16/11/10

Ο πόλεμος των φυλλομετρητών

Νέα λογισμικά πλοήγησης στο Ιντερνετ δίνουν μεγάλες δυνατότητες στους χρήστες
Θα είναι άραγε ο Internet Explorer 9, το νέο λογισμικό πλοήγησης στο Ιντερνετ της Microsoft, ο πιο πετυχημένος browser («φυλλομετρητής») που δημιούργησε ποτέ, δίνοντας έτσι στην εταιρεία τη δυνατότητα να διατηρήσει το 50% (60% σύμφωνα με άλλους αναλυτές) του μεριδίου αγοράς που κατέχει ήδη ή, ακόμη καλύτερα, να το αυξήσει; Μήπως, αντίθετα, ο έως σήμερα δημοφιλέστερος φυλλομετρητής θα απειληθεί τελικά από τον Firefox 4 του Mozilla Foundation, δηλαδή από το βελτιωμένο πρόγραμμα πλοήγησης του εν λόγω μη κερδοσκοπικού ιδρύματος, τη στιγμή που έτσι κι αλλιώς ήδη το 23% των χρηστών χρησιμοποιεί κάποια παλαιότερη «γενιά» Firefox για να σερφάρει;
Σε όποια πρόβλεψη κι αν προβεί κανείς, το βέβαιο είναι πως «ο “πόλεμος” των browser έχει μόλις αρχίσει», έγραψε ο Rich Jaroslovsky από το πρακτορείο Bloomberg, «με κάθε επιτελείο προγραμματιστών να προσπαθεί να δημιουργήσει ένα ανώτερο τεχνολογικά λογισμικό». Οπως επίσης βέβαιο είναι πως τα σκήπτρα διεκδικούν κι άλλοι μνηστήρες – με πρώτη και καλύτερη την Google, η οποία με τον επερχόμενο Chrome 7 φιλοδοξεί να πολλαπλασιάσει τη διείσδυσή της από το ποσοστό του 9% που κατέχει σήμερα. Και από κοντά ακολουθούν επίσης η Apple με τον Safari, αλλά και η νορβηγική Opera Software με τον Opera 11, το κορυφαίο της δημιούργημα όπως υποστηρίζει η ίδια.

Βέβαια, προς το παρόν, όλοι αυτοί οι browser διατίθενται σε πιλοτικές (beta) παραλλαγές, και θα χρειαστούν μήνες ακόμη πριν διορθωθούν οι όποιες ατέλειες για να κυκλοφορήσουν στην τελική τους μορφή. Ετσι κι αλλιώς, όμως, η ποικιλία από εναλλακτικές επιλογές που έχει ήδη σήμερα κάθε χρήστης –εγκαθιστώντας δωρεάν κάποια από τις προηγούμενες, επίσημες εκδόσεις των παραπάνω «φυλλομετρητών»– δείχνει πως έχει περάσει ανεπιστρεπτί η εποχή της μονοκρατορίας της Microsoft, όταν πριν από μία οκταετία είχε κατατροπώσει τη Netscape και το μερίδιό της άγγιζε το 98%. Αλλωστε, τα προγράμματα πλοήγησης αποκτούν ολοένα μεγαλύτερη αξία, όσο τα τελευταία χρόνια γίνεται πιο κεντρικός ο ρόλος του Ιντερνετ στη χρήση των ηλεκτρονικών υπολογιστών.
Για τις περισσότερες εταιρείες λογισμικού, η ανάπτυξη ενός δημοφιλούς browser αυξάνει παράλληλα τη δημοφιλία και των υπόλοιπων ιντερνετικών τους πλατφορμών, όπως των μηχανών αναζήτησης. Και για τους χρήστες σημαίνει ότι η επιλογή ενός αξιόπιστου προγράμματος πλοήγησης αποκτά μεγάλη σημασία με τη χρήση του ίδιου του λειτουργικού συστήματος. Αν μάλιστα επαληθευτεί η Google, σύντομα οι «φυλλομετρητές» και η σύνδεση στο Διαδίκτυο θα είναι οι μόνες προϋποθέσεις για να λειτουργήσει ένας υπολογιστής, αφού ο αμερικανικός κολοσσός ετοιμάζεται σε λίγους μήνες να κυκλοφορήσει το Google OS, ένα λειτουργικό σύστημα το οποίο θα αποτελεί μετεξέλιξη του Chrome.
Ανεξάρτητα, πάντως, από το κατά πόσον θα πετύχει το εγχείρημα της Google, η αλήθεια είναι πως ένα βασικό κριτήριο επιλογής browser αποτελεί η ταχύτητα με την οποία μπορεί να προσπελάσει ιστοσελίδες οι οποίες φιλοξενούν πολλά βίντεο και animation – έτσι, οι συνεχείς αναβαθμίσεις γίνονται και γι’ αυτό τον σκοπό. Παράλληλα, κάθε «φυλλομετρητής» θα πρέπει να εξελίσσεται ώστε να συμβαδίζει με την εξέλιξη του ίδιου του Διαδικτύου: η κυκλοφορία νέων εκδόσεων για όλους ανεξαιρέτως τους browser οφείλεται στο γεγονός ότι τα νέα προγράμματα πλοήγησης πρέπει να υποστηρίζουν τα περισσότερα χαρακτηριστικά της τεχνολογίας HTML5, του νέου δηλαδή προτύπου που έχει ήδη αρχίσει να καθιερώνεται στο Web, το οποίο δίνει τη δυνατότητα στους προγραμματιστές να ενσωματώσουν στους ιστότοπους αρχεία πολυμέσων ώστε ο χρήστης να έχει πρόσβαση σε αυτά χωρίς να χρειάζεται να εγκαταστήσει πρόσθετα προγράμματα.
Οι καλύτεροι
Ποια από τις δοκιμαστικές εκδόσεις δείχνει πως ο browser που θα προκύψει θα προσφέρει την καλύτερη εμπειρία «σερφαρίσματος» στο Web; Η απάντηση μόνον απλή δεν είναι, ακόμη κι αν θεωρήσει κανείς σημαντικότερο κριτήριο την ταχύτητα του «φυλλομετρητή»: παρόλο που οι δοκιμές με ειδικά προγράμματα μετρήσεων (τα λεγόμενα benchmark) δείχνουν πως οι Chrome και Opera διατηρούν ένα ελαφρό προβάδισμα, τα αποτελέσματα που επικαλείται κάθε εταιρεία για πλοήγηση σε πραγματικές συνθήκες είναι πιο συγκεχυμένα.
Πολλοί χρήστες εγκαθιστούν στον υπολογιστή τους και δοκιμάζουν οι ίδιοι τις δοκιμαστικές εκδόσεις, ώστε να εκτιμήσουν ποιος browser υπερέχει και ως προς ποια παράμετρο – είναι χαρακτηριστικό πως 2 εκατομμύρια άνθρωποι «κατέβασαν» την beta έκδοση του Internet Explorer 9, στις δύο πρώτες ημέρες της κυκλοφορίας της. Οσοι είναι λιγότερο… ανυπόμονοι, μπορούν έτσι κι αλλιώς να πειραματιστούν με τις προηγούμενες επίσημες εκδόσεις των «φυλλομετρητών». Η Google μάλιστα έχει δημιουργήσει μία ιστοσελίδα (www.whatbrowser.org) όπου βρίσκονται συγκεντρωμένα στοιχεία για τους πέντε πιο δημοφιλείς browser καθώς και τα σχετικά link για την εγκατάστασή τους.
Πηγή: Καθημερινή (Κώστα Δεληγιαννη)

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου