικά δεδομένα, η οποία επηρεάζει και τις εργασιακές προοπτικές των αυριανών δασκάλων και νηπιαγωγών.
Υπερκαλύπτουν τις ανάγκες: Αδιόριστοι σήμερα 3.500 δάσκαλοι
Οπως επισημαίνουν οι ερευνητές, την πενταετία 2005-10 διορίστηκαν συνολικά 8.387 μόνιμοι δάσκαλοι, ενώ την τελευταία 20ετία 35.822 άτομα. Ο αριθμός πρόσληψης αναπληρωτών διατηρείται σταθερός την τελευταία 5ετία καθώς κάθε χρόνο διορίζονται κατά μέσο όρο περίπου 3.500 δάσκαλοι.
Σήμερα ο αριθμός των αδιόριστων δασκάλων φτάνει περίπου τα 3.500 άτομα. Φαίνεται λοιπόν ότι οι ανάγκες για μόνιμους διορισμούς υπερκαλύπτονται από τον αριθμό των δασκάλων.
Με τα παραπάνω στοιχεία καταρρίπτεται όμως ο μύθος ότι όλοι οι δάσκαλοι διορίζονται άμεσα στο δημόσιο ως μόνιμοι. Βέβαια 3.500 περίπου αδιόριστοι δάσκαλοι εργάζονται ως αναπληρωτές για διάστημα 2 έως 10 μηνών περίπου, ωστόσο, ο αριθμός αναμένεται να μειωθεί με αποτέλεσμα να υπάρχουν βάσιμες ενδείξεις ότι οι νέοι απόφοιτοι δεν θα απορροφούνται ούτε ως αναπληρωτές σε τόσο σύντομο χρονικό διάστημα.
Την ίδια στιγμή παρατηρείται συνεχής μείωση του μαθητικού δυναμικού των δημοτικών σχολείων όπως επίσης και των εκπαιδευτικών μονάδων. Οπως επισημαίνεται στην έρευνα, οι ενδιαφερόμενοι για τα παιδαγωγικά θα πρέπει να γνωρίζουν ότι ο αριθμός των συνταξιοδοτήσεων και κατά συνέπεια και των διορισμών θα μειωθεί δραστικά τα επόμενα χρόνια, αφού οι περισσότεροι δάσκαλοι δεν θεμελιώνουν δικαίωμα συνταξιοδότησης.
Συνεπώς, οι φετινοί υποψήφιοι των πανελληνίων πιθανόν να είναι από τους τελευταίους αυριανούς δασκάλους, που θα συναντήσουν καλές προοπτικές απορρόφησης με σύντομα σχετικά διαστήματα αναμονής για τον διορισμό τους στη δημόσια εκπαίδευση.
Από το 2015 και έπειτα διαφαίνεται μια εξισορρόπηση του ισοζυγίου της προσφοράς και της ζήτησης, η οποία θα διατηρήσει μεν θετικό πρόσημο στους δείκτες απορρόφησης αλλά σε κάθε περίπτωση δεν θα ταυτίζεται με τις σημερινές θετικότατες προοπτικές του επαγγέλματος.
Μόνιμοι και αναπληρωτές: Οι επτά λόγοι μείωσης του αριθμού των δασκάλων
1)    Αύξηση των ορίων συνταξιοδότησης. 
2)    Μείωση των αποσπάσεων.
3)    Μείωση των εκπαιδευτικών αδειών
4)    Αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα 
5)    Κλείσιμο μικρών σχολείων 
6)    Μείωση μαθητών λόγω δημογραφικού προβλήματος 
7)    Μείωση των συνταξιοδοτηθέντων καθώς την τελευταία 20ετία έχουν διοριστεί περίπου 36.000 δάσκαλοι
Μείωση διορισμών: Εκτός δημόσιας εκπαίδευσης 4.728 νηπιαγωγοί
Με βάση τα αριθμητικά δεδομένα, φαίνεται ότι ο αριθμός των εγγεγραμμένων νηπιαγωγών είναι εννιά φορές μεγαλύτερος από τις μέχρι τώρα ανάγκες για μόνιμους διορισμούς. Επίσης, αρκετοί νηπιαγωγοί και συγκεκριμένα 4.728 είναι εκτός δημόσιας εκπαίδευσης, αφού από τους 7.200 περίπου εργάστηκαν φέτος ως μόνιμοι και αναπληρωτές στα δημόσια σχολεία 2.488.
Για την επόμενη διετία η υπουργός Παιδείας έχει ανακοινώσει τη μείωση των μόνιμων διορισμών κατά 50% και των αναπληρωτών κατά 70%. Αυτό θα οδηγήσει σε διόγκωση του αριθμού των νηπιαγωγών εκτός δημόσιας εκπαίδευσης. Την αρνητική κατάσταση έρχεται να επιδεινώσει και η αύξηση των ορίων ηλικίας συνταξιοδότησης, που θα έχει ως αποτέλεσμα τη μείωση των συνταξιοδοτήσεων άρα και των κενών που θα δημιουργούνται για νέους διορισμούς.
Οι βάσεις Σταθμίζοντας λοιπόν τα προαναφερθέντα, σε καμία περίπτωση δεν δικαιολογείται η κατακόρυφη αύξηση των βάσεων των τμημάτων των νηπιαγωγών με βάση τις εικασίες υψηλής απορροφητικότητας των νηπιαγωγών, αφού οι προοπτικές απασχόλησης είναι και προβλέπονται δυσοίωνες έστω και αν υπάρξουν επιμέρους θετικές επιδράσεις με την υποχρεωτική διετή προσχολική εκπαίδευση και με την αύξηση των ολοήμερων νηπιαγωγείων.
Συνεπώς, οι υποψήφιοι των Πανελληνίων τουλάχιστον για το προσεχές διάστημα δεν θα πρέπει να κατευθύνονται προς τα τμήματα των νηπιαγωγών με γνώμονα την υποτιθέμενη υψηλή απορροφητικότητα του επαγγέλματος αλλά την αγάπη για το λειτούργημα αυτό και την επιθυμία να το ασκήσουν έτσι ώστε να μπορούν να αντεπεξέλθουν σε πιθανές αντιξοότητες που θα συναντήσουν στο μέλλον.
Πηγή: Έθνος (Νικολ. Τρίγκα)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου