5/10/09

Άμεση ανάγκη στρατηγικού ανασχεδιασμού της Ανώτατης Εκπαίδευσης

ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΥ ΚΑΙ ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟΥ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟΥ ΑΕΙ (ΠΟΣΔΕΠ)

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΝΙΚΟΣ ΜΑΣΤΟΡΑΣ

Την άμεση ανάγκη στρατηγικού ανασχεδιασμού της Ανώτατης Εκπαίδευσης στη χώρα μας, ώστε να αντιμετωπίσει τις διεθνείς προκλήσεις, επισημαίνει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας των πανεπιστημιακών καθηγητών. Ο κ. Νίκος Σταυρακάκης δηλώνει ότι οι πανεπιστημιακοί θα ασκήσουν όλα τα ένδικα μέσα σε ελληνικό και ευρωπαϊκό επίπεδο εναντίον της λειτουργίας των κολεγίων, για την προάσπιση της νέας γενιάς και του δημόσιου πανεπιστημίου.

Προεκλογικά μίλησαν όλοι για την Παιδεία. Τι περιμένετε από τη νέα κυβέρνηση;
Να αντιμετωπίσει πανεπιστήμια και πανεπιστημιακούς με τον αντίθετο τρόπο από αυτόν που βιώσαμε τα τελευταία χρόνια.
Απαιτείται σοβαρότητα, ειλικρίνεια, ουσιαστική διάθεση για πραγματικό διάλογο εφ΄ όλης της ύλης.

Η άμεση προτεραιότητα του νέου υπουργού Παιδείας;
Κοινή διαδρομή προς τη διατύπωση οράματος που θα επιτρέψει στο πανεπιστημιακό σύστημα να προχωρήσει στην ποιοτική αναβάθμισή του.

Σε ποια θέματα σας παραπλάνησε ο προηγούμενος υπουργός;
Δυστυχώς δεν μπορέσαμε να έχουμε ουσιαστική συνεργασία.
Διαγνώσαμε πρόθεση παραπλάνησης σε θέματα όπως ο νόμος για τα ΤΕΙ και η αδειοδότηση των κολεγίων.

Πανεπιστημιακοί εναντίον κολεγίων και προσφυγή στη Δικαιοσύνη. Γιατί τόσο σφοδρή αντίθεση;
Για να διασφαλίσουμε τα δικαιώματα των πανεπιστημίων και να προστατεύσουμε το άμεσα πληττόμενο τμήμα της νέας γενιάς.
Θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα ένδικα μέσα στη χώρα μας.

Το κοινοτικό δίκαιο υπερισχύει του εθνικού στο θέμα των επαγγελματικών δικαιωμάτων...
Σε ευρωπαϊκό επίπεδο λειτουργεί πλέον το ΕQF (Εuropean Qualifications Framework- Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Προσόντων).
Έχει επιτέλους αρχίσει να διαμορφώνεται και σε εθνικό επίπεδο το αντίστοιχο Πλαίσιο (ΝQF).
Μέσα από αυτό το σύστημα θα γίνει η αντιστοίχιση όλων.

Τι έχουν να φοβηθούν τα πανεπιστήμια από τα κολέγια;
Το πανεπιστημιακό σύστημα δεν κινδυνεύει. Με ποιοτική αξιολόγηση, νέο στρατηγικό σχεδιασμό και εξάλειψη εκφυλιστικών φαινομένων, ένα υγιές πανεπιστήμιο μπορεί να δώσει απαντήσεις στην «γκρίζα παραπαιδεία».

Υπάρχουν και πανεπιστημιακοί που τα υποστηρίζουν. Δεν έχουν δικαίωμα στη διαφορετική άποψη;
Έχουν. Αλλά χρησιμοποιούν το κύρος της ιδιότητας για να εξυπηρετήσουν συμφέροντα αντίθετα με αυτά του δημόσιου πανεπιστημίου. Στοιχειώδης δεοντολογία επιβάλλει να παραιτηθούν από τον τίτλο του ομότιμου καθηγητή.

Η αξιολόγηση των πανεπιστημίων προχωράει πολύ αργά...
Το θέμα της ακαδημαϊκά σωστής αξιολόγησης έχει τεράστια σημασία. Πιστεύουμε ότι η ολοκλήρωση της πρώτης φάσης της θα μας οδηγήσει σε χρήσιμες γνώσεις για σοβαρές στρατηγικές κινήσεις.

Ο κ. Καραμανλής μίλησε για ανάγκη αυστηροποίησης του νόμου για το άσυλο...
Θέτουμε ευρύτερα το θέμα της ασφάλειας των πανεπιστημιακών εγκαταστάσεων. Το θέμα είναι πολυδιάστατο. Μόνο πολύ μικρό μέρος του αφορά το άσυλο.

Πλησιάζουν δύο δύσκολες επέτειοι. Η 17η Νοεμβρίου και η 6η Δεκεμβρίου. Πώς τα πανεπιστήμια δεν θα ξαναγίνουν ορμητήρια;
Έχουμε συχνά φαινόμενα βίας τα οποία πρέπει να εξαλειφθούν.
Πρέπει να συνεργαστούμε όλοι ώστε το πανεπιστήμιο να είναι ανοικτό και ακαδημαϊκά δημιουργικό 24 ώρες το 24ωρο, 365 ημέρες τον χρόνο.

Νόμος περί κουκουλοφόρων;
Αυτά τα φαινόμενα δεν αντιμετωπίζονται με κατασταλτικούς κανονισμούς. Χρειάζεται δουλειά μέσα στην κοινωνία και ειδικά στη νέα γενιά.

Ενώ στο θέμα των κολεγίων καθηγητές ΑΕΙ και ΤΕΙ πορεύεστε μαζί, στο θέμα των ΤΕΙ τα πολυτεχνεία εισηγούνται έως και απορρόφησή τους από τα πανεπιστήμια...
Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποια πλευρά στην κοινωνία που έχει έτοιμη απάντηση.

Τρεις αλλαγές που πρέπει να γίνουν αμέσως στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση;
Να αλλάξει το μίζερο και διαλυτικό ακαδημαϊκού περιβάλλοντος κλίμα που βιώνουμε καθημερινά. Γρήγορη εξέλιξη της αξιολόγησης. Διαμόρφωση νέας χάρτας για το πανεπιστήμιο με νέο μισθολόγιο για τους πανεπιστημιακούς.

Υπάρχει ενδεχόμενο να γίνει πράξη η ελεύθερη εισαγωγή των αποφοίτων λυκείου στα ΑΕΙ;
Υπάρχει σύγχυση σε δύο διαφορετικά θέματα: Ελεύθερη πρόσβαση στο πανεπιστήμιο και πρόσβαση σε σχολές υψηλής ζήτησης. Το δεύτερο δεν νομίζω ότι γίνεται. Το πρώτο μπορεί να επιτευχθεί.

Λύκειο και εξεταστικό. Θα αποδώσει καρπούς συναίνεσης ο εθνικός διάλογος;
Τα θέματα αυτά βρίσκονται υψηλά στις προτεραιότητές μας. Θα συμμετάσχουμε δημιουργικά στον διάλογο διοργανώνοντας συνέδριο στην Αθήνα, στις 15-16 Οκτωβρίου 2009.

Η βάση του «10»;
Αυτό που ενδιαφέρει είναι οι πρωτοετείς φοιτητές να έχουν βασικές προϋποθέσεις ώστε να παρακολουθήσουν τα μαθήματα.

Αυτοί όμως είναι όσοι πέρασαν ήδη τη βάση...
Εκεί χρειάζεται συζήτηση μεταξύ καθηγητών Μέσης Εκπαίδευσης και πανεπιστημιακών. Η βάση του «10» είναι κάπως προσχηματική. Όμως υπάρχει σοβαρό πρόβλημα.

Κενές θέσεις σε ΤΕΙ. Πώς πρέπει να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο;
Αποτελεί θέμα της συζήτησης για τον στρατηγικό επανασχεδιασμό της Ανώτατης Εκπαίδευσης. Βασική προϋπόθεση αποτελεί το προχώρημα της αξιολόγησης και η συγκέντρωση έγκυρων στοιχείων. Ποια είναι η οικονομική κατάσταση του πανεπιστημίου σας;
Η αναβάθμισή του περνά από τη σημαντική αύξηση της χρηματοδότησης και την αλλαγή στα θεσμικά πράγματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Η προηγούμενη ηγεσία της ΠΟΣΔΕΠ έλεγε «όχι σε όλα». Εσείς;
Ως πανεπιστημιακοί και δάσκαλοι οφείλουμε να συζητάμε με όλους. Θα πρέπει βέβαια να είναι διαδικασίες πραγματικού διαλόγου με ορατό στόχο, αλλιώς δεν αποκλείεται να διαβούμε την πύλη της εξόδου.
Πηγή: Τα Νέα

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου