2/9/10

Συνέντευξη της υπουργού: Ας είμαστε ειλικρινείς κυρία Διαμαντοπούλου, του Χρήστου Κυργιάκη

Ας είμαστε ειλικρινείς κυρία Διαμαντοπούλου

Είναι αλήθεια πως μια συνέντευξη σε πρωινή εκπομπή με «ευχάριστες» ερωτήσεις από δύο, κατά τα άλλα, έμπειρους δημοσιογράφους που λίγη, όμως, σχέση έχουν με τα της εκπαίδευσης, αποτελεί μια καλή ευκαιρία για μία υπουργό να πει πολλά χωρίς να αναφερθεί στα προβλήματα που καίνε τους εκπαιδευτικούς και αναστατώνουν το χώρο της εκπαίδευσης.Πιστεύει αλήθεια κανείς ότι μπορεί να υπάρξει οποιοδήποτε όραμα ή έστω και απλός σχεδιασμός για την παιδεία χωρίς τους εκπαιδευτικούς;
Θα μπορούσε η κυρία υπουργός, αν ήθελε, αλλά προφανώς δεν ήθελε, να παρευρίσκεται και κάποιος εκπαιδευτικός για να ακουστεί και η διαφορετική άποψη.
Ας δούμε, σχολιάζοντας με όσο κουράγιο και υπομονή απόμεινε, κάποια βασικά σημεία της συνέντευξης της κυρίας υπουργού όπως παρουσιάζεται στην επίσημη ιστοσελίδα του υπουργείου παιδείας.
Σημεία συνέντευξης της Υπουργού Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Άννας Διαμαντοπούλου, από την εκπομπή ΠΡΩΙΝΟ MEGA


Σχετικά με τα κενά στα σχολεία και τις αποσπάσεις:
«Στόχος μας είναι να ξεκινήσουν τα σχολεία με τους μόνιμους εκπαιδευτι-  κούς στην τάξη»
Όταν αναλάβαμε ως κυβέρνηση, επί 25 μέρες δε μπορούσε κανείς να μου δώσει τον πραγματικό αριθμό των κενών. Τα κενά στα σχολεία ήταν από 5-7.000, ενώ είχαν ξεκινήσει τα σχολειά εδώ και 2 μήνες και ενώ έχουμε 180.000  εκπαιδευτικούς.
Δεν έχουμε λόγο να αμφισβητήσουμε τα παραπάνω στοιχεία. Θα θέλαμε όμως να ξέρουμε και τον αριθμό των κενών που έχετε αυτή τη στιγμή στα χέρια σας ο οποίος σας οδήγησε στο πετσόκομμα διορισμών, ζωών και ονείρων. Αν πράγματι έχετε καταμετρήσει τα κενά πως εξηγείτε το γεγονός να διορίζετε 6 (έξι) οικονομολόγους ενώ οι περιοχές επιλογής είναι 9 (εννέα) ή να διορίζετε 5 (πέντε) κοινωνιολόγους ενώ οι περιοχές επιλογής είναι 16 (δεκάξι) ή να διορίζετε 2 (δύο) αισθητικούς ενώ οι περιοχές επιλογής είναι 3 (τρεις) ή να διορίζετε 13 Αγγλικής φιλολογίας ενώ οι περιοχές επιλογής είναι 14 (δεκατέσσερις)  ή το γεγονός ότι σε κάποιους κλάδους π.χ κομμωτικής δεν διορίστηκε κανένας ;
  Στην Παιδεία έπρεπε εδώ και πολλά χρόνια  να κάνουμε αλλαγές.
Δεν υπάρχουν όμως ουδέτερες αλλαγές, υπάρχουν αλλαγές που βελτιώνουν μια κατάσταση και αλλαγές που τη χειροτερεύουν. Η γνώμη της πλειονότητας των εκπαιδευτικών είναι ότι οι αλλαγές που αναγγείλατε θα κάνουν πολύ χειρότερη την κατάσταση γιʼαυτό και δεν έχουν γίνει αποδεκτές από την εκπαιδευτική κοινότητα. 
Εάν δεν αλλάξουμε τον τρόπο που λειτουργούν  τα σχολεία, εάν δεν έχουμε έναν εξορθολογισμό, απλά λέμε λόγια που δεν γίνονται πράξεις.
Από το Νοέμβριο και κάθε Τρίτη λειτουργεί συντονιστικό όργανο, με στόχο το Σεπτέμβρη. Τώρα που μιλάμε ολοκληρώθηκε η μετακίνηση πάνω από 4.500 χιλιάδων εκπαιδευτικών από τα γραφεία στα σχολεία.  Το να γυρίσει ένας τόσο μεγάλος αριθμός ανθρώπων δεν είναι καθόλου εύκολο και δεν είναι και ανθρώπινο, καθώς καθένας ρύθμισε τη ζωή του ανάλογα με το πώς βόλευε και πώς μπορούσε εκείνο το διάστημα.
Εδώ πρέπει να πω, ότι είχα και τη σύμφωνη γνώμη και των συνδικάτων, οι οποίοι επανειλημμένα είπαν ότι πρέπει να τελειώσει το θέμα των αποσπάσεων και οι εκπαιδευτικοί να είναι στις θέσεις τους.
Οι αποσπάσεις αυτές έγιναν γιατί, για πάρα πολλά χρόνια το πολιτικό σύστημα και η διοίκηση δεν προσλάμβανε διοικητικό προσωπικό και έβαζε εκπαιδευτικούς σε θέσεις γραφείων.
 Φέτος στο Υπουργείο Παιδείας θα έχουμε 400 λιγότερους εκπαιδευτικούς από ότι πέρυσι. Από τους 1.100, οι 650 θα φύγουν και το Υπουργείο θα κληθεί να λειτουργήσει με 400 λιγότερους. Θα μπορέσει; θα μπορέσει. Οργανώνουμε διαφορετικά τις υπηρεσίες για να πάνε οι εκπαιδευτικοί στα σχολεία. Έχουμε έμπειρους εκπαιδευτικούς.
Το γεγονός ότι ολοκληρώθηκε η μετακίνηση 4500 χιλιάδων εκπαιδευτικών από τα γραφεία στα σχολεία, δεν δικαιολογεί το γεγονός που αναφέρθηκε πιο πάνω: οι περιοχές που εμφανίζουν κενά να είναι περισσότερες από τους διορισμούς. Αν παρόλες τις μετακινήσεις παραμένουν κενά γιατί δεν έγιναν και άλλοι διορισμοί;
Προφανώς, πάνω στην ορμή του λόγου της, η υπουργός έκανε ένα λεκτικό λάθος, 650 είναι οι εκπαιδευτικοί που θα μείνουν (για την ακρίβεια 691 με βάση τα στοιχεία του υπουργείου) και όχι αυτοί που θα φύγουν από το υπουργείο. Θυμόμαστε βέβαια ότι αρχικά ο στόχος ήταν να μειωθούν οι αποσπάσεις στην κεντρική υπηρεσία κατά 40% με 50% σε σχέση με πέρυσι.
Και κάτι ακόμη. Με τον ν. 3833/2010 άρθρο 11 παρ. 8 καταργήσατε ως κυβέρνηση πλήρως τις αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε θέσεις με μη διδακτικά καθήκοντα και μετά από δύο μήνες καταργήσατε την παραπάνω διάταξη με το γνωστό ν. 3848/2010. Γιατί κυρία υπουργέ;Λόγω πραγματικών ελλείψεων σε διοικητικό προσωπικό ή λόγω των γνωστών "κομματικών υποχρεώσεων " που μεταφέρονται από κυβέρνηση σε κυβέρνηση ανεξαρτήτου χρώματος;
Και μόνο η κατάργηση μιας διάταξης που κόβει τα ρουσφέτια μέσα σε μόνο δύο μήνες καταδεικνύει το ήθος της πολιτικής και των πολιτικών που μας κυβερνούν διαχρονικά.
Τέλος Αυγούστου θα έχουμε τον αριθμό των συνταξιοδοτήσεων που αλλάζει πολλά δεδομένα και στόχος μας είναι να ξεκινήσουν τα σχολειά, με τους μόνιμους εκπαιδευτικούς στην τάξη - όσο γίνεται καλύτερα - και θεωρώ ότι η όλη προεργασία που έγινε θα έχει θετικά αποτελέσματα.
Εννοείται κυρία υπουργέ ότι θα προχωρήσετε σε επιπλέον μόνιμους διορισμούς στο τέλος Αυγούστου ή θα προσλάβετε πάλι αναπληρωτές και ωρομίσθιους των οποίων την προσφορά πετάτε στα σκουπίδια; Θα εφαρμόσετε το ένα προς ένα (μία πρόσληψη για μία συνταξιοδότηση) ή θα επικαλεστείτε το μνημόνιο;
Σχετικά με αυτοαξιολόγηση:
Φέτος πάμε στο θεσμό της αυτοαξιολόγησης. Έχουν δηλώσει συμμετοχή 600 σχολεία εθελοντικά -γιατί την πρώτη χρονιά θα πάμε πιλοτικά.  Θεωρώ ότι είναι ένα μήνυμα που δίνουν οι εκπαιδευτικοί, ότι και οι ίδιοι θέλουν να αλλάξουν τα πράγματα στα σχολεία.
Επειδή λέγονται πολλά για  το ότι δεν υπάρχουν υποδομές στα δημόσια  σχολεία, οι δάσκαλοι είναι λίγοι, έχουμε κενά, πρέπει να ξεκινάμε από τα βασικά, αλλά την ίδια στιγμή πρέπει να γίνονται και  όλα τα άλλα.
 Καλό είναι να δώσετε και στοιχεία για το πόσα σχολεία δεν δέχτηκαν την αυτοαξιολόγηση και μάλιστα με συντριπτική πλειοψηφία. Αυτό είναι το μήνυμα που έστειλαν το προηγούμενο διάστημα οι εκπαιδευτικοί παρόλη την προσπάθεια που έγινε να πειστούν για το αντίθετο. Κατά τα άλλα συμφωνούμε, ας ξεκινήσουμε επιτέλους από τα βασικά όπως οι υποδομές, οι διορισμοί ώστε να μην έχουμε κενά, τα βιβλία, τα αναλυτικά προγράμματα και ταυτόχρονα να γίνονται και τα άλλα. 
Σχετικά με τις αλλαγές στα σχολεία:
«Λιγότερη ύλη σε όλες τις βαθμίδες ώστε να μπορεί το παιδί να αφήνει  την τσάντα στο σχολείο και να κάνει με το δάσκαλο, αυτά που έκανε στο σπίτι ή στο φροντιστήριο»
Το Σεπτέμβριο θα ανακοινώσουμε το «Ψηφιακό Σχολείο».  Στόχος είναι φέτος να αλλάξει το κλίμα. Οι γονείς θέλουν να δουν κάτι να αλλάζει στο σχολείο, το παιδί να μπαίνει στην νέα εποχή.  Σε όλες  τις χώρες το «νέο»  είναι το ψηφιακό σχολείο, είναι το ψηφιακό περιεχόμενο, ο νέος τρόπος διδασκαλίας,  ο διαδραστικός πίνακας,.
Υπάρχει ο αντίλογος που λέει ότι τα σχολεία μας είναι χάλια, είναι χάλια τα οικήματα. Δεν θα περιμένουμε να κάνουμε τη σχολική στέγη τέλεια στην Ελλάδα και μετά να φέρουμε το ψηφιακό σχολείο.
Επειδή πολύς λόγος γίνεται για το διαδραστικό πίνακα τι θα επιλέξετε; Θα καταφύγετε στην αγορά (αγαπημένος όρος) για τηνπρομήθεια των πινάκων ή θα δεχτείτε τη βοήθεια συναδέλφων που έχουν μετατρέψει τους υπάρχοντες βιντεοπροβολείς σε διαδραστικούς πίνακες με κόστος μόνο 50 (πενήντα) ευρώ; Θα κάνετε οικονομία ή θα υπακούσετε στις ανάγκες της αγοράς; Οι γονείς πράγματι θέλουν να δουν κάτι να αλλάζει αλλά προς το καλύτερο. Όμως αυτό που θα δουν είναι τμήματα με τριάντα μαθητές και λιγότερους καθηγητές οπότε θα αναγκαστούν ακόμη περισσότερο να καταφύγουν στην «αγορά» αναζητώντας αυτά που το δημόσιο σχολείο δεν προσφέρει, δηλαδή ολιγομελή τμήματα και καθηγητές πάνω στις έδρες. 
 Σχετικά με τις προσλήψεις και τις αναπληρώσεις:
Για τους αναπληρωτές και τους προσωρινούς αναπληρωτές να σας πω αρχικά για τις προσλήψεις. Ο αριθμός των εκπαιδευτικών που θα πάρουμε σε κάθε ειδικότητα εξαρτάται από τις ανάγκες . Γιατί πρέπει να επισημάνω ότι πέρυσι υπήρχε νομός της χώρας που είχε πάρει 77 υπεραρίθμους γυμναστές, υπήρχε νησί όπου είχε 6 υπεράριθμους γαλλικής φιλολογίας.
Τι έγινε με τον καινούργιο νόμο και ισχύει από εφέτος. Ο ωρομίσθιος είχε μειωμένα δικαιώματα, δεν είχε τα ίδια δικαιώματα με τους αναπληρωτές. Φέτος θα έχει κανονικά όλα τα δικαιώματα, γιατί πραγματικά ήταν πάρα πολύ άδικο να υπάρχουν εργαζόμενοι πολλών ταχυτήτων.
 Αν ο ωρομίσθιος τελικά θα παίρνει μέχρι 4 ώρες ποια είναι τα δικαιώματα που αποκτά επιπλέον;΄Εχουν να κάνουν με την αμοιβή τους, με την αναγνώριση της προσφοράς τους; Σε τι, τέλος πάντων, συνίσταται η απόκτηση δικαιωμάτων από τους ωρομίσθιους;
Αν θεωρείται αναβάθμιση της ωρομισθίας το θεσμό του αναπληρωτή με μειωμένο ωράριο, μην κουράζεστε άδικα γιατί τον μόνο που μπορεί να πείσετε είναι ο εαυτός σας. Όλοι έχουμε καταλάβει πολύ καλά ότι ο θεσμός του αναπληρωτή με μειωμένο ωράριο έκανε ακριβώς το ανάποδο, υποβάθμισε τον αναπληρωτή σε ωρομίσθιο και μάλιστα τον τιμωρείτε αν αρνηθεί διορισμό για 5 ώρες στην άκρη της χώρας.
Τελειώνοντας θα ήθελα να επισημάνω ετούτο:
Αν μπορούσατε να μπείτε στο σπίτι κάποιου εκπαιδευτικού που περίμενε διορισμό αλλά τελικά έμεινε εκτός, ίσως να αρχίζατε να καταλαβαίνετε πόσο πόνο, πίκρα και οργή προκαλέσατε με τις αποφάσεις σας. Υπάρχουν παιδιά αναπληρωτών και ωρομίσθιων εκπαιδευτικών που τα τρία-τέσσερα τελευταία χρόνια έχουν αλλάξει ισάριθμα σχολεία.
Υπάρχουν συνάδελφοι που έχουν έρθει σε ψυχική και οικονομική απόγνωση, χωρίς να φταίνε ούτε οι ίδιοι ούτε οι επιλογές τους αφού λειτούργησαν με τα δεδομένα των τελευταίων ετών.
Αυτά τα δεδομένα τα ανατρέψατε, δραματικά, σε μία νύχτα απογοητεύοντας πολλούς ανθρώπους που δεν έχουν τη δυνατότητα να κάνουν μια νέα αρχή στη ζωή τους.
Κυρία υπουργέ, έστω και τώρα έχετε τη δυνατότητα,αλλάζοντας πολιτική,να αλλάξετε τα δεδομένα. Σε αντίθετη περίπτωση, για να σώσουμε τη δημόσια εκπαίδευση, θα μας βρίσκετε συνεχώς απέναντί σας.Να είστε σίγουρη.
 Χρήστος Κυργιάκης : Φυσικός 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου