26/8/10

Η χαρά της επιτυχίας και... ο θρίαμβος της λευκής κόλλας

Την αναγκαιότητα αλλαγής του εξεταστικού συστήματος έκανε χθες προφανή η ανακοίνωση των βάσεων. Από τη μια πλευρά εμφανίστηκε και πάλι το φαινόμενο της εισαγωγής υποψηφίων σε ΤΕΙ ακόμα και με βαθμό... 0,9 με άριστα το 20 λόγω της κατάργησης της βάσης του δέκα, και από την άλλη επικράτησε ξανά συνωστισμός υψηλόβαθμων στις σχολές μεγάλης ζήτησης και στα κεντρικά ιδρύματα. Το χάσμα ανάμεσα στους υποψηφίους ήταν φέτος βαθύτερο από κάθε άλλη χρονιά, καθώς ο πρώτος των πρώτων εισήχθη στη Νομική Αθήνας με βαθμό κοντά στο απόλυτο 20 (19.968 μόρια) κερδίζοντας στο νήμα την Ιατρική Θεσσαλονίκης, όπου ο πρώτος έπιασε 19.896 μόρια ενώ ο τελευταίος των τελευταίων στο ΤΕΙ Κοζάνης, ουσιαστικά μπήκε με λευκή κόλλα. 

Το χάσμα απεικονίζεται και στις βάσεις που ακολούθησαν δύο κατευθύνσεις, με σχολές χαμηλής ζήτησης να καταποντίζονται και σχολές μεσαίας και υψηλής ζήτησης να διατηρούν ή να ανεβάζουν τον πήχυ. 


Χρήστου Κάτσικα
Με τα 3/5 των σχολών ΑΕΙ- ΤΕΙ να ανεβάζουν τις βάσεις τους και με τα 2/5 να τις κατεβάζουν, με τα Παιδαγωγικά Τμήματα Δημοτικής Εκπαίδευσης (δάσκαλοι) να κατεβάζουν τον πήχυ των απαιτήσεών τους για πρώτη φορά ύστερα από συνεχή ανοδική πορεία 8 χρόνων και με δεκάδες περιφερειακά ΤΕΙ να ανοίγουν τις πύλες τους με βάσεις «κάτω από τη γη» ολοκληρώθηκε και ο φετινός κύκλος των Πανελλαδικών Εξετάσεων. 
Ας δούμε όμως αναλυτικά τα συμπεράσματα της ανακοίνωσης των βάσεων εισαγωγής. 
1.Οπως είχε προβλεφθεί, σε γενικές γραμμές οι φετινές βάσεις εισαγωγής των πανεπιστημιακών τμημάτων και των τμημάτων ΤΕΙ δεν ακολούθησαν ενιαία κατεύθυνση, καθώς χονδρικά τα 3/5 του συνόλου των τμημάτων παρουσίασαν ανοδική πορεία στις βάσεις τους, ενώ αντίθετα τα 2/5 καθοδική. Το γεγονός αυτό συνδέεται με τις καλύτερες βαθμολογικές επιδόσεις στις περισσότερες βαθμολογικές κλίμακες των φετινών υποψηφίων σε σχέση με τις αντίστοιχες περσινές επιδόσεις. 

2.Με διαφορετική ταχύτητα κινήθηκαν οι βάσεις των υψηλόβαθμων και περιζήτητων σχολών. Αλλες έχουν μικρή έως μεγαλύτερη κάμψη (Πολιτικών Μηχανικών, Μηχανικών Η/Υ, Αρχιτεκτόνων, Οδοντιατρικής, Μηχανολόγων Μηχανικών, Παιδαγωγικά κ.λπ.), άλλες όπως οι Ιατρικές Σχολές κρατήθηκαν με ανεπαίσθητες αυξομειώσεις, ενώ οι Νομικές Σχολές, αν εξαιρέσουμε την Αθήνα που έμεινε στα ίδια, «τσίμπησαν» από +11 έως και +176 μόρια. Οι αιτίες της κίνησης αυτής των βάσεων εισαγωγής είναι διαφοροποιημένες. Για παράδειγμα, στα τμήματα της Τεχνολογικής Κατεύθυνσης έπαιξε ρόλο η μείωση του αριθμού των αριστούχων της Κατεύθυνσης σε σχέση με πέρσι, ενώ τα Παιδαγωγικά «πλήρωσαν» την επίδραση που είχαν οι περικοπές διορισμών στην εκπαίδευση στη συνείδηση των αριστούχων, αρκετοί από τους οποίους με «ταχύτητα φωτός» ξαναγύρισαν στην «αγκαλιά» των Νομικών Σχολών και όχι μόνο. 
3.Η ανοδική κίνηση των βάσεων εισαγωγής σε δεκάδες μεσαία αλλά και χαμηλότερα τμήματα όλων των Επιστημονικών Πεδίων συνδέεται με το γεγονός ότι φέτος στις μεσαίες βαθμολογικές κλίμακες οι επιδόσεις των υποψηφίων ήταν καλύτερες από τις περσινές. 
4.Η πτώση των βάσεων δεκάδων περιφερειακών ΤΕΙ ήταν συντριπτική. Το χάσμα ανάμεσα στα 19.476 
μόρια της Ιατρικής Αθήνας (που οδήγησε και φέτος την κούρσα των βάσεων των Πανεπιστημιακών Σχολών) και στα 868 μόρια του Τμήματος Γεωτεχνολογίας και Περιβάλλοντος του ΤΕΙ Δυτικής Μακεδονίας (που ήρθε τελευταίο στα ΤΕΙ) είναι μεγαλύτερο από ποτέ στην ιστορία των Πανελλαδικών Εξετάσεων, σχετίζεται βεβαίως με την κατάργηση της βάσης του 10, ωστόσο δεν εξαρτάται αποκλειστικά από αυτήν. 
5.Φέτος εισάγονται περίπου 10.000 υποψήφιοι περισσότεροι από τις προηγούμενες χρονιές που ίσχυε η βάση του 10. Ωστόσο υπάρχει ο κίνδυνος ένα μεγάλο μέρος υποψηφίων που πέτυχαν την εισαγωγή τους σε περιφερειακά με βάσεις πολύ χαμηλές, η ημέρα της εγγραφής τους να είναι και η πρώτη και τελευταία επαφή τους με τη σχολή που πέτυχαν. Και αυτό για δυο λόγους: Πρώτον, γιατί για πολλά από αυτά τα παιδιά ο σχολικός μηχανισμός δεν μπόρεσε να επιτελέσει το έργο με το οποίο είναι επιφορτισμένος, δηλαδή να τους μάθει γράμματα, και είναι πολύ πιθανόν να μη μπορούν να ανταποκριθούν στις όποιες απαιτήσεις της σχολής τους. Δεύτερον, γιατί το κόστος της σχολής, αν αυτή είναι εκτός τόπου μόνιμης κατοικίας και καθώς δεν υπάρχει φοιτητική μέριμνα, μπορεί να αποτελέσει νέα αόρατη βάση του 10 που να διακόψει τις σπουδές. 
Υποχώρηση Παιδαγωγικών
ΤΟ ΒΑΣΙΚΟ στοιχείο του Πεδίου είναι η πτώση των Παιδαγωγικών Τμημάτων (Δάσκαλοι) και η άνοδος ουσιαστικά των Νομικών Σχολών. Είναι φανερό ότι η ξέφρενη πορεία τα προηγούμενα χρόνια των τμημάτων δασκάλων συνδεόταν αποκλειστικά με το γεγονός της άμεσης απορρόφησής τους στην αγορά εργασίας. Είναι γεγονός ότι πολλοί υποψήφιοι με υψηλές βαθμολογίες θα αναγκάστηκαν στο παρελθόν να κάνουν έναν «ρεαλιστικό συμβιβασμό» σταυρώνοντας όχι αυτό που ήθελαν αλλά αυτό που πίεζε ο περίγυρος και οι επαγγελματικές προοπτικές. Φέτος και μόνο η ανακοίνωση των περικοπών διορισμών στην εκπαίδευση έδρασε καταλυτικά στις προτιμήσεις των υποψηφίων. 


Πτώση υψηλόβαθμων
ΣΤΟ 2ο ΚΑΙ 4ο Επιστημονικό Πεδίο, στις περιζήτητες Σχολές Αρχιτεκτόνων Μηχανικών, Πολιτικών Μηχανικών, Μηχανικών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών και Μηχανολόγων Μηχανικών ΕΜΠ, η πτώση ήταν αναμενόμενη και συνδέεται καθαρά με τη φετινή μείωση των αριστούχων στην Τεχνολογική Κατεύθυνση. Αντίθετα κάποιες καλύτερες επιδόσεις στις μεσαίες βαθμολογίες άναψε το πράσινο φως για την άνοδο ορισμένων σχολών και εδώ σε πολλές περιπτώσεις που μοιάζουν ανεξήγητες έπαιξε ρόλο και ένας εξωεκπαιδευτικός παράγοντας, η οικονομική κρίση, που έβαλε μολυβένιες μπάλες στις επιλογές πολλών υποψηφίων ιδιαίτερα των μεγάλων αστικών κέντρων οι οποίοι δεν διακινδύνευσαν έξοδο από την έδρα τους. 
Ακλόνητες οι Ιατρικές
Οι ιατρικές σχολές τελικά δεν καταλαβαίνουν από κρίση. Η σταθερότητά τους γίνεται κατανοητή κυρίως από το γεγονός ότι επιλέγονται μόνιμα και σταθερά από υποψηφίους που προέρχονται από ευνοημένα οικονομικά στρώματα, καθώς η είσοδος στην Ιατρική, συνήθως, συνεπάγεται «φροντιστηριακά στέγαστρα» υψηλού και μακροχρόνιου κόστους. Κατά τα άλλα, τα ΤΕΙ που υπόσχονται επαγγελματική διέξοδο ανέβασαν τις βάσεις τους ξαφρίζοντας την κρέμα υποψηφίων με καλές βαθμολογίες. Φυσικοθεραπείες, Εργοθεραπείες, Λογοθεραπείες, Διατροφής κ.λπ. έγιναν εξαιρετικά απαιτητικές προκαλώντας τη ζήλεια σε πολλά Πανεπιστημιακά Τμήματα άλλων Πεδίων. 
Ψηλά οι Αστυφύλακες!
Τελικά το 5ο Πεδίο έκανε την έκπληξη, καθώς η πλειονότητα των Τμημάτων του κινήθηκε ανοδικά. Ιδιαίτερα τα Πανεπιστημιακά Τμήματα Αθήνας και Θεσσαλονίκης, τόσο τα υψηλόβαθμα όσο και τα μεσαία στην πλειονότητά τους αύξησαν τις βάσεις εισαγωγής. Αυξητική πορεία, απογείωση ουσιαστικά των βάσεων εισαγωγής κατά 2.087 μόρια, είχε βέβαια και το Τμήμα Αστυφυλάκων. 
Λίγο η ανεργία, λίγο η μεγάλη μείωση των θέσεων αύξησαν τις βάσεις εισαγωγής. 
Με 868 μόρια στα ΤΕΙ! Τυχαίο;
Η ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ των βάσεων εισαγωγής ανέδειξε το θέμα της εισαγωγής σε τμήματα των ΤΕΙ με 1.000 και 2.000 μόρια. Αμέσως ακολούθησαν οι κριτικές για την κατάργηση της βάσης του 10. 
Ομως είναι αποκλειστικά υπεύθυνο αυτό για το γεγονός ότι υπάρχουν υποψήφιοι που εισάγονται με πολύ μικρές βαθμολογίες στα ΤΕΙ; Νομίζουμε ότι τα πράγματα είναι περισσότερο σύνθετα. 
Είχαμε επισημάνει σε άλλη ευκαιρία ότι φέτος υπήρξαν περίπου 94.000 γραπτά (δηλαδή το 1 στα 6 των Πανελλαδικών Εξετάσεων) που βαθμολογήθηκαν 0-5, δηλαδή μιλάμε ουσιαστικά για 94.000 λευκές κόλλες. Μαζί τους άλλα περίπου 116.000 γραπτά (δηλαδή περισσότερο από 1 στα 5) βαθμολογήθηκαν με βαθμολογία μικρότερη του 10. Με άλλα λόγια ένας στους τρεις υποψήφιους έγραψε φέτος κάτω από τη βάση και από αυτούς περίπου οι μισοί έδωσαν σχεδόν λευκή κόλλα! Στην αντίπερα όχθη, περίπου 88.000 γραπτά βαθμολογήθηκαν με άριστα (18-20). 
Μιλάμε για ένα αγεφύρωτο χάσμα. Χάσμα στις βαθμολογίες (10.500 αριστούχοι από τη μια και 30.000 υποψήφιοι κάτω από τη βάση από την άλλη), στους υποψήφιους και στις βάσεις (από 868 μέχρι 19.453), χάσμα στις προσδοκίες! 
Τι συμβαίνει;

Σαν να αντανακλάται η ίδια η κοινωνία πάνω στην κίνηση των βάσεων. Μια κοινωνία όπου οι φτωχοί γίνονται φτωχότεροι και οι πλούσιοι πλουσιότεροι. Και στη μέση σμπαραλιασμένα τα μεσαία στρώματα. Δίπλα στα «άλογα κούρσας» με τα 18άρια και τα 19άρια που τινάζουν τις βάσεις στον αέρα διαμορφώνονται οι ουραγοί, μια μεγάλη ομάδα (ίσως η μεγαλύτερη μετά τη Μεταπολίτευση) παιδιών, κυρίως από τα λαϊκά στρώματα (γόνοι αγροτών, εργατών, μικροϋπαλλήλων κ.λπ.), οι οποίοι έχουν γυρίσει την πλάτη στη σχολική εκπαίδευση σαν απάντηση στο γεγονός ότι η τελευταία δεν έχει πλέον να τους προσφέρει αυτό που απλόχερα, στο πεδίο των επαγγελματικών προοπτικών, προσέφερε στο παρελθόν. 
Πηγή: Τα Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου